ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
Timp de citire: 3 min.
Dacă regula deținerii a cel mult trei microfirme va fi ignorată, există riscul ca ANAF să recalculeze impozitele datorate la stat
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
Momentan, nu există vreo sancțiune explicită pentru asociații sau acționarii care vor ignora noua regulă privind deținerea a cel mult trei microfirme. Însă, chiar și așa, specialiștii avertizează că inspectorii veniți în control din partea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ar putea să decidă recalcularea impozitelor datorate statului.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Noile condiții stabilite, prin OG 16/2022, pentru regimul impozitului micro, ce sunt aplicabile de la 1 ianuarie 2023, includ și o limitare a numărului de microfirme deținute de același acționar sau asociat.
Ordonanța nu prevede nicio sancțiune explicită pentru cine va ignora această regulă. Însă asta nu înseamnă că neconformarea va fi lipsită de riscuri fiscale. Ba din contră. Specialiștii avertizează că acționarii sau asociații care nu vor lua măsurile necesare pentru a deține maximum trei microfirme vor risca să aibă probleme în cazul unui control al ANAF.
„În acest caz, riscul este ca, în cursul unui control, autoritățile să dispună măsura recalculării impozitului datorat pentru anumite entități din portofoliul acționarilor sau asociaților, conform regulilor privind impozitul pe profit”, a precizat, la solicitarea avocatnet.ro, Camelia Malahov, Director impozitare directă la Deloitte România.
Astfel, este greu de anticipat care ar putea fi efectele concrete tocmai pentru că este o situație pentru care nu există „instrucțiuni” în legislație. Din acest motiv, acționarii sau asociații ar trebui să fie prudenți și să decidă în avans cum să procedeze, în loc să lase totul la aprecierea inspectorilor ANAF. O asemenea recalculare ar putea implica, mai mult ca sigur, impunerea de sume suplimentare de plată la stat.
„Rămâne de văzut pe ce criterii vor fi selectate cele trei entități pentru care se va accepta aplicarea impozitului pe venit și care vor fi cele pentru care se va dispune măsura recalculării. Din acest considerent, este recomandat ca asociații să decidă ei înșiși ce regim de impozitare aplică pentru fiecare entitate din portofoliu”, a sfătuit specialista.
Condiția nou-introdusă de OG 16/2022 prevede că o firmă poate aplica regimul micro dacă „are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor.”
În eventualitatea în care, la 1 ianuarie 2023, un acționar sau un asociat deține mai mult de trei companii plătitoare de impozit micro, acesta va trebui să aleagă cine rămâne la regimul micro (cotă: 1%) și cine trece la regimul impozitării profitului (cotă: 16%).
„(...) în cazul în care oricare dintre asociații/acționarii persoanei juridice române deține peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor (...), aceștia trebuie să stabilească cele trei persoane juridice române care aplică [impozitul micro], pentru restul persoanelor juridice urmând să fie aplicabile prevederile [impozitului pe profit]”, este precizat în ordonanță.
De ce este nevoie de introducerea acestei interdicții? Măsura era văzută ca necesară deoarece lipsa unei limite la numărul de microfirme deținute a permis antreprenorilor „fragmentarea” afacerilor pentru a evita trecerea la plata impozitului pe profit.
„Această măsură este menită să limiteze accesul la acest regim de impozitare și este rezultatul implementării angajamentelor asumate de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență, care prevede, printre altele, uniformizarea sistemului de taxare și creșterea veniturilor la bugetul de stat. Astfel, practicile prin care activitatea este fragmentată în mai multe companii, cu singurul scop de a obține o impozitare favorabilă, vor fi descurajate”, a lămurit Camelia Malahov.
Ordonanța nu prevede nicio sancțiune explicită pentru cine va ignora această regulă. Însă asta nu înseamnă că neconformarea va fi lipsită de riscuri fiscale. Ba din contră. Specialiștii avertizează că acționarii sau asociații care nu vor lua măsurile necesare pentru a deține maximum trei microfirme vor risca să aibă probleme în cazul unui control al ANAF.
„În acest caz, riscul este ca, în cursul unui control, autoritățile să dispună măsura recalculării impozitului datorat pentru anumite entități din portofoliul acționarilor sau asociaților, conform regulilor privind impozitul pe profit”, a precizat, la solicitarea avocatnet.ro, Camelia Malahov, Director impozitare directă la Deloitte România.
Astfel, este greu de anticipat care ar putea fi efectele concrete tocmai pentru că este o situație pentru care nu există „instrucțiuni” în legislație. Din acest motiv, acționarii sau asociații ar trebui să fie prudenți și să decidă în avans cum să procedeze, în loc să lase totul la aprecierea inspectorilor ANAF. O asemenea recalculare ar putea implica, mai mult ca sigur, impunerea de sume suplimentare de plată la stat.
„Rămâne de văzut pe ce criterii vor fi selectate cele trei entități pentru care se va accepta aplicarea impozitului pe venit și care vor fi cele pentru care se va dispune măsura recalculării. Din acest considerent, este recomandat ca asociații să decidă ei înșiși ce regim de impozitare aplică pentru fiecare entitate din portofoliu”, a sfătuit specialista.
Condiția nou-introdusă de OG 16/2022 prevede că o firmă poate aplica regimul micro dacă „are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor.”
În eventualitatea în care, la 1 ianuarie 2023, un acționar sau un asociat deține mai mult de trei companii plătitoare de impozit micro, acesta va trebui să aleagă cine rămâne la regimul micro (cotă: 1%) și cine trece la regimul impozitării profitului (cotă: 16%).
„(...) în cazul în care oricare dintre asociații/acționarii persoanei juridice române deține peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor (...), aceștia trebuie să stabilească cele trei persoane juridice române care aplică [impozitul micro], pentru restul persoanelor juridice urmând să fie aplicabile prevederile [impozitului pe profit]”, este precizat în ordonanță.
De ce este nevoie de introducerea acestei interdicții? Măsura era văzută ca necesară deoarece lipsa unei limite la numărul de microfirme deținute a permis antreprenorilor „fragmentarea” afacerilor pentru a evita trecerea la plata impozitului pe profit.
„Această măsură este menită să limiteze accesul la acest regim de impozitare și este rezultatul implementării angajamentelor asumate de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență, care prevede, printre altele, uniformizarea sistemului de taxare și creșterea veniturilor la bugetul de stat. Astfel, practicile prin care activitatea este fragmentată în mai multe companii, cu singurul scop de a obține o impozitare favorabilă, vor fi descurajate”, a lămurit Camelia Malahov.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
