Conform Legii 136/2019, termenul inițial de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat cu jurnal electronic era 31 decembrie 2019. Acesta a fost amânat succesiv pentru 31 decembrie 2020 (OUG 1/2020), 31 decembrie 2021 (OUG 226/2020) și 31 decembrie 2022 (OG 11/2022). Conform articolului LVI din OUG 168/2022, noua amânare este pentru 31 decembrie 2023.
Practic, Guvernul trebuia să stabilească, până la mijlocul lunii septembrie 2019, informațiile și procedurile tehnice pentru aparatele de marcat speciale. Însă acest lucru nu s-a întâmplat nici până acum, deși ele au apărut în dezbatere undeva prin martie 2020. Acum câteva zile, acestea au fost republicate în dezbatere într-o formă ajustată, ceea ce înseamnă că poate în curând le-am putea avea în Monitorul Oficial, iar termenul din 2023 va deveni cel definitiv.
Practic, abia după ce apar acele informații de la Guvern în Monitorul Oficial vor putea distribuitorii să ceară avizarea tehnică a modelelor speciale de aparate de marcat la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică. După avizare, va urma punerea pe piață și abia apoi firmele vor putea să le cumpere și să-și doteze automatele comerciale.
Așadar, în lipsa acelor specificații tehnice într-o formă oficială, companiile care dețin automate comerciale sunt blocate. Nu s-a putut cere avizarea pentru modele noi de case de marcat, astfel încât să fie puse la vânzare, iar firmele n-au avut ce cumpăra pentru a respecta termenele-limită stabilite de autorități. Astfel, era de așteptat ca termenul să fie amânat din nou de Executiv.
În lipsa unei noi amânări, companiile ar fi riscat să fie amendate, teoretic. Însă este greu de crezut că autoritățile ar aplica sancțiuni când tocmai ele au blocat procesul de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat.