ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
| Timp de citire: 2 min.
UPDATE: Din 2025, asigurările de viață ale persoanelor fizice trebuie raportate semestrial, altfel firmele vizate riscă amendarea. ANAF a oficializat formularele necesare
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
| Timp de citire: 2 min.
O nouă raportare fiscală a fost introdusă de la 1 ianuarie 2025, potrivit unei ordonanțe de astă-toamnă. Mai exact, entitățile aflate în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) trebuie să raporteze semestrial, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), informații privind asigurările de viață și alte produse financiare contractate de persoanele fizice. În acest sens, ANAF a oficializat recent formularele necesare contribuabililor.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Noua raportare fiscală este reglementată prin OUG 125/2024 și se aplică de la 1 ianuarie 2025. Obligația vizează entitățile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a ASF, în măsura în care încheie contracte cu persoane fizice pentru asigurări de viață și alte produse financiare.
„(...) entitățile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară (...) au obligația să raporteze organului fiscal central, semestrial, lista persoanelor fizice rezidente care au contractat produse de asigurări de viață și alte produse financiare, tipurile de asigurări și alte produse financiare, precum și informații în legătură cu acestea”, scrie la articolul IV din ordonanță.
Ordonanța nu intră prea mult în detalii, dar este precizat că tipurile de asigurări de viață și de produse financiare care fac obiectul noii obligații de raportare, conținutul informațiilor, formularul necesar și termenele-limită de raportare urmează să vină printr-un ordin separat. Astfel, Ordinul ANAF 7.158/2024 a apărut în Monitorul Oficial și este în vigoare din 16 ianuarie 2025.
Așa cum reiese din ordinul ANAF, entitățile raportoare sunt, în esență, cele active în sectorul de asigurări-reasigurări și din sectorul de instrumente și investiții financiare. Concret, dacă entitățile din primul sector depun „Declarația privind produsele de asigurări de viață contractate de persoane fizice rezidente pe teritoriul României”, cele din al doilea sector depun „Declarația privind deținerile de alte produse financiare de către persoane fizice rezidente pe teritoriul României”. Este detaliat că sintagma „alte produse financiare” se referă, în linii mari, la valorile mobiliare și la titlurile de participare ale organismelor de plasament colectiv.
Declarațiile se depun semestrial online (prin e-Guvernare), până la data de 25 a lunii următoare încheierii semestrului, astfel că primele raportări (aferente perioadei ianuarie - iunie) se depun până la 25 iulie 2025. Formularele stabilite de ANAF se depun „pe zero” dacă nu există informații de raportat într-un semestru, iar pentru corectarea erorilor de completare se depun declarații rectificative.
Pentru nerespectarea obligației de raportare, precum și pentru raportarea de informații incorecte sau incomplete, firmele vizate vor risca o amendă de la 20.000 la 100.000 lei, potrivit ordonanței.
Măsura prezentată nu se regăsea și în forma de proiect a noii ordonanțe de urgență, fiind introdusă în timpul ședinței de Guvern în care s-a adoptat actul normativ. Potrivit preambulului OUG 125/2024, ANAF are nevoie de aceste informații pentru asigurarea asistenței reciproce în materie de recuperare a creanțelor (Directiva europeană 2010/24):
„(...) organul fiscal central nu beneficiază de un mecanism care să asigure colectarea informațiilor legate de asigurări de viață și alte produse financiare de la entitățile aflate în sfera de supraveghere a Autorității de Supraveghere Financiară, astfel încât să dea curs solicitărilor formulate de autoritățile competente din alte state membre cu privire la asistența la recuperare.”
„(...) entitățile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară (...) au obligația să raporteze organului fiscal central, semestrial, lista persoanelor fizice rezidente care au contractat produse de asigurări de viață și alte produse financiare, tipurile de asigurări și alte produse financiare, precum și informații în legătură cu acestea”, scrie la articolul IV din ordonanță.
Ordonanța nu intră prea mult în detalii, dar este precizat că tipurile de asigurări de viață și de produse financiare care fac obiectul noii obligații de raportare, conținutul informațiilor, formularul necesar și termenele-limită de raportare urmează să vină printr-un ordin separat. Astfel, Ordinul ANAF 7.158/2024 a apărut în Monitorul Oficial și este în vigoare din 16 ianuarie 2025.
Așa cum reiese din ordinul ANAF, entitățile raportoare sunt, în esență, cele active în sectorul de asigurări-reasigurări și din sectorul de instrumente și investiții financiare. Concret, dacă entitățile din primul sector depun „Declarația privind produsele de asigurări de viață contractate de persoane fizice rezidente pe teritoriul României”, cele din al doilea sector depun „Declarația privind deținerile de alte produse financiare de către persoane fizice rezidente pe teritoriul României”. Este detaliat că sintagma „alte produse financiare” se referă, în linii mari, la valorile mobiliare și la titlurile de participare ale organismelor de plasament colectiv.
Declarațiile se depun semestrial online (prin e-Guvernare), până la data de 25 a lunii următoare încheierii semestrului, astfel că primele raportări (aferente perioadei ianuarie - iunie) se depun până la 25 iulie 2025. Formularele stabilite de ANAF se depun „pe zero” dacă nu există informații de raportat într-un semestru, iar pentru corectarea erorilor de completare se depun declarații rectificative.
Pentru nerespectarea obligației de raportare, precum și pentru raportarea de informații incorecte sau incomplete, firmele vizate vor risca o amendă de la 20.000 la 100.000 lei, potrivit ordonanței.
Măsura prezentată nu se regăsea și în forma de proiect a noii ordonanțe de urgență, fiind introdusă în timpul ședinței de Guvern în care s-a adoptat actul normativ. Potrivit preambulului OUG 125/2024, ANAF are nevoie de aceste informații pentru asigurarea asistenței reciproce în materie de recuperare a creanțelor (Directiva europeană 2010/24):
„(...) organul fiscal central nu beneficiază de un mecanism care să asigure colectarea informațiilor legate de asigurări de viață și alte produse financiare de la entitățile aflate în sfera de supraveghere a Autorității de Supraveghere Financiară, astfel încât să dea curs solicitărilor formulate de autoritățile competente din alte state membre cu privire la asistența la recuperare.”
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
