avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 511 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate - partida simplă ... Infiintare PFA cod CAEN 4321 - impozitare in sistem ...
Discuție deschisă în Contabilitate - partida simplă şi obligaţii fiscale declarative pentru PFA, II, AF

Infiintare PFA cod CAEN 4321 - impozitare in sistem real - neplatitor de TVA

Buna,

Doresc sa infiintez un PFA in domeniul instalatielor electrice cod CAEN 4321.
La Cluj Napoca pentru CAEN 4321 venitul a fost stabilit la 22300 RON pe 2013.
Problema e ca nu voi avea aceste venituri in primii ani de activitate.
Mentionez ca sunt inginer electrotehnist detinator al autorizatiei ANRE 2A si 2B.
Pentru a putea presta servicii in mod legal am nevoie de o forma juridica (am ales PFA pentru ca este varianta mai simpla decat firma pe care trebuie sa o autorizez ANRE la randul ei).
Mentionez ca mai sunt angajat la un SRL.

Intrebarile mele are fii:
1) Eu as inclina pentru impozitare in sistem real pentru ca nu cred ca voi avea venit de 22300 RON/an. Pot sa folosesc acest tip de impozitare chiar daca activitate mea are CAEN pentru norma de venit?
2) Daca sunt angajat SRL ce impozite mai trebuie sa platesc pentru PFA?
3) Activitatea mea se va baza mai mult pe prestari servicii adica nu voi cumpara foarte multe materiale. Ce e mai bine sa aleg platitor de TVA sau neplatitor de TVA?

In urma raspunsurilor d-voastra voi mai revenii si cu alte intrebari.
Numai bine.
Cel mai recent răspuns: george-neagu , moderator 11:02, 23 Octombrie 2013
Da, puteti sa optati pentru impozitarea in sistem real. In maxim 15 zile de la obtinerea actelor de infiintare pfa de la registrul comertului, veti depunela finante declaratia 070 si 220 cu venitul estimat a fi realizat.
Pentru pfa veti plati doar impozit pe venit de 16% si contributie la sanatate de 5,5%.
Alegearea de a fi sau nu platitor de tva de la inceput depinde si de cum le e mai convenabil clientilor dumneavoastra.
Buna,

Va multumesc pentru raspunsurile d-voastra.
Dupa cum spuneam mai am cateva intrebari:
1) De ce registre voi avea nevoie pentru a tine contabilitatea simpla si ce mai este nevoie?
2) Impozitul de 16% si sanatatea de 5.5% se plateste lunar sau trimestrial? Regularizarea se face la sfarsitul anului sau pe fiecare trimestru pentru eventuale returnari sau plati?
3) Ce documente trebuie sa depun in fiecare trimestru pentru declararea venitului?
4) Daca in timpul unui trimestru emit 6 facturi, acestea le declar la finante la sfarsitul trimestrului sau a anului sau in momentul in care am emis factura?
5) Daca in primul trimestru nu voi acea incasari dar voi cumpara niste unelte pentru desfasurarea activitatii, acestea le pot trece la costuri, si atunci voi fi pe minus, cum procedez in aceasta situatie?

