ACCES PREMIUM
De ce premium?
Regulile tranzitorii la majorarea plafonului de scutire de TVA: Ce trebuie să știe contribuabilii în această perioadă
Plafonul de scutire de TVA a fost majorat, de la 1 septembrie 2025, de la 300.000 la 395.000 lei. Însă modificarea vine și cu anumite reguli tranzitorii pentru perioada următoare, care sunt utile anumitor contribuabili.
Articolul continuă mai jos
Majorarea plafonului de scutire de TVA este prevăzută de
OG 22/2025, care se aplică din prima zi de toamnă. La fel ca în alte ocazii în care plafonul a fost modificat, și de data aceasta există reguli tranzitorii importante de reținut.
1. Situația depășirii plafonului vechi în august 2025Cei care au depășit în august 2025 plafonul de scutire vechi (300.000 lei) trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA doar la depășirea plafonului nou (395.000 lei). Astfel, dacă s-a depășit doar plafonul vechi, nu este obligatorie solicitarea codului de TVA.
2. Situația depășirii plafonului vechi și a plafonului nou în august 2025Cei care au depășit în august 2025 atât plafonul vechi (300.000 lei), cât și plafonul nou (395.000 lei) trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA cel târziu la data de 10 septembrie 2025 și să aplice regimul normal de taxare începând cu această dată. Practic, înregistrarea în scopuri de TVA este considerată valabilă începând cu data de 10 septembrie.
3. Situația celor înființați înainte de 2025 și care au obținut cod de TVA până la 1 septembrie 2025Cei înființați înainte de anul 2025 și care s-au înregistrat în scopuri de TVA, din cauza depășirii plafonului vechi (300.000 lei), până la 1 septembrie 2025 pot de-acum să solicite scoaterea din evidența celor înregistrați în scopuri de TVA. Acest lucru este posibil numai dacă n-au depăşit plafonul vechi în 2024 și dacă până la data solicitării scoaterii din evidenţă nu depășesc plafonul nou (395.000 lei).
Solicitarea de scoatere din evidență se poate depune în perioada 1-10 a fiecărei luni de după perioada fiscală aplicată de persoanele impozabile vizate. Anularea este valabilă de la data comunicării deciziei privind anularea înregistrării în scopuri de TVA. În acest sens, organele fiscale sunt obligate să soluționeze solicitările de scoatere din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA cel târziu până la finele lunii în care sunt depuse solicitările.
Până la comunicarea deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, persoanelor impozabile le revin toate drepturile și obligațiile persoanelor înregistrate în scopuri de TVA. Contribuabilii care solicită scoaterea din evidență au obligația să depună ultimul decont de TVA, indiferent de perioada fiscală aplicată, până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost comunicată decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA. În ultimul decont depus, contribuabilii trebuie să evidențieze valoarea rezultată ca urmare a efectuării tuturor ajustărilor de taxă.
4. Situația celor înființați în 2025 și care au obținut cod de TVA până la 1 septembrie 2025Cei înființați în anul 2025 și care s-au înregistrat în scopuri de TVA, din cauza depășirii plafonului vechi (300.000 lei), până la 1 septembrie 2025 pot solicita de-acum scoaterea din evidența celor înregistrați în scopuri de TVA. De asemenea, acest lucru este posibil numai dacă până la data solicitării scoaterii din evidenţă nu depășesc plafonul nou (395.000 lei).
Solicitarea de scoatere din evidență se poate depune în perioada 1-10 a fiecărei luni de după perioada fiscală aplicată de persoanele impozabile vizate. Anularea este valabilă de la data comunicării deciziei privind anularea înregistrării în scopuri de TVA. În acest sens, organele fiscale sunt obligate să soluționeze solicitările de scoatere din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA cel târziu până la finele lunii în care sunt depuse solicitările.
Până la comunicarea deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, persoanelor impozabile le revin toate drepturile și obligațiile persoanelor înregistrate în scopuri de TVA. Contribuabilii care solicită scoaterea din evidență au obligația să depună ultimul decont de TVA, indiferent de perioada fiscală aplicată, până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost comunicată decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA. În ultimul decont depus, contribuabilii trebuie să evidențieze valoarea rezultată ca urmare a efectuării tuturor ajustărilor de taxă.
5. Situația depășirii plafonului vechi înainte de august 2025, dacă nu s-a cerut la timp codul de TVAPotrivit noii ordonanțe, pentru persoanele impozabile care au depășit, înainte de 1 august 2025, plafonul de scutire vechi (300.000 lei), dar care n-au solicitat la termen codul de TVA, se aplică prevederile referitoare la înregistrarea în scopuri de TVA care erau în vigoare la data depășirii plafonului.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.