- Orice persoană sau entitate care este subiect într-un raport juridic fiscal are obligația de înregistrare fiscală, primind un cod de identificare fiscală specific situației sale.
- Declarația de înregistrare fiscală trebuie depusă în termen de 30 de zile de la înființare, începerea activității sau obținerea primului venit.
- Organul fiscal central poate înregistra din oficiu un subiect fiscal care nu și-a îndeplinit obligația de înregistrare.
- codul de înregistrare fiscală atribuit de organul fiscal pentru persoanele juridice şi pentru asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, cu excepţia celor care se înregistrează potrivit legii speciale la registrul comerţului;
- codul unic de înregistrare atribuit potrivit legii speciale pentru persoanele fizice şi juridice, precum şi pentru alte entităţi care se înregistrează potrivit legii speciale la registrul comerţului;
- codul de înregistrare fiscală atribuit de organul fiscal pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, cu excepţia celor care se înregistrează potrivit legii speciale la registrul comerţului;
- codul numeric personal atribuit potrivit legii speciale pentru persoanele fizice, altele decât cele care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere;
- numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal pentru persoanele fizice care nu deţin cod numeric personal. În cazul obţinerii ulterioare a codului numeric personal, numărul de identificare fiscală atribuit anterior se înlocuieşte de către organul fiscal, cu preluarea informaţiilor fiscale înregistrate în perioada deţinerii numărului de identificare fiscală pe codul numeric personal. Actele administrativ-fiscale, actele de executare sau alte acte emise de organele fiscale şi comunicate anterior înlocuirii numărului de identificare fiscală rămân valabile.
- data înfiinţării potrivit legii, în cazul persoanelor juridice, asocierilor şi al altor entităţi fără personalitate juridică;
- data stabilirii în România, în cazul persoanelor juridice străine care au locul exercitării conducerii efective în România;
- data începerii activităţii, pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, cu excepţia celor care se înregistrează, potrivit legii speciale, la registrul comerţului;
- data obţinerii primului venit sau dobândirii calităţii de angajator, după caz, în cazul persoanelor fizice, altele decât cele care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere;
- data obţinerii primului venit, în cazul persoanelor fizice şi juridice nerezidente care nu au un sediu permanent sau o reprezentanţă în România.
Data înregistrării fiscale este:
- data depunerii declaraţiei fiscale, în cazul contribuabililor care deţin cod numeric personal şi sunt supuși impozitului pe venit.
- data atribuirii codului de identificare fiscală, în celelalte cazuri.
- odată cu solicitarea înregistrării unei societăţi la registrul comerţului, potrivit legii, sau, după caz, la cesiunea părţilor sociale ori a acţiunilor, respectiv la numirea de noi reprezentanţi legali sau la cooptarea de noi asociaţi ori acţionari, cu prilejul efectuării majorării de capital social, oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale transmit direct sau prin intermediul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, pe cale electronică, Ministerului Finanţelor, solicitarea de atribuire a numărului de identificare fiscală pentru persoanele fizice nerezidente care, potrivit actului constitutiv, au calitatea de fondator, asociat, acţionar ori administrator în cadrul societăţii respective;
- pe baza datelor transmise, Ministerul Finanţelor atribuie numărul de identificare fiscală, înregistrează fiscal persoanele fizice nerezidente, cu excepţia cazului în care aceste persoane sunt înregistrate fiscal, şi comunică Oficiului Naţional al Registrului Comerţului informaţia referitoare la înregistrarea fiscală în aceeaşi zi sau cel mai târziu a doua zi. Totodată, se emite certificatul de înregistrare fiscală, care se păstrează de către organul fiscal până la data ridicării de către contribuabil sau împuternicitul acestuia;
- odată cu solicitarea deschiderii unui cont bancar sau închirierea unei casete de valori, instituţiile de credit transmit organului fiscal central solicitarea de atribuire a numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală, pentru persoanele fizice nerezidente sau pentru persoanele juridice care nu deţin cod de identificare fiscală. Pe baza datelor transmise, Ministerul Finanţelor atribuie numărul de identificare fiscală sau, după caz, codul de înregistrare fiscală, înregistrează fiscal persoana respectivă şi comunică instituţiei de credit informaţia referitoare la înregistrarea fiscală în termen de 5 zile de la data solicitării atribuirii numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală. Totodată, se emite certificatul de înregistrare fiscală, care se păstrează de către organul fiscal până la data ridicării de către contribuabil sau împuternicitul acestuia. În cazul în care solicitarea de atribuire a numărului de identificare fiscală sau, după caz, a codului de înregistrare fiscală se realizează prin intermediul aplicaţiei online a ANAF, numărul de identificare fiscală sau, după caz, codul de înregistrare fiscală se comunică instituţiei de credit prin aplicaţia online spre a fi înregistrat în evidenţele informatice ale acesteia;
- organul fiscal central trebuie să înregistreze fiscal la solicitarea unui notar public, în scopul îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege, o persoană nerezidentă care nu deţine cod de identificare fiscală. Procedura de înregistrare fiscală a persoanei nerezidente se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF, pe baza consultării Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România;
- pentru contribuabilii nerezidenţi care nu au un sediu permanent pe teritoriul României, organul fiscal poate comunica contribuabilului nerezident, prin mijloace electronice stabilite prin ordin al preşedintelui ANAF, informaţii conţinute în certificatul de înregistrare fiscală. În acest caz, certificatul de înregistrare fiscală se păstrează de organul fiscal până la data ridicării de către contribuabil sau împuternicitul acestuia.
