ACCES PREMIUM
De ce premium?
Prevederi de SSM trebuie să se regăsească în fișele de post ale fiecărui angajat
Fișele de post, pe lângă faptul că reprezintă anexe obligatorii și deosebitde importante ale contractelor individuale de muncă, trebuie să transpună responsabilitățile generale de securitate și sănătate în muncă (SSM), asigurând astfel că toată lumea, indiferent de funcție, este conștientă de rolul său în asigurarea unui mediu de lucru sigur.
Articolul continuă mai jos
„În vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, angajatorii au următoarele obligaţii (...)
d) să stabilească pentru lucrători, prin fişa postului, atribuţiile şi răspunderile ce le revin în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, corespunzător funcţiilor exercitate”, prevede Legea nr. 319/2006 (Legea SSM).
„Această cerință se aplică întregii ierarhii din cadrul unității, începând de la CEO (directorul general) până la lucrătorul sau muncitorul necalificat, neexistând niciun fel de excepție”, preciza Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă, în cadrul celui mai recent eveniment organizat de avocatnet.ro în domeniul SSM („Evaluarea riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională”).
De ce trebuie să facem acest lucru sau, mai concret spus, care e scopul? Integrarea obligațiilor de SSM în fișele de post este necesară pentru a evita situațiile în care lucrătorii nu respectă dispozițiile de SSM (de exemplu, cele prelucrate la instruire, cum ar fi nepurtarea echipamentului individual de protecție sau neutilizarea corectă a echipamentelor de muncă).
Este important de menționat că, la fel ca regulamentul intern, ale cărui prevederi obligatorii listate în Codul muncii încep oricum cu regulile privind securitatea, sănătatea și igiena lucrătorilor, fișele de post sunt un instrument esențial care leagă departamentul de SSM de cel de Resurse Umane, explica Dan Năstase în cadrul evenimentului.
De asemenea, orice lucrător ar trebui să cunoască riscurile specifice postului pe care urmează să-l ocupe chiar înainte de a semna contractul de muncă. Evaluarea riscurilor stă la baza întocmirii fișei de identificare a factorilor de risc profesional pentru fiecare loc de muncă, care, la rândul său, este obligatoriu transmisă medicului de medicina muncii și este esențială pentru stabilirea examinărilor medicale specifice.
În lipsa unei evaluări de risc corecte și coerente, nu poate exista nici o instruire corespunzătoare, iar obligațiile pe parte de SSM din fișele de post nu ar fi adecvate.
Printre principalele elemente ale modelului-cadru de CIM (Ordinul MMSS nr. 2171/2022) regăsim precizarea expresă că „fișa postului” este anexă a CIM și, chiar dacă și anterior acestui ordin fișa postului trebuia prevăzută în cuprinsul contractului, pentru claritate și conformare, din 2022 este evidentă obligația de a-i înmâna salariatului, odată cu un exemplar al contractului individual, documentul din care reiese fără echivoc care sunt sarcinile și atribuțiile postului pe care îl ocupă și sunt specifice acestuia.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări:
office@avocatnet.ro