ACCES PREMIUM
De ce premium?
avocatnet.ro
Timp de citire: 3 min.
Ce trebuie să știe firmele despre întocmirea și transmiterea situațiilor financiare pe anul 2022
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
Termenul-limită pentru transmiterea situațiilor financiare anuale pentru 2022 se împlinește la 30 mai 2023, conform regulilor stabilite de Ministerul Finanțelor (MF). Cu această ocazie, reamintim principalele aspecte de avut în vedere la întocmirea și transmiterea bilanțurilor de către companii.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
1. Situațiile financiare pe anul 2022 trebuie transmise până la 30 mai 2023. Principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale pe 2022 sunt prinse în Ordinul MF 4.268/2022, iar formularele electronice necesare sunt disponibile pe site-ul Fiscului. Ordinul prevede că situațiile financiare pentru anul trecut se depun în 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, adică până la 30 mai 2023, conform Regionalei Ploiești și Regionalei Brașov.
2. Principalele coordonate pentru firme legate de întocmirea și depunerea bilanțurilor. Printre altele, ne referim la ce companii trebuie să întocmească situații financiare, ce limbă și ce monedă trebuie folosite, ce date de identificare sunt necesare, ce date despre activitatea economică sunt necesare, semnarea, aprobarea și transmiterea bilanțurilor.
3. Firmele care folosesc un an financiar diferit de cel calendaristic trebuie să întocmească și raportări contabile. În plus față de situațiile financiare anuale, contribuabilii care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic trebuie să întocmească și să depună, în această perioadă, și raportări contabile anuale la 31 decembrie 2022. La fel se întâmplă în cazul ONG-urilor care folosesc un an financiar diferit.
4. Conținutul bilanțurilor în funcție de mărimea firmei. Conținutul situațiilor financiare anuale este stabilit, de la caz la caz, în funcție de mărimea unei companii. Astfel, firmele mai mici au mai puține informații de adunat pentru bilanțuri, față de firmele mijlocii sau mari. Mărimile folosite sunt microentități, entități mici, entități mijlocii și entități mari.
5. Cum se calculează numărul mediu de salariați din 2022. Conținutul situațiilor financiare anuale este stabilit, de la caz la caz, în funcție de mărimea unei companii. Iar mărimea unei companii este dată de anumite criterii, printre care și numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar vizat de bilanțuri. Numărul mediu al salariaților se calculează așa cum stabilesc normele metodologice ale Institutului Național de Statistică.
6. Despre obligația de auditare. O parte dintre companiile care trebuie să întocmească și să depună în acest an situații financiare pentru 2022 sunt obligate să le și auditeze. Sunt vizate, în esență, entitățile mijlocii și mari, dar și persoanele juridice de interes public.
7. Aprobarea bilanțurilor în adunarea generală. Situațiile financiare pe care firmele trebuie să le întocmească și transmită la unitățile MF trebuie să fie aprobate în cadrul adunării generale a acționarilor/asociaților. Cu această ocazie, se stabilește dacă se împarte profitul anului anterior și, dacă da, cum. În acest context, mai e important de știut că firmele care au distribuit dividende interimare în 2022 trebuie să facă o regularizare după aprobarea situațiilor financiare anuale.
8. În ce formate și cum trebuie transmise bilanțurile. Situațiile financiare pe 2022, pe care firmele trebuie să le întocmească și transmită, până la finalul lunii mai 2023, la unitățile MF, pot fi ori în format tipărit și în format electronic, ori numai în format electronic. Acestea pot fi depuse fizic la registraturi sau la oficiile poștale ori pot fi transmise direct online.
9. Ce riscă firmele la depunerea cu întârziere sau la nedepunere. Pe finalul anului trecut, parlamentarii au eliminat cea mai drastică sancțiune pe care o riscau companiile dacă depuneau cu mare întârziere situațiile financiare anuale sau dacă nu le depuneau deloc - dizolvarea. Asta înseamnă că, din 2023, societățile mai riscă doar amendarea pentru aceste două fapte.
2. Principalele coordonate pentru firme legate de întocmirea și depunerea bilanțurilor. Printre altele, ne referim la ce companii trebuie să întocmească situații financiare, ce limbă și ce monedă trebuie folosite, ce date de identificare sunt necesare, ce date despre activitatea economică sunt necesare, semnarea, aprobarea și transmiterea bilanțurilor.
3. Firmele care folosesc un an financiar diferit de cel calendaristic trebuie să întocmească și raportări contabile. În plus față de situațiile financiare anuale, contribuabilii care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic trebuie să întocmească și să depună, în această perioadă, și raportări contabile anuale la 31 decembrie 2022. La fel se întâmplă în cazul ONG-urilor care folosesc un an financiar diferit.
4. Conținutul bilanțurilor în funcție de mărimea firmei. Conținutul situațiilor financiare anuale este stabilit, de la caz la caz, în funcție de mărimea unei companii. Astfel, firmele mai mici au mai puține informații de adunat pentru bilanțuri, față de firmele mijlocii sau mari. Mărimile folosite sunt microentități, entități mici, entități mijlocii și entități mari.
5. Cum se calculează numărul mediu de salariați din 2022. Conținutul situațiilor financiare anuale este stabilit, de la caz la caz, în funcție de mărimea unei companii. Iar mărimea unei companii este dată de anumite criterii, printre care și numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar vizat de bilanțuri. Numărul mediu al salariaților se calculează așa cum stabilesc normele metodologice ale Institutului Național de Statistică.
6. Despre obligația de auditare. O parte dintre companiile care trebuie să întocmească și să depună în acest an situații financiare pentru 2022 sunt obligate să le și auditeze. Sunt vizate, în esență, entitățile mijlocii și mari, dar și persoanele juridice de interes public.
7. Aprobarea bilanțurilor în adunarea generală. Situațiile financiare pe care firmele trebuie să le întocmească și transmită la unitățile MF trebuie să fie aprobate în cadrul adunării generale a acționarilor/asociaților. Cu această ocazie, se stabilește dacă se împarte profitul anului anterior și, dacă da, cum. În acest context, mai e important de știut că firmele care au distribuit dividende interimare în 2022 trebuie să facă o regularizare după aprobarea situațiilor financiare anuale.
8. În ce formate și cum trebuie transmise bilanțurile. Situațiile financiare pe 2022, pe care firmele trebuie să le întocmească și transmită, până la finalul lunii mai 2023, la unitățile MF, pot fi ori în format tipărit și în format electronic, ori numai în format electronic. Acestea pot fi depuse fizic la registraturi sau la oficiile poștale ori pot fi transmise direct online.
9. Ce riscă firmele la depunerea cu întârziere sau la nedepunere. Pe finalul anului trecut, parlamentarii au eliminat cea mai drastică sancțiune pe care o riscau companiile dacă depuneau cu mare întârziere situațiile financiare anuale sau dacă nu le depuneau deloc - dizolvarea. Asta înseamnă că, din 2023, societățile mai riscă doar amendarea pentru aceste două fapte.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
