Prima etapă de implementare a sistemului fișierului standard de control fiscal (SAF-T), adică cea care vizează marii contribuabili, este una destul de problematică, atrag atenția specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Având în vedere termenul scurt de conformare, de doar câteva luni, sunt prea multe probleme de rezolvat atât la nivelul firmelor, cât și la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Marile companii vor fi obligate să folosească sistemul SAF-T (viitoarea declarație 406) de la 1 ianuarie 2022, context în care specialiștii EY România avertizează că firmele ar trebui să înceapă rapid pregătirile în acest sens, care ar dura cel puțin în jur de trei luni. Guvernul a lăsat puțin peste patru luni pentru pregătirea de implementarea SAF-T, în condițiile în care în anii trecuți specialiștii Deloitte România avertizau că ar fi nevoie de șase luni pentru a pune lucrurile la punct. Citește articolul
Implementarea fişierului standard de raportare SAF-T a intrat în linie dreaptă, prin Ordonanța Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea și completarea Codului de procedură fiscală fiind prevăzută obligația depunerii acestui fișier începând cu 1 ianuarie 2022. Însă versiunile finale privind natura informațiilor pe care contribuabilii le vor declara prin SAF-T, modelul de raportare, procedura, condițiile de transmitere, datele, categoriile de contribuabili care vor fi obligate să depună fișierul vor fi aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). După cum au anunțat autoritățile fiscale în ghidul publicat anterior privind SAF-T, într-o primă etapă cei vizați de obligație ar urma să fie marii contribuabili. Citește articolul
Raportarea în sistemul SAF-T (Standard Audit File for Taxation - Fișierul Standard de Audit pentru Taxe) devine certitudine. Companiile interesate pot începe testarea noului sistem, care, potrivit autorităților, va fi obligatoriu de anul viitor pentru marii contribuabili. Parcurgerea acestui exercițiu este importantă pentru orice societate comercială, indiferent în ce etapă va fi obligată să se conformeze noii proceduri, având în vedere că este vorba de un sistem complet nou, de o complexitate ridicată și cu care trebuie să se familiarizeze până în momentul în care devine obligatoriu. Citește articolul
Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Taxation – Fișierul Standard de Audit pentru Taxe), ca parte a procesului de digitalizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prinde contur și în România. Marii contribuabili care, potrivit celor mai recente informații venite din partea autorităților, vor fi obligați să realizeze raportările către ANAF prin intermediul noului sistem, începând cu 1 ianuarie 2022, au la dispoziție detaliile tehnice actualizate pe baza cărora trebuie să înceapă implementarea SAF-T. Citește articolul
Prin SAF-T, firmele vor pune la dispoziția organelor fiscale numeroase informații pe care acestea le obțin acum dacă vin în control: despre taxe, clienți, furnizori, stocuri, tranzacții, facturi ș.a.m.d.. Folosirea SAF-T va deveni, de la anul și până în 2023, obligatorie pentru mare parte dintre contribuabilii români. Din august, cei interesați să vadă cum funcționează acest nou mecanism de schimb de informații fiscale îl vor putea testa, potrivit celor mai recente informații venite din partea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Impactul în practică al fișierului standard de audit de taxe (SAF-T) ar putea fi văzut de contribuabili abia la ceva timp după introducerea acestuia, spun specialiștii. Asta pentru că unul dintre obiectivele urmărite prin introducerea SAF-T este eliminarea totală a declarațiilor fiscale, dar este nevoie de timp pentru ca lucrurile să ajungă în acel punct. Citește articolul
O intenție anunțată de autorități cu doar câteva luni în urmă devine, începând de astăzi, realitate, deoarece persoanele fizice pot descărca, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV), declarația unică precompletată, conform unui anunț de acum câteva minute al Ministerului Finanțelor. Cu toate acestea, autoritățile atrag atenția că este responsabilitatea persoanelor fizice să verifice și să corecteze, dacă e cazul, informațiile din formulare înainte de depunere. Citește articolul
În contextul în care România înregistrează cel mai mare deficit la încasarea TVA din Uniunea Europeană (peste o treime din TVA nu se regăsește în visteria statului), raportarea fiscală în timp real devine mai urgentă ca niciodată. TVA ar trebui să fie ușor de colectat având în vedere că orice măsură fiscală ai aplica asupra acestei taxe are efect imediat, vizibil direct asupra bugetului de stat. Cu atât mai mult cu cât în aceste zile se vorbește despre nevoia acută de bani pentru facilități și programe de susținere a afacerilor de către guvernele de pretutindeni și, mai cu seamă, despre cele oferite de Guvernul României, confruntat cu un deficit structural, ar trebui să se dezbată și o strategie de disciplinare a pieței și de întărire a colectării TVA.
Citește articolulDincolo de ajutoarele directe pe care le-a acordat și le va acorda în viitorul apropiat pentru ca firmele să-și poată continua afacerile până la trecerea crizei coronavirusului, Guvernul mai poate ajuta și indirect. Concret, cei de la Deloitte România spun că digitalizarea în relația cu autoritățile și investițiile publice pot face, de asemenea, mult bine pentru mediul privat. Citește articolul