- Se modifică regulile de suspendare a raportului de serviciu, inclusiv eliminarea rezervării postului pentru funcționarii detașați la cabinetele demnitarilor și limitarea la 5 ani a suspendării pentru cei care lucrează în instituții internaționale.
- Menținerea în activitate a funcționarilor publici după vârsta standard de pensionare va fi posibilă până la 70 de ani, cu aprobări anuale, înlocuind actuala limită de trei ani, aliniindu-se cu noua Lege a pensiilor.
- Proiectul propune înghețarea detașărilor și transferurilor pentru funcționarii publici și personalul contractual până la 31 decembrie 2026, cu excepții limitate pentru înalți funcționari și situații de reorganizare.
- Cumulul pensie cu salariul la stat: pentru cei cu pensii de serviciu sau militare, menținerea în activitate se face numai dacă acceptă reducerea pensiei necontributive cu 85%.
Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Codului administrativ și unele măsuri aplicabile personalului contractual plătit din fonduri publice, pus recent în dezbatere la Ministerul Muncii, își propune, în principal, să acopere o serie de lacune și dificultăți în aplicarea legii, identificate în ultimii ani inclusiv la nivelul jurisprudenței ICCJ și CCR. O parte dintre modificările cuprinse în proiectul de lege pe care îl avem acum în față sunt preluate dintr-un proiect de ordonanță pus în dezbatere în august, dar care nu a mai fost adoptat între timp. Proiectul de lege trebuie să fie discutat însă, odată trecut de Guvern, în Camerele Parlamentului și supus la vot.
O primă modificare importantă prinsă în proiect vizează transferul funcționarilor publici, respectiv separarea clară între transferul „la cerere” și cel realizat „în interesul serviciului”, pe care legea le tratează acum în mod identic în ceea ce privește publicitatea anunțului privind demararea procedurii de transfer. Concret, proiectul prevede renunțarea la termenul de 30 de zile în cazul transferului în interes de serviciu, din motive ce țin de specificul și urgența acestuia, însă transferul la cerere va rămâne condiționat de publicarea anunțului cu cel puțin 30 de zile înainte și de procedura de verificare a competențelor.
Mai departe, proiectul prevede că în cazul înalților funcționari publici, transferul se poate dispune numai pe o funcție publică vacantă de conducere sau de execuție, cu consecința pierderii calității de înalt funcționar public.
Apoi, proiectul vizează subiectul suspendării raportului de serviciu - concret, deși se menține regula generală că postul se rezervă pe perioada suspendării, dispare obligația de rezervare a postului atunci când suspendarea se face pentru încadratea la cabinetul unui demnitar. Actualmente, Codul nu distinge între diversele situații din practică, stabilindu-se că, în toate situațiile, postul este rezervat.
De asemenea, proiectul extinde sfera suspendărilor de drept care nu afectează vechimea în grad profesional: astfel, va constitui vechime în gradul profesional al funcţiei publice și perioada în care funcționarul îndeplineşte serviciul militar la declararea mobilizării şi a stării de război sau la instituirea stării de asediu, este în carantină, conform legii, este în concediu de maternitate sau atunci când este în concediu pentru incapacitate temporară de muncă pe o perioadă mai mare de o lună.
Mai departe, proiectul de lege acum în dezbatere fixează o durată maximă de 5 ani pentru suspendarea raportului la inițiativa funcționarului public când lucrează în organisme/instituții internaționale (în afara situațiilor speciale deja acoperite de art. 513). Aici, proiectul introduce, mai spre final, și obligații tranzitorii pentru cei deja plecați: în 60 de zile trebuie să ceară suspendarea conform noii reguli, altfel suspendarea încetează de drept. Expunerea de motive menționează necesitatea unei limite maxime pentru a nu bloca posturile pe termen nedefinit și pentru a menține echilibrul între interesul individual și cel instituțional.
Menținerea în activitate după vârsta standard de pensionare, până la 70 de ani
Proiectul de lege vizează și condițiile ce trebuie bifate de către cei care mai vor să rămână în activitate deși s-ar putea pensiona, teoretic, în condițiile în care ceea ce prevede acum Codul administrativ nu se mai aliniază cu noile prevederi din Legea pensiilor și nici cu cele decise de Înalta Curte prin jurisprudența sa recentă.
„În mod excepţional, în baza unei cereri formulate cu 30 de zile înainte de data îndeplinirii cumulative a condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare şi cu aprobarea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, funcţionarul public poate fi menţinut în funcţia publică deţinută, peste vârsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu, până la împlinirea vârstei de 70 ani. Pe perioada în care este dispusă menţinerea în activitate pot fi aplicate dispoziţiile art. 378” - este noul text de lege propus în proiect la art. 517 (2), în contextul în care legea prevede acum depunerea cererii cu două luni înainte de data îndeplinirii cumulative a condiţiilor și menținerea în funcție pe o perioadă de maximum trei ani.
