Orice firmă privată care primește ajutoare bănești de la stat poate fi supusă, de către personalul de control al Ministerului Finanțelor Publice (MFP), unei inspecții economico-financiare. Aceasta se face, de obicei, înaintea inspecției fiscale, iar regulile celor două tipuri de controale sunt asemănătoare. Din moment ce numeroase companii primesc în perioada asta bani de la Guvern pentru a-și continua activitatea economică, acestea ar trebui să știe că pot ajunge obiectul inspecției economico-financiare. Citește articolul
În contextul apariției programului Kurzarbeit, angajatorii fac o reducere temporară a programului de lucru, nu a normei de lucru. Astfel, dacă o microîntreprindere cu puțini salariați accesează programul Kurzarbeit, aceasta nu riscă să treacă de la cota de impozitare de 1% pe venituri la cota de 3% pe venituri. Kurzarbeit presupune împărțirea costurilor salariale între angajator și stat. Citește articolul
O regulă nouă în materia inspecției fiscale a fost impusă zilele acestea de Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ): baza de calcul a impozitului pe profit se determină la momentul efectuării tranzacțiilor de către contribuabil, acesta fiind momentul de la care ar trebui să curgă termenul de prescripție pentru inspecția fiscală. Cu alte cuvinte, contribuabilii vor beneficia de anularea controlului pentru o perioadă anterioară, de un an. Avocații Radu și Asociații SPRL au contribuit la clarificarea speței/ cauzei, prin redactarea unui Memoriu amicus curiae, prin care și-au exprimat poziția în sensul celor reținute de ÎCCJ. Citește articolul
Bugetul României pierde anual o treime din TVA, arată Comisia Europeană în raportul privind deficitul de încasare al acestei taxe, consecința fiind că statul are dificultăți în îndeplinirea funcțiilor principale, respectiv oferirea de servicii publice. Indicatorul publicat de CE care măsoară diferența dintre TVA potențial de încasat la buget, estimată pe baza tuturor tranzacțiilor din economie și cea efectiv încasată în conturile trezoreriei statului, este ilustrativ pentru capacitatea de colectare a administrației fiscale. Deși România a experimentat de-a lungul timpului multe modificări legislative și proceduri sperând că va îmbunătăți nivelul încasărilor, rezultatele se lasă așteptate. Aceste deficiențe sunt cu atât mai vizibile în ultima vreme, cu cât veniturile bugetare au avut de suferit în contextul crizei COVID-19 și al majorării cheltuielilor. Citește articolul
Organele fiscale au cinci ani la dispoziție pentru a stabili creanțe (dreptul organului fiscal de a pretinde plata datoriilor fiscale) contribuabililor, altfel nu vor mai putea să le impună acestora plata respectivelor datorii fiscale. Acest termen de cinci ani începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui în care ia nașterea obligația fiscală. Lucrurile erau mai puțin clare în ceea ce privește vechiul Cod de procedură fiscală (aplicabil până în 31 decembrie 2015, inclusiv) și, din această cauză, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat, recent, cum stau lucrurile conform acelui act normativ (cu relevanță, în prezent, pentru anumite situații specifice). Citește articolul
Plafonul actual de 300.000 de lei, în funcție de care se aplică scutirea de TVA pentru companii, poate fi folosit în România până la finele anului 2024, conform unei decizii recente a autorităților europene. Concret, țara noastră trebuie să ceară aprobarea autorităților europene pentru a aplica acest plafon de scutire de TVA, iar măsura ar fi expirat în prima zi a anului 2021 dacă Guvernul nu cerea o prelungire. Citește articolul
În contextul în care derogarea acordată României expira la finele acestui an, Consiliul Uniunii Europene a decis recent prelungirea până la 31 decembrie 2023 a autorizării României de a limita la 50 % dreptul de a deduce taxa pe valoarea adăugată (TVA) pentru anumite operațiuni cu vehicule rutiere. Citește articolul
Proprietarii de clădiri incluse în circuitul economic pot beneficia de o reducere a impozitului pe proprietate în anumite condiții, în baza unui act normativ adoptat în contextul pandemiei de COVID-19 care, însă, a lăsat la latitudinea autorităților locale să decidă dacă acordă sau nu această facilitate, în ce cuantum și pentru ce perioadă. Termenul pentru depunerea cererii de accesare a facilității este 15 septembrie 2020. În ce măsură au răspuns autoritățile locale la această provocare și ce condiții trebuie îndeplinite pentru a obține reducerea de impozit? Citește articolul
Angajatorii din domeniul transportului de marfă și de persoane vor beneficia, până în anul 2028, de facilități fiscale (taxe salariale mai mici pentru șoferii angajați), se arată într-o propunere legislativă adoptată azi la Senat. În același timp, pentru acest domeniu de activitate va exista un salariu minim brut diferențiat. Ideea este de a pune pe picior de egalitate domeniul transporturilor cu cel al construcțiilor, pentru care regulile respective se aplică deja. Citește articolul
Pentru că sectorul turismului e unul din cele mai afectate de efectele coronavirus și de măsurile luate de stat pentru a limita răspândirea virusului, în Parlament a fost inițiat în iunie un proiect de lege prin care se dorește acordarea unor facilități pentru firmele din acest domeniu. Beneficiile propuse sunt multiple, începând cu măsuri de ordin fiscal și terminând cu măsuri de susținere a activității turistice, prin diverse modalități. Senatul nu a mai apucat să voteze proiectul și a fost adoptat astfel tacit. Citește articolul