Legea nr. 303/2022 a fost publicată pe 16 noiembrie în Monitorul Oficial și, începând cu 16 decembrie, înlocuiește Legea nr. 303/2004. Ne amintim că, de la Ministerul Justiției a plecat un proiect de lege prin care să fie implementate numeroase decizii pronunțate de Curtea Constituțională a României, recomandări făcute de organisme europene, dar și chestiunea atacării în justiție a actului de revocare din funcție, pentru care România a fost criticată la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, în cazul fostului procuror general Kövesi.
Dintre noutăți amintim, de pildă, că durata cursurilor de formare profesională a auditorilor de justiţie este de acum de trei ani. S-a mai stabilit, totodată, că între data promovării examenului de absolvire și data numirii în funcția de judecător sau procuror stagiar, absolvenții Institutului Național al Magistraturii care au promovat examenul de absolvire primesc o indemnizație lunară egală cu indemnizația auditorilor de justiție din ultimul an de formare, având același regim juridic cu aceasta.
O altă schimbare e că durata stagiului judecătorilor și procurorilor stagiari este de un an acum, iar nu de doi. Totodată, s-a redus lista de cereri, litigii și acțiuni pe care le pot judeca stagiarii.
Avem însă o normă tranzitorie: durata cursurilor de formare profesională a auditorilor de justiție admiși la Institutul Național al Magistraturii în anii 2022-2024 este de 2 ani.
Mai departe, avem acum în lege un capitol distinct pentru evaluarea profesională a magistraților și o anexă la lege care cuprinde criteriile și indicatorii de performanță. La judecători se va măsura, pe de o parte, eficiența activității (rata de soluționare, stocul de dosare mai vechi de un sau un an jumătate, ponderea dosarelor închise, redactările date peste termen etc.), iar, de pe altă parte, calitatea activității (numărul hotărârilor modificate/desființate/casate din motive imputabile, care sunt și ele descrise în lege, calitatea redactării încheierilor, dar va conta și indicatorul de integritate, precum și respectarea obligației de formare profesională continuă și de absolvire a unor cursuri de specializare. Similar, procurorilor li se vor lua în calcul eficiența activității (termene rezonabile la urmărirea penală, de pildă), calitatea activității (măsuri și soluții imputabile procurorului pe motive de nelegalitate, de exemplu), integritatea și dacă s-au format profesional așa cum prevede legea. Nu s-a modificat însă periodicitatea acestor evaluări.
La promovarea judecătorilor și procurorilor avem o mică diferență față de vechea lege în cazul de promovare pentru gradul de judecător de curte de apel și procuror la parchetul de pe lângă aceasta - vor fi necesari 9 ani de vechime, nu zece.
De asemenea, a mai fost reglementată, în mod expres, posibilitatea procurorului revocat din funcția de conducere de rang înalt de a ataca decretul Președintelui României de revocare din funcție la instanţa de contencios administrativ competentă, în condiţiile legii, fără parcurgerea procedurii prealabile. În cadrul procesului, instanţa va putea verifica legalitatea şi temeinicia propunerii ministrului justiţiei de revocare din funcţia de conducere; ţinând seama de jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, s-a prevăzut că Preşedintele României poate refuza, doar pentru motive de legalitate, revocarea din funcţiile de conducere de rang înalt, aducând la cunoştinţa publicului motivele refuzului.
Apoi, la despăgubirile datorate de stat ca urmare a erorilor judiciare, s-a diminuat la jumătate termenul în care statul trebuie să facă plata - noul termen e de șase luni.
La răspunderea disciplinară a magistraților, nu mai sunt considerate abateri: nerespectarea deciziilor Curţii Constituţionale ori a deciziilor pronunţate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în soluţionarea recursurilor în interesul legii și nici manifestările care aduc atingere onoarei sau probităţii profesionale ori prestigiului justiţiei, săvârşite în exercitarea sau în afara exercitării atribuţiilor de serviciu.
În fine, tot o normă tranzitorie ce merită amintită aici: concursurile și examenele pentru care s-au publicat anterior intrării în vigoare a prezentei legi anunțurile privind desfășurarea concursului sau examenului se vor desfășura în acord cu prevederile legii în vigoare la data publicării anunțului.