Câteva chestiuni trebuie menționate aici pentru a evita orice confuzie:
- aici e vorba de situațiile prin care se derogă de la regula încetării de drept a raportului de serviciu la momentul îndeplinirii cumulative a condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare;
- aici nu vorbim de cumul pensiei cu salariul, întrucât funcționarul alege să mai rămână în câmpul muncii, în continuarea aceluiași raport de serviciu, iar nu să se pensioneze, deși are acest drept.
Transferuri și detașări înghețate până în 2026
Proiectul reia o propunere formulată încă din vară la nivel de minister, respectiv aceea a suspendării detașărilor și transferurilor realizate conform Codului administrativ, începând cu 30 de zile după intrarea legii în vigoare și până la 31 decembrie 2026.
Excepțional, vor fi posibile detașările pentru înalți funcționari publici și pentru conducătorii instituțiilor și pentru adjuncți, iar transferul în interesul serviciului rămâne posibil pentru funcționarii aflați în preaviz în contextul procedurilor de reorganizare.
Ca reguli tranzitorii, se stabilește că procedurile de transfer deja pornite se finalizează după normele în vigoare la data publicării anunțului, dar și că, în 10 zile lucrătoare de la intrare în vigoare a noii legi, detașările existente trebuie încetate. Instituțiile pot decide păstrarea oamenilor prin transfer în interesul serviciului în perioada de 30 de zile de la intrarea în vigoare a noii legi.
Similar, proiectul tratează și stoparea detașărilor și transferurilor pentru personalul contractual, detașări realizate în condițiile Codului muncii.
Ca excepții de la încetarea/suspendarea detașărilor proiectul stabilește detașările la organisme internaționale (maximum 5 ani), detașații din apărare/ordine publică/securitate națională, precum și participanții la misiuni externe.
Proiectul stabilește însă că, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat de Guvern, se pot stabili excepții cu justificarea necesității şi încadrarea în cheltuielile de personal aprobate cu această destinație în buget.
Cumulul pensiei cu salariul: reguli pentru cei cu decizii de pensionare și pentru pensionarii „speciali”
Proiectul prevede, spre final, o altă derogare de la regula încetării de drept a raportului de muncă în cazul pensionării, respectiv ce se întâmplă în cazul personalului plătit din fonduri publice pentru care s-a emis deja decizia de pensionare: acești angajați ai statului vor putea să ceară continuarea activității, cu acordul anual al ordonatorului de credite / angajatorului, până la vârsta de 70 de ani.
„Personalul plătit din fonduri publice în conformitate cu prevederile Legii - Cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și personalul regiilor autonome înfiinţate de stat, ai societăţilor/companiilor naţionale, ai societăţilor la care statul este acţionar unic sau deţine o participaţie majoritară, ai regiilor autonome înfiinţate de unităţile administrativ-teritoriale, ai societăţilor la care unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici sau deţin o participaţie majoritară, precum și ai autorităților de reglementare, căruia i-a fost emisă decizia de pensionare din sistemul public de pensii, în conformitate cu principiul contributivității, decizia privind acordarea unei pensii de serviciu sau a unei decizii de pensionare din sistemul militar de pensii, acordată în condițiile prevăzute de legislația specifică, poate continua activitatea cu acordul anual al ordonatorului de credite/angajatorului, până la împlinirea vârstei de 70 de ani”, prevede, concret proiectul de lege.
De ce vorbim deja de un cumul de pensie și salariu la stat? Pentru că textul de lege se referă la cei cărora le-au fost emise deja deciziile de pensionare (nu e clar însă la ce moment ne raportăm - cel al intrării în vigoare a noii legi?).
De la această regulă avem însă și unele excepții:
- cei cu pensii de serviciu sau cu pensii militare care vor să continue activitatea la stat vor avea pensia diminuată cu 85%; la fel și cei care sunt reîncadrați la stat în baza unui nou raport de muncă/de serviciu; odată ce legea va intra în vigoare, vor trebui încetate (de drept) contractele de muncă și raporturile de muncă sau de serviciu ale pensionarilor care nu și-au exprimat opțiunea (aici merită menționat că angajatorii care nu făcuseră asta deja oricum încălcau legea, întrucât încetarea de drept operează prin efectul legii, iar a da curs legii este, teoretic, obligatoriu, iar nu facultativ...);
-
persoanele alese în funcții publice și persoanele numite în funcție în instituțiile/autoritățile publice prin Hotărâre a Camerei Deputaților, a Senatului ori a Camerelor reunite ale Parlamentului, persoanele care dețin mandate a căror durată este prevăzută în Constituție pe perioada exercitării mandatului, precum și persoanele numite în funcție de președintele României în temeiul hotărârilor Consiliului Suprem de Apărare a Țării, pot cumula pensia cu salariul pe durata exercitării mandatului.
Atenție! Proiectul de lege trebuie aprobat de Guvern și trimis apoi în Parlament pentru a fi discutat și supus la vot. În forma actuală sau cu eventualele amendamente, proiectul va mai trebuie apoi promulgat prin decret de președintele statului, legea urmând să intre în vigoare în 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.
