Din iulie se aplică un nou mecanism de ajutor pentru plata facturilor la electricitate, destinat persoanelor cu venituri mici. Cei care au solicitat ajutorul până spre sfârșitul lunii septembrie au primit banii și pentru iulie și august 2025, deoarece autoritățile nu făcuseră pregătirile necesare până la lansarea noului mecanism și le-au permis să primească, pentru o perioadă, bani din urmă. Ajutorul pentru plata facturilor la electricitate se poate cere în continuare, doar că solicitanții nu vor mai primi bani din urmă, ci începând cu luna în care este depusă cererea. Citește articolul
Până în primăvara anului viitor, persoanele și familiile cu venituri mici pot solicita de la stat un sprijin financiar pentru plata facturilor la energie electrică. Ajutorul trebuie solicitat, de principiu, online, prin intermediul unei platforme, dar, în situația în care cei interesați nu au acces la internet, îl pot solicita, începând de azi, prin completarea unui formular tipărit. Pentru a veni în sprijinul celor ce vor să depună cererea online, Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale a publicar recent un tutorial video în acest sens. Citește articolul
Chiar dacă schema anterioară de plafonare și compensare a prețului la energie electrică a fost eliminată, persoanele cu venituri mici beneficiază în continuare de un sprijin pentru plata facturilor. Noul mecanism, introdus începând cu 1 iulie, oferă un ajutor lunar de 50 de lei, ce poate fi solicitat online sau, începând de azi, prin completarea unui formular tipărit. Citește articolul
Cu scopul de a transpune în legislația națională a prevederilor unei directive europene din 2024 ce vizează îmbunătățirea organizării pieței energiei electrice, Ministerul Energiei a pus recent în dezbatere un proiect de ordonanță de urgență, ce conține o serie de măsuri, inclusiv unele ce vizează consumatorii vulnerabili și pe cei afectați de sărăcia energetică. Concret, aceștia ar putea primi, gratuit sau contra cost, energie produsă de clienții activi și vor fi protejați în mod adecvat împotriva debranșărilor de la alimentarea cu energie electrică. Citește articolul
Cererile de ajutor pentru plata facturilor la electricitate, destinat consumatorilor vulnerabili, își pot pierde valabilitatea dacă statutul solicitantului se modifică. Într-o astfel de situație, cererea existentă își încetează efectele, iar consumatorii vor trebui să depună o nouă solicitare în format electronic. Citește articolul
Un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care vizează îmbunătățirea accesului consumatorilor vulnerabili la serviciile bancare esențiale a fost oficializat în septembrie, documentul intrând în vigoare începând cu 25 octombrie. Măsura impune instituțiilor de credit furnizarea de informații clare, accesibile și pe înțelesul oricărui client care nu are o pregatire financiară minimală. Acestea includ drepturile și obligațiile consumatorilor, detalii despre conturile de plăți și soluționarea litigiilor. Persoanele cu deficiențe de vedere trebuie să aibă, la rândul lor, acces la aceste informații. Citește articolul
După cum apare într-o lege oficializată spre final de 2023, dar care se va aplica din 16 iunie 2024, fiecare cetățean va avea garantat un cont fără comisioane financiare, în care să poată primi salariul sau beneficiile sociale. Astfel, de principiu, deschiderea și administrarea contului, precum și retragerea de numerar de la bancomat, printre altele, vor fi lipsite de comisioane. Citește articolul
Familiile sau persoanele cu venituri lunare nete mai mici decât salariul minim brut pe țară pot beneficia, indirect, de o finanțare nerambursabilă de la stat, în valoare maximă de 1.900 de euro, pentru branșarea sau racordarea la rețelele publice, locale sau regionale, de apă și canalizare. Pentru a putea beneficia de măsura de sprijin, persoanele fizice trebuie să se adreseze operatorilor de apă și canalizare, care pot depune cereri de finanțare în cadrul celei de-a doua runde de atragere de fonduri, urmând ca apoi, cu banii primiți în cadrul programului Prima Conectare, să facă branșarea solicitanților la rețelele de apă și canalizare. Termenul stabilit inițial până la care operatorii pot cere bani de la stat în cadrul programului, respectiv 26 iunie, a fost prelungit cu o lună, potrivit Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), adică până pe 26 iulie 2023. Citește articolul
Prin programul Prima Conectare, persoanele cu venituri reduse pot beneficia, indirect, de o finanțare de cel mult 1.900 de euro pentru a-și branșa sau racorda casa la rețelele publice (locale sau regionale) de apă și canalizare. Potrivit regulilor programului, banii nu pot fi ceruți autorităților direct de beneficiarii finali ai lucrărilor, ci doar prin intermediul operatorilor de apă și canalizare. Până spre sfârșitul lunii iunie, potrivit unui anunț recent al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), operatorii pot cere bani de stat într-o nouă rundă de atragere de fonduri pentru programul Prima Conectare, astfel încât ulterior să poată face branșarea solicitanților la rețelele de apă și canalizare. Citește articolul
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a stabilit, în februarie, cadrul legal pentru reglementarea desfăşurării activităţii de furnizare a energiei electrice la locurile de consum ale clienţilor finali, respectiv, printre altele, ca, în cazul clienților casnici, perioada de facturare să fie lunară, iar clienții vulnerabili (și nu numai) să beneficieze de eșalonarea plății facturilor. Acum, pentru armonizarea cadrului legal, ANRE a aprobat, printr-un proiect publicat marți în Monitorul Oficial, noul contract-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, ce conține schimbările apărute în februarie. Citește articolul