ACCES PREMIUM
De ce premium?
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
UPDATE: e-Transport: Obligația de raportare ar putea fi extinsă în viitor cel puțin la noi produse riscante transportate pe căile rutiere
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Prin sistemul e-Transport, autoritățile fiscale monitorizează, în prezent, numai transporturile rutiere de bunuri riscante, însă planul autorităților este de a extinde treptat raportarea în viitor (planul pare să fie conturat în prezent numai în linii mari). Totuși, având în vedere problemele de care s-a lovit Ungaria cu un sistem similar, specialiștii apreciază că România ar putea avea probleme dacă s-ar ajunge în final la extinderea obligației de raportare către toate transporturile rutiere.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
„e-Transport se aplică, în prezent, pentru produsele cu risc fiscal, dar acest sistem se va aplica tuturor produselor care circulă pe teritoriul național”, a declarat, la un webinar ținut recent de Deloitte România, Sia Jiru, Director în cadrul Direcției generale coordonare control fiscal din Fisc. Cu toate acestea, declarația inițială a fost nuanțată apoi de Daniela Teodoru, Director general în cadrul aceleiași Direcții: „Un prim pas ar fi analiza extinderii către alte categorii de riscuri.”
Astfel, deși planul autorităților este de a extinde obligația de raportare în sistemul e-Transport, acest lucru ar putea să se întâmple treptat - în primă fază, cel puțin, am putea vedea numai o listă mai lungă de bunuri riscante vizate și abia apoi ar putea fi luată în calcul o obligație generală. Momentan, însă, nu există și termene concrete pentru planurile de extindere.
Potrivit unor declarații obținute separat de la specialiști, o eventuală extindere a sistemului e-Transport către toate transporturile rutiere ar putea fi problematică, dacă ne raportăm la problemele vecinilor noștri din Ungaria.
„Momentan, nu este clar dacă autoritățile intenționează să extindă obligația de raportare. Este posibil ca această intenție să existe, având în vedere că pentru e-Factura sunt deja planuri de extindere de anul viitor (din 2024). Pe de altă parte, pentru e-Transport există o serie de rețineri, dat fiind că Ungaria a fost supusă unei proceduri de infringement pe un sistem similar (EKAER), care viza toate bunurile. Ulterior, Ungaria a restrâns aplicarea sistemului doar la bunurile cu risc fiscal”, a declarat, pentru avocatnet.ro, Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale la Deloitte.
Lista produselor riscante ce se declară în e-Transport cuprinde legume, plante, fructe, băuturi alcoolice, anumite materiale de construcții, îmbrăcăminte și încălțăminte, printre altele. Vizate de raportare sunt vehiculele rutiere care au o masă maximă tehnic admisibilă de cel puțin 2,5 tone, dacă sunt încărcate cu bunuri riscante cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau de o valoare totală mai mare de 10.000 de lei.
e-Transport a fost introdus concret prin OUG 41/2022 și este obligatoriu de la 1 iulie 2022, însă regimul sancționatoriu este aplicabil abia de la 1 ianuarie 2023.
Inițial, Guvernul voia ca sistemul să acopere toate transporturile rutiere, așa cum se stabilise prin OUG 130/2021. Până la urmă, însă, autoritățile s-au răzgândit și câteva luni mai târziu au restrâns aria de aplicabilitate a obligației.
Citește și: e-Transport: Încă există probleme cu raportarea transporturilor rutiere de bunuri riscante, spun specialiștii.
Astfel, deși planul autorităților este de a extinde obligația de raportare în sistemul e-Transport, acest lucru ar putea să se întâmple treptat - în primă fază, cel puțin, am putea vedea numai o listă mai lungă de bunuri riscante vizate și abia apoi ar putea fi luată în calcul o obligație generală. Momentan, însă, nu există și termene concrete pentru planurile de extindere.
Potrivit unor declarații obținute separat de la specialiști, o eventuală extindere a sistemului e-Transport către toate transporturile rutiere ar putea fi problematică, dacă ne raportăm la problemele vecinilor noștri din Ungaria.
„Momentan, nu este clar dacă autoritățile intenționează să extindă obligația de raportare. Este posibil ca această intenție să existe, având în vedere că pentru e-Factura sunt deja planuri de extindere de anul viitor (din 2024). Pe de altă parte, pentru e-Transport există o serie de rețineri, dat fiind că Ungaria a fost supusă unei proceduri de infringement pe un sistem similar (EKAER), care viza toate bunurile. Ulterior, Ungaria a restrâns aplicarea sistemului doar la bunurile cu risc fiscal”, a declarat, pentru avocatnet.ro, Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale la Deloitte.
Lista produselor riscante ce se declară în e-Transport cuprinde legume, plante, fructe, băuturi alcoolice, anumite materiale de construcții, îmbrăcăminte și încălțăminte, printre altele. Vizate de raportare sunt vehiculele rutiere care au o masă maximă tehnic admisibilă de cel puțin 2,5 tone, dacă sunt încărcate cu bunuri riscante cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau de o valoare totală mai mare de 10.000 de lei.
e-Transport a fost introdus concret prin OUG 41/2022 și este obligatoriu de la 1 iulie 2022, însă regimul sancționatoriu este aplicabil abia de la 1 ianuarie 2023.
Inițial, Guvernul voia ca sistemul să acopere toate transporturile rutiere, așa cum se stabilise prin OUG 130/2021. Până la urmă, însă, autoritățile s-au răzgândit și câteva luni mai târziu au restrâns aria de aplicabilitate a obligației.
Citește și: e-Transport: Încă există probleme cu raportarea transporturilor rutiere de bunuri riscante, spun specialiștii.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
