- Reglementarea procedurii de notificare a fost mult așteptată și reprezintă un real ajutor pentru destinatarii facturilor netransmise în sistem în termenul legal.
- După notificare, emitenții facturilor primesc mesaj în SPV, trebuie să transmită electronic facturile în ziua următoare și sunt înscriși într-un registru pentru analiză de risc fiscal.
- Până la primirea facturii valide prin e-Factura, beneficiarii nu au drept de deducere TVA, chiar dacă au primit factura pe alte canale "neconvenționale".
Prin Ordinul ANAF nr. 2.229/2025, recent apărut în Monitorul Oficial, s-a stabilit în sfârșit procedura de notificare prevăzută de art. 109 din OUG nr. 120/2021 privind e-Factura. Spunem „în sfârșit” pentru că prevederea a apărut în ordonanță acum mai bine de un an.
Concret, Ordonanța 120 stabilește că, în cazul în care este obligatorie transmiterea facturii prin sistemul naţional RO e-Factura, beneficiarii care nu primesc facturile prin sistem în termenul legal, pentru livrări de bunuri/prestări de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării, pot notifica organele fiscale competente în acest sens. În acest sens, ANAF a stabilit, prin ordinul recent, o procedură de notificare a ANAF, precum și măsurile ce urmează a fi luate de organul fiscal în vederea transmiterii facturilor de către emitenți prin sistemul național e-Factura.
Astfel, apare în peisajul fiscal Formularul 800 „Notificare privind facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării, netransmise prin sistemul RO e-Factura în termenul prevăzut la art. 10 alin. (7)”.
Destinatarii facturilor pentru care plata a fost efectuată la momentul livrării/prestării, care nu au fost transmise de emitenţi prin sistemul național RO e-Factura, pot notifica organele fiscale în acest sens (dar nu sunt obligați), prin depunerea prin mijloace electronice a formularului 800.
Notă: Termenul-limită pentru transmiterea facturilor în sistemul e-Factura este de cinci zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de cinci zile calendaristice de la data-limită prevăzută de Codul fiscal pentru emiterea facturii.
„Consider că aprobarea acestui Ordin și, totodată, aplicarea sa în consecință de către beneficiarii facturilor nereceptionate în termenul reglementat legislativ, dar plătite la momentul livrării de bunuri /prestării de servicii, ar putea avea un rol benefic de ambele părți – astfel, destinatarul transmite în mod oficial o notificare prin care sesizează Autoritatea Fiscală cu privire la un aspect care nu ține de propria să diligență fiscală, evitând astfel un potențial lung șir de mesaje transmise partenerului în cauza - și, în același timp, oferă pârghii Autorității pentru a demara procesul de informare și analiză a riscului fiscal la nivelul emitenților care nu se conformează cu prevederile OUG 120 /2021”, a explicat pentru avocatnet.ro Mădălina Bădescu, Tax Director în cadrul grupului JASILL.
Care sunt consecințele ulterior notificării prin formularul 800: Emitenţii facturilor ce fac obiectul notificării primesc un mesaj în SPV şi au obligația de a transmite electronic facturile, cel târziu în ziua următoare zilei în care au primit mesajul. Indexul de încărcare a facturii trebuie completat cu ajutorul unei funcţionalităţi a sistemului RO e-Factura, potrivit ordinului. Aceștia sunt înscrişi într-un registru electronic special, concomitent cu transmiterea mesajului în SPV, şi fac obiectul unei analize de risc în vederea aplicării măsurilor legale ce se impun, în raport cu riscul fiscal evaluat.
Folosim această procedură de notificare și în cazul plăților făcute în avans?
„În ceea ce privește plățile efectuate în avans pentru care factura de avans nu a fost transmisă de către emitent prin intermediul RO e-Factura, în termenul prevăzut de lege, este importat de avut în vedere că acestea nu vin în contrapartidă și cu operațiunea de livrare și /sau prestare agreată inițial de către părți, aceasta urmând a se efectua la o dată ulterioră.
Astfel, dacă analizăm cu atenție formularul 800, vom vedea că, pe lângă notificarea efectivă, sunt solicitate inclusiv documente care să probeze cele notificate de către beneficiar, respectiv (i) anexarea documentului care atestă livrarea de bunuri /prestarea de servicii și (îi) documentul care atestă plata efectuată.
Mai mult, de regulă, atunci când se efectuează plata în avans, beneficiarul ar trebui să se asigure că factura de avans aferentă a fost transmisă în mod corespunzător prin intermediul sistemului RO e-Factura.
În acest sens, coroborând reglementările Ordinului cu cele mai sus menționate, sunt de părere că, cel puțin până la eventuale clarificări suplimentare din partea ANAF, utilizarea formularului 800 ar trebui aplicată pentru situațiile în care beneficiarii au efectuat plata la momentul efectiv al livrării/prestării”, a explicat Mădălina Bădescu (foto stânga).
Înregistrăm sau nu în contabilitate o factură care nu a intrat încă în e-Factură? Care sunt implicațiile?
„Ca regulă generală, atât timp cât factura provine de la un furnizor din România, aceasta ar trebui în mod firesc transmisă prin sistemul RO e-Factura, în termenul reglementat legislativ, pentru a fi considerată validă din perspectiva fiscală.
De principiu, în situația în care factura a fost transmisă prin alte surse, «neconvenționale», contribuabilul poate înregistra documentul în cadrul unei evidențe separate, până la momentul la care factura va fi în mod corespunzător transmisă prin intermediul sistemului oficial.
Este important de avut în vedere că, până la momentul primirii facturii valide, beneficiarul nu va avea drept de deducere din perspectiva TVA, în situația în care emitentul este o entitate înregistrată în scopuri de TVA”, a mai explicat Mădălina Bădescu pentru avocatnet.ro.