- AVR implementează curând sistemul DVN pentru eliberarea certificatelor de amânare de la plata în vamă a TVA, care va digitaliza complet procesul.
- Comunicarea între autoritatea vamală și operatorii economici se va realiza exclusiv electronic prin sistemul DVN, care permite transmiterea cererilor, documentelor și gestionarea certificatelor.
Potrivit actului normativ menționat anterior, aceste norme tehnice stabilesc procedura de eliberare a certificatului de amânare de la plata în vamă a TVA prin utilizarea sistemului DVN - componenta certificate de amânare de la plata în vamă a TVA.
Principalele reguli și formalităţi, care trebuie îndeplinite și întreprinse de operatorii economici în vederea eliberării certificatului de amânare de la plata în vamă a TVA, prin utilizarea Sistemului DVN, sunt următoarele:
1. Schimburile de informaţii, notificările, comunicările şi informările între autoritatea vamală şi între operatorii economici în ceea ce priveşte cererile şi certificatele se efectuează prin intermediul sistemului DVN;
2. Sistemul DVN este un sistem bazat pe o aplicaţie informatică, care asigură transmiterea şi prelucrarea electronică a cererii şi a documentelor justificative ataşate acesteia, emiterea certificatului, respingerea cererii în cazul neîndeplinirii condiţiilor de eliberare a certificatului, precum şi gestionarea certificatelor eliberate, respectiv modificarea şi revocarea acestora;
3. Conectarea operatorilor economici la sistemul DVN şi gestionarea utilizatorilor acestuia se fac prin intermediul modulului de gestiune a utilizatorilor UMG, potrivit instrucţiunilor publicate pe pagina de internet a AVR, rubrica E-customs, secţiunea DVN;
4. Cererea se depune în sistemul DVN de solicitant sau de reprezentantul acestuia; în situația în care cererea se depune prin intermediul unui reprezentant, la cerere se ataşează documente justificative în acest sens;
5. În cazul în care informaţiile şi/sau documentele prezentate în susţinerea cererii sunt incomplete, se solicită, prin intermediul sistemului DVN, completarea acestora, cu un termen de răspuns de 30 de zile;
6. În ipoteza în care informaţiile şi/sau documentele solicitate nu sunt transmise în termenul de 30 de zile, cererea se respinge de sistemul DVN, solicitantul/reprezentantul acestuia fiind notificat prin intermediul sistemului DVN prin trecerea cererii în starea „Nefavorabil“;
7. În situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile legale prevăzute de Codul fiscal, AVR eliberează solicitantului, prin intermediul sistemului DVN, certificatul de amânare de la plata în vamă a TVA în termen de 30 de zile de la depunerea cererii şi a documentaţiei complete, valabil pe o perioadă de 6 luni, starea cererii fiind „Favorabil“ şi cea a certificatului fiind „Valid“;
8. În ipoteza în care nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute prevăzute de Codul fiscal, AVR respinge cererea, prin intermediul sistemului DVN, starea cererii fiind „Nefavorabil“. Solicitantului i se comunică, prin intermediul sistemului DVN, motivele care au condus la această decizie, precum şi posibilitatea de a contesta această decizie conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
9. În cadrul perioadei de valabilitate a certificatului, titularul sau reprezentantul acestuia poate solicita, prin intermediul sistemului DVN, modificarea, atunci când este cazul, a informaţiilor conţinute în certificate;
10. Solicitantul sau reprezentantul acestuia depune cererea de modificare prin intermediul sistemului DVN, împreună cu documentele justificative privind modificarea solicitată. În cazul în care cererea se depune prin intermediul unui reprezentant, la cerere se ataşează documente justificative în acest sens;
11. În cazul în care informaţiile şi/sau documentele prezentate în susţinerea cererii de modificare sunt incomplete, se solicită, prin intermediul sistemului DVN, completarea acestora, cu un termen de răspuns de 30 de zile;
12. În situația în care informaţiile şi/sau documentele solicitate nu sunt transmise în termenul de 30 de zile, cererea de modificare se respinge de sistemul DVN, solicitantul/reprezentantul acestuia fiind notificat prin intermediul sistemului DVN prin trecerea cererii în starea „Nefavorabil“;
13. În ipoteza în care AVR respinge cererea de modificare, solicitantului i se comunică, prin intermediul sistemului DVN, motivele care au condus la această decizie, precum şi posibilitatea de a contesta această decizie conform prevederilor legislaţiei în vigoare, starea cererii fiind „Nefavorabil“;
14. AVR modifică certificatul, prin intermediul sistemului DVN, în termen de 30 de zile de la depunerea cererii şi a documentaţiei complete, starea cererii fiind „Favorabil“;
15. Titularul poate solicita, prin intermediul sistemului DVN, revocarea certificatului;
16. În cazul în care informaţiile şi/sau documentele prezentate în susţinerea cererii de revocare sunt incomplete, se solicită, prin intermediul sistemului DVN, completarea acestora, cu un termen de răspuns de 30 de zile;
17. AVR revocă certificatul, prin intermediul sistemului DVN, în termen de 30 de zile de la depunerea cererii şi a documentaţiei complete, starea cererii fiind „Favorabil“ şi a certificatului „Revocat“;
18. În anumite situații, AVR poate acorda solicitantului, prin intermediul sistemului DVN, posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii de revocare în conformitate cu prevederile art. 9 din Codul de procedură fiscală, respectiv în termen de 5 zile;
19. În cazul în care solicitantul nu răspunde în termenul de 5 zile, certificatul este revocat de sistemul DVN, solicitantul fiind notificat prin intermediul sistemului DVN prin trecerea certificatului în starea „Revocat“;
20. În situaţia în care solicitantul răspunde în cadrul termenului de 5 zile şi AVR îşi menţine decizia de revocare a certificatului, solicitantului i se comunică, prin intermediul sistemului DVN, motivele care au condus la această decizie, precum şi posibilitatea de a contesta această decizie conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
21. Certificatele eliberate de AVR pe suport hârtie înainte de data implementării în producţie a sistemului DVN sunt valabile pe perioada pentru care au fost eliberate, iar gestionarea acestora, respectiv modificarea şi revocarea se realizează prin sistemul DVN;
22. Cererile privind eliberarea, modificarea, respectiv revocarea certificatelor, depuse la AVR înainte de implementarea în producţie a sistemului DVN, se soluţionează conform prevederilor legale în vigoare la data depunerii acestora. Deciziile privind eliberarea, modificarea, respectiv revocarea certificatelor vor fi emise pe suport hârtie şi introduse ulterior în sistemul DVN.
