Până la urmă, deputații urmează să respingă proiectul ce prevede că atunci când suportă (în anumite limite) pentru salariații proprii abonamente mixte, cu servicii medicale și sportive, angajatorii ar urma să fie scutiți de plata taxelor salariale aferente. Propunerea de respingere vine în contextul în care o măsură asemănătoare a ieșit din Parlament și se aplică deja de la începutul anului curent. Citește articolul
În privința digitalizării relației contribuabililor cu autoritățile fiscale, implementarea sistemelor SAF-T, e-Factura, e-Transport și pentru casele de marcat reprezintă doar începutul. Ministerul Finanțelor pregătește, pentru următorii ani, încă cinci sisteme complet noi pentru a îmbunătăți activitatea autorităților și interacțiunea cu persoanele fizice și juridice. De principiu, toate aceste sisteme ar trebui să fie funcționale până în 2025, ceea ce înseamnă că anul 2026 va reprezenta un moment major de cotitură pentru firmele și persoanele fizice din România. Citește articolul
După primele patru luni din 2023, firmele deja au căpătat mai multe noutăți ce țin de legislația caselor de marcat electronice. Deși majoritatea se referă la automatele comerciale, unele vizează toți contribuabilii ce folosesc case de marcat, iar altele vizează în mod deosebit distribuitorii și servisanții. Citește articolul
Cu toții știm cât de important este pentru orice afacere procesul de întocmire a situațiilor financiare anuale în mod corect și în timp util. În contextul modificărilor legislative din ultimii ani (ne referim aici în mod particular la OUG 153/2020), termenul de depunere a declarației anuale de impozit pe profit este prorogat pe data de 25 iunie, inclusiv, a anului următor celui de raportare. Cu alte cuvinte, suntem într-o perioadă în care raportarea fiscală se realizează la o dată ulterioară față de raportarea contabilă anuală, care are termen-limită finalul lunii mai a anului următor. Citește articolul
În urma amnistiei din 2022 pentru diurnele recalificate în anii recenți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), s-a stabilit că asemenea reîncadrări mai sunt posibile numai în baza unei colaborări cu personalul de control din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri). În acest sens, marți a fost oficializată o procedură ce permite din nou, în anumite condiții, recalificarea diurnelor ca venituri salariale. Citește articolul
Pe finalul anului trecut, parlamentarii au eliminat cea mai drastică sancțiune pe care o riscau companiile dacă depuneau cu mare întârziere situațiile financiare anuale sau dacă nu le depuneau deloc - dizolvarea. Asta înseamnă că, din 2023, societățile mai riscă doar amendarea pentru aceste două fapte. Citește articolul
În momentul de față, persoanele care au acces la contul unei firme din Spațiul Privat Virtual (SPV) pot vedea toate informațiile fiscale disponibile în aplicație, dar și date personale, indiferent de rolul lor în cadrul firmei. Din acest motiv, Camera Consultanților Fiscali (CCF) atrage atenția că trebuie făcute schimbări la aplicație pentru ca facilitățile/informațiile din cont să fie accesate pe module. Deși autoritățile fiscale au schimbări în plan, este neclar când ar putea deveni realitate acestea. Citește articolul
Acum, că termenul pentru depunerea declarației și, respectiv, calculul de impozit pe profit pentru primul trimestru din anul 2023 a trecut și se apropie termenul pentru depunerea situațiilor financiare anuale, respectiv a declarației anuale de impozit pe profit (26 iunie 2023), calculul rezultatului fiscal aferent anului 2022 este una dintre sarcinile pe care profesioniștii contabili și fiscali se concentrează în această perioadă. Citește articolul
Obligația angajatorilor de a plăti contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) pentru angajații care lucrează cu normă parțială ar urma să fie eliminată. Măsura se regăsește în trei proiecte adoptate tacit la Senat în această primăvară (două în martie și unul chiar luna asta), însă votul decisiv va aparține Camerei Deputaților. Suprataxarea muncii part time a fost gândită pentru situațiile în care angajatorii „maschează” o normă întreagă cu o normă parțială pentru a plăti taxe salariale mai mici către stat. Citește articolul
În contextul digitalizării accelerate a relației cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inclusiv pe partea de controale, ar putea apărea o temere că firmele nu vor mai putea să comunice cu inspectorii pentru a explica anumite aspecte care ar putea fi înțelese greșit la verificări. Însă atât specialiștii, cât și reprezentanții ANAF spun că această temere este nejustificată. Citește articolul