- persoanele fizice, prin codul numeric personal atribuit potrivit legii speciale;
- persoanele fizice care nu deţin cod numeric personal, prin numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal;
- persoanele juridice, prin codul de înregistrare fiscală atribuit de organul fiscal.
- contribuabilul sau plătitorul are obligaţia de a declara, organului fiscal central, înfiinţarea de sedii secundare în termen de 30 de zile de la:
- data înregistrării sau menţionării acestora la registrul comerţului sau în alte registre în care a fost înregistrată entitatea care le-a înfiinţat;
- data actului de înfiinţare, în alte cazuri decât cele menționate anterior;
- contribuabilul sau plătitorul care înregistrează sediile secundare ca plătitoare de salarii şi de venituri asimilate salariilor, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, nu are obligaţia declarării acestor sedii;
- declaraţia este însoţită de o copie de pe certificatul de înregistrare fiscală a contribuabilului sau plătitorului de care aparţine sediul secundar sau filiala, precum şi de copii ale documentelor doveditoare ale informaţiilor înscrise în aceasta.
Declaraţia de înregistrare fiscală cuprinde următoarele elemente:
- datele de identificare ale contribuabilului sau plătitorului;
- datele privind vectorul fiscal;
- datele privind sediile secundare;
- datele de identificare ale împuternicitului;
- datele privind situaţia juridică a contribuabilului sau plătitorului,
- alte informaţii necesare administrării creanţelor fiscale.
În ceea ce privește modificările ulterioare înregistrării fiscale și radierea acesteia, regulile generale ce trebuie respectate sunt următoarele:
- modificările ulterioare ale datelor din declaraţia de înregistrare fiscală trebuie aduse la cunoştinţă organului fiscal central în termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea şi depunerea declaraţiei de menţiuni;
- în cazul modificărilor intervenite în datele declarate iniţial şi înscrise în certificatul de înregistrare fiscală, contribuabilul sau plătitorul depune, odată cu declaraţia de menţiuni, şi certificatul de înregistrare fiscală, în vederea anulării acestuia şi eliberării unui nou certificat;
- declaraţia de menţiuni este însoţită de documente care atestă modificările intervenite;
- radierea înregistrării fiscale reprezintă activitatea de retragere a codului de identificare fiscală şi a certificatului de înregistrare fiscală;
- la încetarea calităţii de subiect de drept fiscal, persoanele sau entităţile înregistrate fiscal prin declaraţie de înregistrare fiscală trebuie să solicite radierea înregistrării fiscale prin depunerea unei declaraţii de radiere. Declaraţia se depune în termen de 30 de zile de la încetarea calităţii de subiect de drept fiscal şi trebuie însoţită de certificatul de înregistrare fiscală în vederea anulării acestuia. Radierea înregistrării fiscale se poate efectua şi din oficiu, de către organul fiscal, ori de câte ori acesta constată îndeplinirea condiţiilor de radiere a înregistrării şi nu s-a depus declaraţie de radiere;
- radierea înregistrării fiscale se efectuează din oficiu, de către organul fiscal central, în cazul decesului persoanei fizice sau, după caz, încetării existenţei persoanei juridice potrivit legii;
- codul de identificare fiscală retras ca urmare a radierii înregistrării fiscale poate fi utilizat ulterior radierii numai pentru îndeplinirea, de către succesorii persoanelor sau entităţilor care şi-au încetat existenţa, a obligaţiilor fiscale aferente perioadelor în care persoana sau entitatea a avut calitatea de subiect de drept fiscal.
- datele de identificare ale contribuabilului sau plătitorului;
- date privind vectorul fiscal;
- alte informaţii necesare administrării creanţelor fiscale.
Contribuabilul sau plătitorul persoană juridică sau orice entitate fără personalitate juridică este declarat inactiv şi îi sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivităţii dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
- nu îşi îndeplineşte, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativă prevăzută de lege;
- se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- organul fiscal central constatată că nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat;
- inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerţului;
- durata de funcţionare a societăţii este expirată;
- societatea nu mai are organe statutare;
- durata deţinerii spaţiului cu destinaţia de sediu social este expirată.
Declararea ca inactiv a contribuabilului sau plătitorului, precum şi reactivarea acestuia se efectuează de către organul fiscal central, prin decizie, emisă conform competenţelor şi procedurii stabilite prin ordin al preşedintelui ANAF, care se comunică contribuabilului sau plătitorului. Contribuabilul sau plătitorul declarat inactiv se reactivează dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
- îşi îndeplineşte toate obligaţiile declarative prevăzute de lege;
- nu înregistrează obligaţii fiscale restante.
- datele de identificare ale contribuabilului sau plătitorului;
- data declarării ca inactiv a contribuabilului sau plătitorului;
- data reactivării;
- denumirea organului fiscal central care a emis decizia de declarare în inactivitate/reactivare;
- alte menţiuni.