Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
„Revoluția fiscală”, adică reorganizarea taxelor salariale care s-a implementat din prima zi a anului 2018, a fost dată prin Ordonanța de urgență a Guvernului 79/2017. Legea pentru aprobarea acestei ordonanțe încă zace în Parlament, astfel că, în mediul de afaceri, mai sunt companii care încă stau cu teama că autoritățile ar putea anula reorganizarea, astfel încât să se revină la vechea împărțire a taxelor între angajator și salariat. Totuși, specialiștii cu care am stat de vorbă spun că șansele ca așa ceva să se întâmple sunt destul de mici, mai ales pentru că anularea „Revoluției fiscale” ar aduce cu sine niște complicații majore. Citește articolul
Senatul a adoptat azi un proiect de lege prin care firmele de dezvoltare imobiliară și constructorii de clădiri o să fie obligați anual să transfere 1% din valoarea profitului brut, dacă acesta va depăși un milion de lei, către un fond destinat locuințelor pentru tineri. Aceste sume, conform proiectului, vor fi deductibile. Citește articolul
Al doilea termen de plată a impozitelor pe proprietate se împlinește miercuri. Concret, este vorba despre impozitul pe care trebuie să-l plătească cei care, la sfârșitul anului trecut, dețineau în proprietate un vehicul, o clădire sau un teren. În contextul epidemiei de coronavirus, Guvernul a prelungit primul termen de plată a impozitelor, din martie până la finele lui iunie, însă nu și pe cel de-al doilea. Citește articolul
Orice firmă privată care primește ajutoare bănești de la stat poate fi supusă, de către personalul de control al Ministerului Finanțelor Publice (MFP), unei inspecții economico-financiare. Aceasta se face, de obicei, înaintea inspecției fiscale, iar regulile celor două tipuri de controale sunt asemănătoare. Din moment ce numeroase companii primesc în perioada asta bani de la Guvern pentru a-și continua activitatea economică, acestea ar trebui să știe că pot ajunge obiectul inspecției economico-financiare. Citește articolul
În contextul apariției programului Kurzarbeit, angajatorii fac o reducere temporară a programului de lucru, nu a normei de lucru. Astfel, dacă o microîntreprindere cu puțini salariați accesează programul Kurzarbeit, aceasta nu riscă să treacă de la cota de impozitare de 1% pe venituri la cota de 3% pe venituri. Kurzarbeit presupune împărțirea costurilor salariale între angajator și stat. Citește articolul
O regulă nouă în materia inspecției fiscale a fost impusă zilele acestea de Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ): baza de calcul a impozitului pe profit se determină la momentul efectuării tranzacțiilor de către contribuabil, acesta fiind momentul de la care ar trebui să curgă termenul de prescripție pentru inspecția fiscală. Cu alte cuvinte, contribuabilii vor beneficia de anularea controlului pentru o perioadă anterioară, de un an. Avocații Radu și Asociații SPRL au contribuit la clarificarea speței/ cauzei, prin redactarea unui Memoriu amicus curiae, prin care și-au exprimat poziția în sensul celor reținute de ÎCCJ. Citește articolul
Bugetul României pierde anual o treime din TVA, arată Comisia Europeană în raportul privind deficitul de încasare al acestei taxe, consecința fiind că statul are dificultăți în îndeplinirea funcțiilor principale, respectiv oferirea de servicii publice. Indicatorul publicat de CE care măsoară diferența dintre TVA potențial de încasat la buget, estimată pe baza tuturor tranzacțiilor din economie și cea efectiv încasată în conturile trezoreriei statului, este ilustrativ pentru capacitatea de colectare a administrației fiscale. Deși România a experimentat de-a lungul timpului multe modificări legislative și proceduri sperând că va îmbunătăți nivelul încasărilor, rezultatele se lasă așteptate. Aceste deficiențe sunt cu atât mai vizibile în ultima vreme, cu cât veniturile bugetare au avut de suferit în contextul crizei COVID-19 și al majorării cheltuielilor. Citește articolul
Organele fiscale au cinci ani la dispoziție pentru a stabili creanțe (dreptul organului fiscal de a pretinde plata datoriilor fiscale) contribuabililor, altfel nu vor mai putea să le impună acestora plata respectivelor datorii fiscale. Acest termen de cinci ani începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui în care ia nașterea obligația fiscală. Lucrurile erau mai puțin clare în ceea ce privește vechiul Cod de procedură fiscală (aplicabil până în 31 decembrie 2015, inclusiv) și, din această cauză, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat, recent, cum stau lucrurile conform acelui act normativ (cu relevanță, în prezent, pentru anumite situații specifice). Citește articolul
Plafonul actual de 300.000 de lei, în funcție de care se aplică scutirea de TVA pentru companii, poate fi folosit în România până la finele anului 2024, conform unei decizii recente a autorităților europene. Concret, țara noastră trebuie să ceară aprobarea autorităților europene pentru a aplica acest plafon de scutire de TVA, iar măsura ar fi expirat în prima zi a anului 2021 dacă Guvernul nu cerea o prelungire. Citește articolul
În contextul în care derogarea acordată României expira la finele acestui an, Consiliul Uniunii Europene a decis recent prelungirea până la 31 decembrie 2023 a autorizării României de a limita la 50 % dreptul de a deduce taxa pe valoarea adăugată (TVA) pentru anumite operațiuni cu vehicule rutiere. Citește articolul