Propunerea legislativă, aflată în dezbaterea primei Camere a Parlamentului, urmărește modificarea și completarea Legii 21/1996 a concurenței, în sensul instituirii unei limitări privind comercializarea mărcilor proprii de către supermarketuri și hipermarketuri.
Contextul acestei propuneri, conform expunerii de motive care o însoțește, este determinat de faptul că piața comerțului cu amănuntul - în special în sectorul alimentar - este caracterizată de o concentrare accentuată, fiind dominată de un număr restrâns de operatori economici internaționali. Aceștia ar deține, după cum se arată în documentul amintit, o poziție dominantă care le permite să influențeze structura ofertei de pe piață.
Instrumentul principal folosit de acești retaileri, susțin inițiatorii, ar fi promovarea masivă a produselor sub marcă proprie, care, deși generează beneficii imediate pentru consumatori prin prețuri reduse, produce efecte negative asupra ecosistemului concurențial, asupra producătorilor autohtoni și asupra diversității produselor disponibile.
Potrivit unor statistici invocate de parlamentarii susținători ai propunerii, această situație ar genera disfuncționalități precum un dezechilibru în relațiile comerciale dintre marii retaileri și furnizori (în special cei mici și mijlocii), precum și o dependență economică a acestora față de lanțurile de retail.
De asemenea, sunt invocate practici comerciale neloiale, inclusiv impunerea de prețuri sub costul de producție pentru produsele sub marcă proprie, ceea ce ar conduce la reducerea diversității ofertei, la diminuarea vizibilității produselor românești în spațiile de vânzare și chiar la inducerea în eroare a consumatorilor prin etichetarea incorectă a originii produselor.
În scopul restabilirii echilibrului pe piața de retail, inițiativa legislativă propune limitarea cotei de vânzări realizate prin produse sub marcă proprie la maximum 20% din totalul vânzărilor, pe fiecare grupă de produse, în „hipermagazine și supermarketuri”.
Pentru monitorizarea respectării acestei limite, comercianții vor avea obligația de a raporta anual structura vânzărilor pe grupe de produse către Consiliul Concurenței. Nerespectarea dispozițiilor legale sau furnizarea de informații false ori incomplete vor fi sancționate contravențional, cu amenzi proporționale cu cifra de afaceri.
Inițiatorii - aparținând celui mai mare partid de opoziție - se așteaptă ca această reglementare să genereze efecte pozitive directe asupra concurenței loiale între furnizori, prin limitarea poziției privilegiate a mărcilor proprii în spațiile de vânzare. De asemenea, consideră că producătorii locali vor beneficia de un acces mai echitabil la raft și de condiții comerciale mai corecte.
Pentru consumatori, măsura ar asigura păstrarea diversității produselor, accesul la mărci independente și informații corecte privind originea acestora. Totodată, s-ar consolida lanțurile de producție și distribuție autohtone, reducându-se riscul de abuz de poziție dominantă și echilibrându-se raporturile de negociere dintre comercianți și furnizori.
Actul normativ propus se aliniază principiilor Directivei (UE) 2019/1 și bunelor practici din unele state membre ale Uniunii Europene, precum Germania, Franța și Italia, care ar fi adoptat, potrivit sursei citate, măsuri similare pentru protejarea producătorilor și menținerea unei oferte comerciale diversificate.
Atenție! Pentru a intra în vigoare, propunerea legislativă trebuie adoptată de Parlament, promulgată de Președinte și publicată în Monitorul Oficial.