ACCES PREMIUM
De ce premium?
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Protejarea UE de riscurile de securitate
ICS2: Din 2024, transportatorii rutieri, feroviari și pe apă vor folosi un sistem nou la informarea în avans despre importurile din afara UE
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Autoritățile europene au început să implementeze un sistem nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, acesta urmând să înlocuiască actualul sistem ICS1. Până acum, ICS2 a vizat numai transportatorii aerieni, dar acesta va viza, din martie 2024, inclusiv transportatorii rutieri, feroviari și pe apă. Astfel, și România trebuie să folosească ICS2, un sistem al cărui scop este protejarea țărilor UE de riscurile de securitate.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Sistemul ICS2 (Import Control System 2) înlocuiește treptat sistemul ICS1, proces care a început în martie 2021, vizând parțial transportatorii aerieni de produse importate din afara UE, conform informațiilor de la Comisia Europeană. România urmează să folosească ICS2, integral pentru transportatorii aerieni, începând din 1 iulie 2023 (țara noastră a obținut o amânare a termenului inițial - 1 martie 2023).
„Activitatea vamală la frontiera externă joacă un rol esențial în protejarea cetățenilor și a pieței interne împotriva amenințărilor privind siguranța și securitatea. Informațiile în avans privind produsele și analiza riscurilor vor permite identificarea timpurie a amenințărilor și vor ajuta autoritățile vamale să intervină în locul cel mai potrivit din lanțul de aprovizionare. În scopuri vamale, riscurile de securitate și siguranță acoperă o serie de probleme, inclusiv explozivi în mărfuri aeriene, narcotice, precursori, medicamente false periculoase, jucării sau electronice periculoase, alimente contaminate, arme și toate tipurile de contrabandă organizată”, scrie în descrierea ICS2 de pe site-ul Comisiei Europene.
Astfel, etapa a doua a implementării noului sistem, ce este programată pentru România la 1 iulie 2023, acoperă toate mărfurile transportate prin traficul aerian. A treia etapă, care este programată la 1 martie 2024, va acoperi și mărfurile transportate pe căi navigabile maritime și interioare, căi rutiere și căi feroviare.
În esență, informațiile trebuie raportate autorităților vamale, printr-o declarație sumară de intrare (ENS), de către transportatorii care aduc produsele în punctele vamale. Spre deosebire de ICS1, noul sistem ICS2 permite ca aceste raportări să fie completate și de către firmele care au trimis produsele respective, acolo unde este cazul.
„În general, transportatorul care aduce mărfurile pe teritoriul vamal al Uniunii Europene este obligat să depună un ENS pentru acele mărfuri. În cazul în care transportatorul nu are la dispoziție toate informațiile cerute de lege, acele informații trebuie să fie transmise de persoana care deține aceste informații și nu le-a împărtășit transportatorului. Acest lucru va permite în cele din urmă transportatorului să depună un ENS complet (depunere multiplă). (...) Declarația sumară de intrare este actul prin care o persoană informează autoritățile vamale, în forma și modalitatea prescrise și într-un anumit termen, că mărfurile urmează să fie introduse pe teritoriul vamal al Uniunii”, explică autoritățile europene.
Sistemele ICS1 și ICS2 funcționează în paralel în momentul de față. După etapa din 1 martie 2024, ICS1 va mai fi folosit pentru o perioadă de tranziție de 200 de zile.
ICS1 a fost introdus în UE după atacurile teroriste din Statele Unite ale Americii din 9 septembrie 2001. Acesta are ca scop aplicarea de analize de risc asupra importurilor din afara UE, indiferent că sunt transportate prin aer, pe apă, pe drumuri sau pe căile ferate. În 2021, autoritățile europene au început să implementeze ICS2 pentru a înlocui complet ICS1, pentru a îmbunătăți sistemul de raportare în avans a informațiilor despre importuri.
„Activitatea vamală la frontiera externă joacă un rol esențial în protejarea cetățenilor și a pieței interne împotriva amenințărilor privind siguranța și securitatea. Informațiile în avans privind produsele și analiza riscurilor vor permite identificarea timpurie a amenințărilor și vor ajuta autoritățile vamale să intervină în locul cel mai potrivit din lanțul de aprovizionare. În scopuri vamale, riscurile de securitate și siguranță acoperă o serie de probleme, inclusiv explozivi în mărfuri aeriene, narcotice, precursori, medicamente false periculoase, jucării sau electronice periculoase, alimente contaminate, arme și toate tipurile de contrabandă organizată”, scrie în descrierea ICS2 de pe site-ul Comisiei Europene.
Astfel, etapa a doua a implementării noului sistem, ce este programată pentru România la 1 iulie 2023, acoperă toate mărfurile transportate prin traficul aerian. A treia etapă, care este programată la 1 martie 2024, va acoperi și mărfurile transportate pe căi navigabile maritime și interioare, căi rutiere și căi feroviare.
În esență, informațiile trebuie raportate autorităților vamale, printr-o declarație sumară de intrare (ENS), de către transportatorii care aduc produsele în punctele vamale. Spre deosebire de ICS1, noul sistem ICS2 permite ca aceste raportări să fie completate și de către firmele care au trimis produsele respective, acolo unde este cazul.
„În general, transportatorul care aduce mărfurile pe teritoriul vamal al Uniunii Europene este obligat să depună un ENS pentru acele mărfuri. În cazul în care transportatorul nu are la dispoziție toate informațiile cerute de lege, acele informații trebuie să fie transmise de persoana care deține aceste informații și nu le-a împărtășit transportatorului. Acest lucru va permite în cele din urmă transportatorului să depună un ENS complet (depunere multiplă). (...) Declarația sumară de intrare este actul prin care o persoană informează autoritățile vamale, în forma și modalitatea prescrise și într-un anumit termen, că mărfurile urmează să fie introduse pe teritoriul vamal al Uniunii”, explică autoritățile europene.
Sistemele ICS1 și ICS2 funcționează în paralel în momentul de față. După etapa din 1 martie 2024, ICS1 va mai fi folosit pentru o perioadă de tranziție de 200 de zile.
ICS1 a fost introdus în UE după atacurile teroriste din Statele Unite ale Americii din 9 septembrie 2001. Acesta are ca scop aplicarea de analize de risc asupra importurilor din afara UE, indiferent că sunt transportate prin aer, pe apă, pe drumuri sau pe căile ferate. În 2021, autoritățile europene au început să implementeze ICS2 pentru a înlocui complet ICS1, pentru a îmbunătăți sistemul de raportare în avans a informațiilor despre importuri.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
