ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
| Timp de citire: 2 min.
Pregătiri de grevă pentru lucrătorii Ministerului Finanțelor, inclusiv cei din Fisc și Vamă. Relația cu contribuabilii ar putea fi afectată
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
| Timp de citire: 2 min.
Sindicatul Național Finanțe Publice, din care fac parte funcționari publici și personal contractual din Ministerul Finanțelor, se pregătește pentru grevă din cauza nemulțumirilor legate de salarizarea bugetară, conform unui comunicat de presă recent. Din SindFISC fac parte persoane care lucrează în entități precum Fiscul, Vama și Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, astfel că o eventuală grevă ar putea afecta relația cu contribuabilii.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Nemulțumirile lucrătorilor din finanțele publice țin, în esență, de salarizarea proprie - sunt evidențiate situațiile din Direcția generală antifraudă fiscală și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, dar și inechitățile care afectează, în general, finanțiștii. Totodată, este amintită și problema viitoarei legi a salarizării bugetare, în cazul căreia solicitările de participare la dezbateri ale SindFISC au rămas fără rezultat până acum.
„Sindicatul Național Finanțe Publice - SindFISC, organizație sindicală națională care reunește funcționari publici și personal contractual din cadrul Ministerului Finanțelor și instituțiilor aflate în subordinea sau coordonarea acestuia (...), specializată în reprezentarea intereselor profesionale/sindicale ale acestor categorii de angajați, urmărește cu îngrijorare ultimele evoluții cu privire la procesul elaborării noii legi a salarizării bugetarilor. (...)
Considerăm că este inadmisibil faptul că, deși încă din anul 2021 sunt cunoscute țintele din Planul Național de Redresare și Reziliență cu privire la noua lege a salarizării, până în acest moment, cu mai puțin de două luni înainte de termenul asumat pentru emiterea actului normativ, Guvernul nu a făcut public nici măcar un proiect al acestui act normativ. Drept urmare, la nivelul conducerii sindicatului am demarat procesul de consultare a membrilor pentru inițierea unui conflict de muncă, repectiv strângere de semnături, program acțiuni de protest etc.”, scrie în comunicatul apărut marți.
Dacă se va ajunge la o grevă, relația cu contribuabilii ar putea avea de suferit, deși este greu de apreciat acum ce ar putea însemna asta în mod concret. Din moment ce relaționarea cu autoritățile fiscale se face în principal de la distanță, prin sisteme informatice, probabil că activitatea de depunere a declarațiilor fiscale și de plată a obligațiilor fiscale ar continua fără probleme în timpul unei greve. Însă nu se poate spune același lucru atunci când vine vorba de controalele fiscale, formalitățile vamale și asistența fiscală, de exemplu.
Rămâne de văzut, în eventualitatea declanșării unei greve, dacă sindicaliștii vor explica în avans cum se va derula relația cu contribuabilii și dacă vor avertiza despre posibile probleme.
Declanșarea unui conflict colectiv de muncă se poate face numai în condițiile prevăzute de Legea dialogului social nr. 367/2022, act normativ despre care am scris pe larg, în ultimele luni, în secțiunea specială de aici. În esență, revendicările personalului trebuie sesizate în scris mai întâi, iar apoi se poate declanșa efectiv conflictul colectiv de muncă, în urma unei notificări prealabile. Apoi trebuie încercată soluționarea conflictului pe cale amiabilă. Dacă nici așa nu se ajunge la un consens, se poate declanșa greva, dar tot în anumite condiții stricte.
Este important de precizat că domeniul finanțelor publice nu se numără printre cele în care, conform legii, este obligatorie asigurarea cel puțin a unei treimi din activitatea obișnuită în timpul unei greve.
„Sindicatul Național Finanțe Publice - SindFISC, organizație sindicală națională care reunește funcționari publici și personal contractual din cadrul Ministerului Finanțelor și instituțiilor aflate în subordinea sau coordonarea acestuia (...), specializată în reprezentarea intereselor profesionale/sindicale ale acestor categorii de angajați, urmărește cu îngrijorare ultimele evoluții cu privire la procesul elaborării noii legi a salarizării bugetarilor. (...)
Considerăm că este inadmisibil faptul că, deși încă din anul 2021 sunt cunoscute țintele din Planul Național de Redresare și Reziliență cu privire la noua lege a salarizării, până în acest moment, cu mai puțin de două luni înainte de termenul asumat pentru emiterea actului normativ, Guvernul nu a făcut public nici măcar un proiect al acestui act normativ. Drept urmare, la nivelul conducerii sindicatului am demarat procesul de consultare a membrilor pentru inițierea unui conflict de muncă, repectiv strângere de semnături, program acțiuni de protest etc.”, scrie în comunicatul apărut marți.
Dacă se va ajunge la o grevă, relația cu contribuabilii ar putea avea de suferit, deși este greu de apreciat acum ce ar putea însemna asta în mod concret. Din moment ce relaționarea cu autoritățile fiscale se face în principal de la distanță, prin sisteme informatice, probabil că activitatea de depunere a declarațiilor fiscale și de plată a obligațiilor fiscale ar continua fără probleme în timpul unei greve. Însă nu se poate spune același lucru atunci când vine vorba de controalele fiscale, formalitățile vamale și asistența fiscală, de exemplu.
Rămâne de văzut, în eventualitatea declanșării unei greve, dacă sindicaliștii vor explica în avans cum se va derula relația cu contribuabilii și dacă vor avertiza despre posibile probleme.
Declanșarea unui conflict colectiv de muncă se poate face numai în condițiile prevăzute de Legea dialogului social nr. 367/2022, act normativ despre care am scris pe larg, în ultimele luni, în secțiunea specială de aici. În esență, revendicările personalului trebuie sesizate în scris mai întâi, iar apoi se poate declanșa efectiv conflictul colectiv de muncă, în urma unei notificări prealabile. Apoi trebuie încercată soluționarea conflictului pe cale amiabilă. Dacă nici așa nu se ajunge la un consens, se poate declanșa greva, dar tot în anumite condiții stricte.
Este important de precizat că domeniul finanțelor publice nu se numără printre cele în care, conform legii, este obligatorie asigurarea cel puțin a unei treimi din activitatea obișnuită în timpul unei greve.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
