Într-un context economic global extrem de complex și având în vedere declarațiile recente ale Guvernului României, care anunță o reformă fiscală profundă și o luptă fermă împotriva risipei bugetare, companiile se confruntă cu presiuni fiscale tot mai mari. Cu un deficit bugetar record (cel mai mare din UE în acest moment) și o nevoie urgentă de consolidare fiscală, măsurile de reformă au ca obiectiv imediat reducerea deficitului bugetar, dar și obiective pe termen mediu-lung, cum este digitalizarea și întărirea capacității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de a-și încasa impozitele și taxele, inclusiv de a crește încasările din zona prețurilor de transfer. Citește articolul
Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri, ce este datorat de bănci, se dublează din iulie 2025, cu excepția anumitor bănci mai mici, prevede o lege oficializată recent. Totodată, s-a stabilit că acest impozit suplimentar se mai aplică numai până la finalul anului 2026. Citește articolul
După ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început recent să se intereseze, într-un mod neobișnuit, de cheltuielile firmelor cu serviciile intragrup, specialiștii atenționează că este timpul pentru analize interne și evaluări de riscuri. Citește articolul
Recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au transmis firmelor mari și mijlocii adrese prin care le cer punerea rapidă la dispoziție a informațiilor despre cheltuielile cu serviciile intragrup din ultimii cinci ani. Pentru a-și justifica demersul, autoritățile fiscale spun că au în vedere verificarea potențialelor „exporturi” de profituri și că această solicitare neobișnuită de informații este de preferat unor controale. Citește articolul
În ultima perioadă s-a vorbit apăsat despre nevoia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de a colecta mai eficient impozitele și taxele datorate de fiecare contribuabil care are astfel de obligații. S-a vorbit despre cei ce comit abuzuri și nu își plătesc impozitele și taxele, în detrimentul tuturor celor care o fac cu rigurozitate. Nu au fost antamate, însă, discuții despre abuzurile ANAF tocmai asupra celor care își plătesc dările corect. Citește articolul
Pentru a reduce cât mai mult riscurile stabilirii de sedii fixe și permanente în urma controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), specialistele de la Viboal FindEx au venit recent cu o serie de sfaturi pentru companii. Citește articolul
Companiile cu afaceri de peste un milion de euro trebuie să transmită autorităților raportările contabile semestriale la 30 iunie 2025 până la data de 18 august 2025, potrivit unui ordin pus recent în dezbatere de Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul
Firmele care au mai multe entități constitutive în România pot opta pentru desemnarea unei singure entități care să declare și plătească impozitul suplimentar național, reglementat prin Legea impozitului minim global de 15% (sau, pe scurt, Pilonul 2), în numele tuturor. Procedura apare într-un ordin oficializat miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în condițiile în care termenul-limită din acest act normativ, pentru anul 2024, a fost 30 iunie 2025. Citește articolul
Impactul digitalizării și al inteligenței artificiale asupra stabilirii sediilor și fixe și permanente este unul semnificativ, conform specialiștilor. Astfel, contribuabilii trebuie să fie atenți la noi aspecte care pot fi luate în calcul de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în controalele prin care se urmăresc impunerile suplimentare de TVA și impozit pe profit. Citește articolul
Raportul Country-by-Country (CbC) face parte dintr-o inițiativă internațională al cărei scop este de a promova transparența fiscală la nivel global și de a sprijini administrațiile fiscale în combaterea practicilor de erodare a bazei de impozitare și de transfer al profiturilor (proiectul BEPS - „Base Erosion and Profit Shifting”). Această inițiativă presupune obligații specifice de raportare și notificare pentru societățile care fac parte din grupuri multinaționale mari (cu venituri totale consolidate egale sau mai mari de 750 milioane euro), precum și schimbul automat de informații între autoritățile fiscale cu privire la informațiile din aceste rapoarte. Citește articolul