Va multumesc pentru ajutorul dumneavoastra.
Numai bine.
1. Veti completa registrul jurnal de incasari si plati, registrul inventar cumparate de la centrele cu imprimate speciale si vizate la finate. Mai cumparati direct de la finante registrul unic de control.
2. In timpul anului platiti rate anticipate la impozitul pe venit si contributia la sanatate trimestrial, pana pe 25 a ultimei luni din fiecare trimestru. Anul urmator, pana pe 25 mai, veti depune declaratia 200 cu situatia realizata in anul precedent si apoi primiti acasa decizia de impunere cu regularizarea la cele doua.
3. Depuneti doar declaratia 220 cu venitul estimat pana pe 31 ianuarie. In timpul anului nu mai declarati nimic. Si apoi anul urmator, depuneti declaratia 200 de care va spuneam mai sus.
4. Daca doriti sa va inregistrati de la inceput ca platitor de tva, mai depuneti in plus declaratia 300 si declaratia 394(cu facturile) trimestrial, pana pe 25 a lunii urmatoare fiecarui trimestru si completati in plus doua registre, unul cu facturile de la cumparare si altul cu cele de la vanzari.
Daca va inregistrati ca platitor de tva tineti contabilitatea cu valorile fara tva.
Daca nu sunteti platitor de tva, treceti in registrul jurnal de incasari si plati valorile cu tva.
5. Pot fi perioade din an in care sa nu aveti incasari si doar plati. Pentru ca asa trebuie sa vedeti la pfa. In registrul jurnal de incasari si plati, adica in contabilitate, se trec sumele la momentul incasarii respectiv platii, nu cand e data dupa factura. Faceti lucrarea si taiati factura la o data si daca banii ii incasati dupa doua luni, atunci ii treceti in contabilitate.
Puteti sa veniti cu sume da bani ca aport pentru rezolvarea problemei lichiditatilor, dar acesti bani nu ii treceti in registrul jurnal de incasari si plati. Da, sunt momente cand veti avea total lunar negativ in registru dar nu e nimic.
Buna,

Va multumesc pentru ajutorul d-voastra.
As dorii sa va rog sa ma mai ajutati cu un raspuns la urmatoarele intrebari.
1) In legatura cu formularul cu acordul vecinilor (bloc cu apartamente) pentru infiintare PFA in prima parte la punctul 5 scrie "firma urmeaza sa si desfasoare activitatile" - ce tip de activitate se completeaza? se completeaza cea care imi apare in dreptul cudului CAEN 4321 adica Lucrari de instalatii electrice? (pentru ca vecinii cand vad acest tip de activitate se gandesc automat la galagie si o sa am surprize neplacute; eu o sa ma axez mai mult pe proiectare si daca ar fi lucrari practice nu as putea face in apartament ma deplasez eu la client si nu o sa fiu cautat ca la magazin o sa fie o comunicare prin e-mail si telefon).
Mentionez ca primul vecin pe care l am intrebat mi a adresat f multe intrebari si eu acuma trebuie sa trec tipu de activitate si mi a cerut o copie si el pt ca si a trecut numele si a semnat.
2) Este ok ca am inceput prin a aduna semnaturile vecinilor urmand ca numele PFA si nr unic in registrul comertului si codul unic de inregistrare sa le obtin ulterior asta ca sa nu am surprize de la vecini? (am cumparat de curand apartamentul si nu stiu ce fel de vecini am).

Va multumesc.
Sediul profesional este spatiul in care persoana fizica autorizata/titular intreprinderii individuale/intreprinderea familiala isi desfasoara activitatea economica autorizata sau in care au loc numai activitati de birou.
Treceti acel cod si explicati vecinilor ca activitatea o veti desfasura practic la domiciliul clientilor. Lor sa le spuneti concret cam ce activitati veti presta si se va vedea ca nu veti lucra nimic in apartament care sa le produca disconfort.
Da, e bine cum ati inceput cu semnaturile clientilor.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Completare jurnal de incasari si plati florentinadaniela florentinadaniela Buna ziua, Am o intreprindere individuala, cu obiect de activitate comert cu amanuntul. Stiu ca este necesar sa completez jurnalul de incasari si plati, ... (vezi toată discuția)
Declarații ii TVar TVar Abia mi-am deschis II. Fără salariați , neplatitoare de Tva. Voi avea activitate doar vara. On-line. Ce declarații voi avea de depus ? Unde ? Ce ... (vezi toată discuția)
Pfa dupa infiintare florinf69 florinf69 buna seara, sunt florin si vreau sa fac un PFA, ma ocup cu obiecte hand-made. am studiat primii pasi pentru infiintare, m-am lamurit. dar dupa ce am ... (vezi toată discuția)