ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
| Timp de citire: 3 min.
UPDATE: Impozit pe profit: Reglementările contabile, modificate oficial pentru a implementa o nouă obligație de transparență. Regulile, aplicabile din 2023
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
| Timp de citire: 3 min.
Anumite companii vor trebui să publice un raport anual privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al Uniunii Europene, prevede un ordin publicat azi în Monitorul Oficial de Ministerul Finanțelor. Noua regulă se va aplica din 1 ianuarie 2023, astfel că primele rapoarte de acest gen vor trebui publicate ulterior acelui an.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Este vorba de transpunerea în România a Directivei europene 2.101/2021, care a stabilit că multinaționalele și întreprinderile autonome trebuie să întocmească și să publice un raport cu informații legate de impozitul pe profit, dacă obțin venituri de peste aproximativ 750 de milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive.
Transpunerea a fost făcută prin Ordinul Ministerului Finanțelor 2.048/2022, care a apărut azi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 878/2022. Noul act normativ, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2023, modifică atât reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate (Ordinul 1.802/2014), cât și reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (Ordinul 2.844/2016).
„Societățile-mamă finale, a căror cifră de afaceri netă consolidată a depășit la data bilanțului lor, pentru fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei (echivalentul a 747.474.740 euro la cursul valutar publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 21 decembrie 2021), astfel cum se reflectă în situațiile lor financiare anuale consolidate, au obligația să întocmească, să publice și să asigure accesul la un raport privind informațiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele două exerciții financiare consecutive. (...)
Entitățile autonome a căror cifră de afaceri netă a depășit la data bilanțului lor, pentru fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflectă în situațiile lor financiare anuale individuale, au obligația să întocmească, să publice și să asigure accesul la un raport privind informațiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele două exerciții financiare consecutive”, scrie în noul ordin de ministru, cu referire la reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate.
Însă regula nu se va aplica celor care-și au toate afacerile într-un singur stat din UE (și în nicio altă jurisdicție fiscală).
În esență, raportul respectiv va trebui să includă informații despre toate activitățile entității autonome sau ale societății-mamă finale, inclusiv activitățile tuturor entităților afiliate, consolidate în situațiile financiare aferente exercițiului financiar în cauză. Printre altele, este vorba de venituri, profit sau pierdere, impozit pe profit plătit ori număr de salariați.
Raportul va trebui publicat online în termen de 12 luni de la data bilanțului exercițiului financiar pentru care este întocmit, scrie în Ordinul 2.048/2022. Documentul va fi disponibil gratuit, în limba română, timp de cel puțin cinci ani consecutivi, pe site-urile firmelor vizate.
Informații aproape identice sunt prevăzute pentru reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (sunt doar mici diferențieri - de exemplu, în loc de cifra de afaceri, se face referire la venituri).
Așa cum menționam mai sus, noua obligație de transparență se aplică începând cu exercițiul financiar 2023. Iar entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică noile prevederi „de la începutul primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2023”, potrivit actului normativ dat de Finanțe.
În directivă se prevede că obligația de transparență trebuie transpusă în legislație, de către România, până la 22 iunie 2023, iar aceasta urmează să se aplice cel târziu de la data începerii primului exercițiu financiar care debutează la sau după 22 iunie 2024. Astfel, având în vedere ordinul celor de la Finanțe, autoritățile implementează mai devreme noua obligație europeană.
În acest context, recomandabil este ca marile firme să se pregătească deja și să urmărească procesul de transpunere în legislația fiecărui stat din UE, așa cum sfătuiau pe finalul anului trecut specialiștii de la EY România:
„Directiva de raportare publică va avea un impact semnificativ asupra multinaționalelor, care ar trebui să se aștepte la o creștere a transparenței, pentru că investitorii și publicul solicită tot mai multe informații referitoare la impozitele pe care le plătesc, ceea ce le va afecta direct pozițiile fiscale. Companiile ar trebui, de asemenea, să monitorizeze îndeaproape progresul transpunerii directivei de către statele membre individuale și să evalueze impactul directivei asupra activității lor, stabilindu-și strategiile și asigurându-se că sunt pregătite să colecteze datele necesare pentru a asigura calitatea și consecvența raportării.”
Transpunerea a fost făcută prin Ordinul Ministerului Finanțelor 2.048/2022, care a apărut azi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 878/2022. Noul act normativ, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2023, modifică atât reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate (Ordinul 1.802/2014), cât și reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (Ordinul 2.844/2016).
„Societățile-mamă finale, a căror cifră de afaceri netă consolidată a depășit la data bilanțului lor, pentru fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei (echivalentul a 747.474.740 euro la cursul valutar publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 21 decembrie 2021), astfel cum se reflectă în situațiile lor financiare anuale consolidate, au obligația să întocmească, să publice și să asigure accesul la un raport privind informațiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele două exerciții financiare consecutive. (...)
Entitățile autonome a căror cifră de afaceri netă a depășit la data bilanțului lor, pentru fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflectă în situațiile lor financiare anuale individuale, au obligația să întocmească, să publice și să asigure accesul la un raport privind informațiile referitoare la impozitul pe profit pentru cel mai recent dintre respectivele două exerciții financiare consecutive”, scrie în noul ordin de ministru, cu referire la reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate.
Însă regula nu se va aplica celor care-și au toate afacerile într-un singur stat din UE (și în nicio altă jurisdicție fiscală).
În esență, raportul respectiv va trebui să includă informații despre toate activitățile entității autonome sau ale societății-mamă finale, inclusiv activitățile tuturor entităților afiliate, consolidate în situațiile financiare aferente exercițiului financiar în cauză. Printre altele, este vorba de venituri, profit sau pierdere, impozit pe profit plătit ori număr de salariați.
Raportul va trebui publicat online în termen de 12 luni de la data bilanțului exercițiului financiar pentru care este întocmit, scrie în Ordinul 2.048/2022. Documentul va fi disponibil gratuit, în limba română, timp de cel puțin cinci ani consecutivi, pe site-urile firmelor vizate.
Informații aproape identice sunt prevăzute pentru reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (sunt doar mici diferențieri - de exemplu, în loc de cifra de afaceri, se face referire la venituri).
Așa cum menționam mai sus, noua obligație de transparență se aplică începând cu exercițiul financiar 2023. Iar entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică noile prevederi „de la începutul primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2023”, potrivit actului normativ dat de Finanțe.
În directivă se prevede că obligația de transparență trebuie transpusă în legislație, de către România, până la 22 iunie 2023, iar aceasta urmează să se aplice cel târziu de la data începerii primului exercițiu financiar care debutează la sau după 22 iunie 2024. Astfel, având în vedere ordinul celor de la Finanțe, autoritățile implementează mai devreme noua obligație europeană.
În acest context, recomandabil este ca marile firme să se pregătească deja și să urmărească procesul de transpunere în legislația fiecărui stat din UE, așa cum sfătuiau pe finalul anului trecut specialiștii de la EY România:
„Directiva de raportare publică va avea un impact semnificativ asupra multinaționalelor, care ar trebui să se aștepte la o creștere a transparenței, pentru că investitorii și publicul solicită tot mai multe informații referitoare la impozitele pe care le plătesc, ceea ce le va afecta direct pozițiile fiscale. Companiile ar trebui, de asemenea, să monitorizeze îndeaproape progresul transpunerii directivei de către statele membre individuale și să evalueze impactul directivei asupra activității lor, stabilindu-și strategiile și asigurându-se că sunt pregătite să colecteze datele necesare pentru a asigura calitatea și consecvența raportării.”
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
