avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 615 soluții astăzi
Acasă Subiect: certificat de casatorie
Subiect: certificat de casatorie
ACCES GRATUIT

Normele ce vor permite aplicarea, din acest an, a noilor reguli privind emiterea actelor de stare civilă, puse în dezbatere de MAI

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
24 Ianuarie 2024 | 2 | 1148 | Timp de citire: 2 min.

Regulile emiterii actelor de stare civilă au suferit modificări majore în 2022, dar aplicarea acestora a fost stabilită, după o amânare, pentru acest an. Pentru ca schimbările apărute acum aproape doi ani să se poată aplica, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus luni în dezbatere un proiect de hotărâre, ce conține normele metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă. Din acest an, certificatele de naștere, căsătorie sau deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite, iar obținerea actelor de stare civilă se va putea face mai ușor și mai rapid. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE MAI: Obținerea mai rapidă a certificatelor de naștere, căsătorie sau deces va fi posibilă la nivel național până cel târziu în septembrie 2024

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Noiembrie 2023 | 0 | 3571 | Timp de citire: 2 min.

În vara lui 2022, legislația cu privire la actele de stare civilă a fost modificată, iar noile reguli ar fi trebuit să se aplice din 24 septembrie 2023. Însă Guvernul a decis, la începutul toamnei, să amâne termenul de aplicare a regulilor apărute în 2022 cu un an, respectiv până pe 24 septembrie 2024. Printre schimbările ce ar trebui să se aplice de anul viitor se numără și posibilitatea de a depune cererile privind actele civile la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie, cererile urmând să fie soluționate tot acolo, ceea ce va facilita obținerea actelor, dar și faptul că actele de naștere, de căsătorie și de deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a precizat recent că, în primă fază, eliberarea actelor de stare civilă potrivit noilor reguli va fi posibilă, în anumite condiții, printr-un proiect-pilot, până la sfârșitul anului, urmând ca acesta să fie extins la nivel național până cel mai târziu în 24 septembrie 2024. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de lege adoptat de Guvern

UPDATE Dreptul de ședere pentru membrii de familie ai românilor căsătoriți în alt stat UE nu va mai fi condiționat de transcrierea certificatului de căsătorie între persoane de același sex

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
21 Septembrie 2023 | 0 | 1799 | Timp de citire: 3 min.

Legislația privind regimul străinilor în România urmează să se modifice, potrivit unui proiect de lege adoptat miercuri de Guvern, astfel încât, printre altele, să se elimine condiționarea acordării dreptului de ședere pentru membrul de familie al unui cetățean român căsătorit în alt stat al Uniunii Europene (UE) de transcrierea în registrul național de stare civilă a certificatului de căsătorie între persoane de același sex. Pentru că în spațiul public se vehicula, la apariția proiectului, ideea unei legalizări deghizate a recunoașterii căsătoriilor între persoane de același sex în România, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a făcut cu această ocazie o serie de precizări și a subliniat că proiectul nu vizează acest subiect. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Proiectul ce stabilește introducerea unei noi situații în care se poate dobândi cetățenia română, trimis la CCR de președintele țării

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Decembrie 2022 | 14 | 15455 | Timp de citire: 2 min.

Proiectul de lege care stabilește că, pe lângă străinii ce stau în România de multă vreme sau sunt căsătoriți cu cetățeni români de mai mulți ani, vor putea obține cetățenia română și străinii cu soț/ soție din țara noastră ce locuiesc în afara granițelor acesteia a primit, la finalul lunii noiembrie, undă verde de la Parlament, dar președintele țării a trimis joi Curții Constituționale a României (CCR) o sesizare de neconstituționalitate în legătură cu acesta. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Actele de stare civilă se vor obține mai repede din 2023, deoarece de ele se vor putea ocupa și serviciul de evidență a persoanelor sau primăria la care au fost depuse cererile

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Septembrie 2022 | 0 | 2934 | Timp de citire: 2 min.

Din toamna anului 2023, cererile în materie de stare civilă se vor putea depune la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie, nu doar în anumite localități, ca acum, potrivit unei ordonanțe recente. În plus, serviciile publice locale de evidență a persoanelor sau primăriile vor avea și competență de soluționare a acestor cereri, ceea ce va facilita obținerea actelor de stare civilă, respectiv a celor de naștere, căsătorie sau deces, și reducerea timpului necesar acestor operațiuni. Citește articolul

ACCES GRATUIT

De anul viitor, actele de stare civilă întocmite de autorități străine vor putea fi transcrise la orice serviciu de evidență a persoanelor sau primărie

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Septembrie 2022 | 0 | 2409 | Timp de citire: 2 min.

Din data de 24 septembrie 2023, cetățenii români vor putea cere transcrierea actelor de stare civilă întocmite de autoritățile străine, demers obligatoriu pentru ca acestea să aibă putere doveditoare în România, la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie din țară, potrivit unei ordonanțe recente, ce a adus o serie de schimbări legislației privind actele de naștere, de căsătorie și de deces. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Din 24 septembrie 2023, actele de stare civilă nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
2 Septembrie 2022 | 1 | 7452 | Timp de citire: 2 min.

Începând de anul viitor, din septembrie, actele de stare civilă, respectiv actele de naștere, de căsătorie și de deces, nu se vor mai completa manual, ca acum, ci vor fi tipărite pe formularele dedicate, potrivit unei ordonanțe apărute recent. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Cererile privind actele civile vor putea fi depuse, din 2023, la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 August 2022 | 0 | 6855 | Timp de citire: 1 min.

Stabilirea cadrului legal pentru operaționalizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), care, în momentul de față, se află în plină implementare și care va facilita obținerea acestor acte, și introducerea posibilității ca cetățenii să poată depune cererile în materie de stare civilă, din 2023, la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie sunt doar câteva dintre măsurile oficializate recent de Guvern prin OG. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Legislația privind actele civile, modificată: Ce noutăți au apărut în legătură cu certificatele de naștere, căsătorie sau deces

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Mai 2022 | 3 | 8767 | Timp de citire: 2 min.

Regulile privind emiterea și conținutul actelor civile, adică a celor de naștere, căsătorie sau deces, au suferit recent o serie de schimbări importante, după apariția unei legi în acest sens. Astfel, acum, modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea actelor de stare civilă duce automat la anularea lor, iar părinții nu le mai pot da mai mult de trei prenume copiilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

La schimbarea numelui scris greșit de autorități în actele de stare civilă, cererea nu mai trebuie publicată în Monitorul oficial

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
7 Mai 2022 | 0 | 9143 | Timp de citire: 2 min.

Ca regulă generală, cei ce vor să-și schimbe, din varii motive, numele ce apare în actele de stare civilă pe cale administrativă trebuie să publice o cerere făcută în acest sens în Monitorul oficial, partea a III-a. Totuși, printr-o lege ce se aplică de luni, persoanele care cer de-acum schimbarea numelui din cauza faptului că un reprezentant al statului, fie din neatenție, fie pentru că nu cunoștea regulile aplicabile din domeniu, l-a greșit atunci când l-a scris într-un certificat de stare civilă scapă de unul dintre pașii necesari anterior pentru această acțiune, respectiv nu mai sunt obligate să publice cererea în Monitorul oficial. Citește articolul