OUG 35/2025 a instituit un mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică. Acest sprijin, în valoare de 50 lei lunar, este acordat sub forma unui tichet electronic de energie, pentru un singur loc de consum, pe o perioadă cuprinsă între 1 iulie 2025 până la 31 martie 2026. Solicitările inițiale se depun online.
Beneficiarii acestui ajutor trebuie să știe că, în anumite situații, cererea făcută își încetează efectele, și, pentru a continua să beneficieze de acest ajutor, solicitantul trebuie să depună o nouă solicitare electronică.
Există câteva situații specifice care impun reluarea procesului de solicitare. Prima dintre acestea este împrejurarea în care au apărut modificări în componența familiei (altele decât decesul unui membru). Astfel, dacă apar schimbări în componența familiei (definită ca soțul, soția, precum și alte persoane care locuiesc la același loc de consum), cu excepția decesului unui membru, cererea inițială își încetează efectele.
De asemenea, în situația în care solicitanții, care au fost declarați anterior eligibili pentru un anumit loc de consum, își schimbă adresa, cererea existentă își pierde valabilitatea. Pentru a continua să primească sprijin, aceștia trebuie să reia întregul proces de solicitare online.
Dacă persoana singură (conform definiției din Legea 226/2021, aceasta este „persoana care a împlinit vârsta de 18 ani, care locuiește singură și nu se mai află în întreținerea părinților, precum și persoana cu vârsta cuprinsă între 16 și 18 ani, care locuiește și se gospodărește singură și are capacitate de exercițiu anticipată”) care beneficia de sprijin decedează, cererea aferentă locului de consum nu mai este valabilă de la data înregistrării decesului acesteia.
Ce se întâmplă cu sumele deja alocate?
Conturile de sume în mandat poștal nu vor mai fi alimentate pentru beneficiarii ale căror locuri de consum nu mai sunt valabile sau pentru perioadele în care beneficiarii nu mai îndeplinesc condițiile de acordare a sprijinului.
În aceste condiții, sumele rămase necheltuite în situațiile menționate mai sus (modificări în componența familiei, altele decât decesul, schimbarea adresei sau decesul beneficiarului de sprijin) se returnează la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială de către Compania Națională Poșta Română, în termen de 30 de zile de la data la care cererea își încetează efectele.
Pentru a evita întreruperea sprijinului, consumatorii trebuie să depună o nouă cerere electronică de îndată ce intervin oricare dintre modificările menționate în situația lor personală sau a locului de consum.
Comentarii articol (10)