avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 512 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Poliţe de asigurare, reasigurare ... Proleme daune asigurare RCA
Discuție deschisă în Poliţe de asigurare, reasigurare şi probleme juridice conexe

Proleme daune asigurare RCA

Buna ziua. Ma adresez dvs pt ca am o mare problema. In data de 18.03.2009 circuland regulamentar am fost izbit frontal de o dacie 1310 din 90`, in urma accidentului s-a stabilit ca vinovat, coducatorul daciei. Am primit de la politie asigurarea si procesul verbal de tamponare (la inceput a vost caz penal deoarece o femeie de la el din autoturism a fost ranita destul de grav si a avut nevoie de spitalizare ,dar pana la urma s-au impacat). Cu aceste acte ma duc la firma de asigurari pentru a deschide un dosar de daune. In 3 zile sunt sunat si agentul de deaune vine si constata avaria. Masina este avariata total si nu meritate reparata astfel el imi va da pretul masinii. Dupa 3 zile merg la ei si aflu cu stupoare ca masina mea , un ALFA ROMEO 33, din 1990 pentru ei valoreaza doar 1700 de euro, si ca eu primesc doar 75% din aceasta suma pentru ca imi ramane epava mie. Pretul masinii mele este in jur de 2800-3000euro in targ avand in vedere optionalele (geamuri electrice, servodirectie, ac, interior refacut cu piele naturala in totalitate in val de 800euro, supensii sport in val de 1000 de euro, esapament sport in valoare de 800 de euro, jante din magneziu in val de 200Euro). Am obs ce scria pe dosarul de daune, cum ca masina mea de noua ar fi 22000 DM, adica 1700 euro, iar eu voi primi in mana doar 1300 de euro, valoarea calculata de ei. Am obs si ca au trecut ca fiiin in stare satisfacatoare, adica cea mai rea stare (cum poate fi o masina in stare foarte rea daca este tapitata in totalitate - fete de usi - plafon + scaune + bancheta spate din piele foarte intretinuta precum si restul componentelor, fara rugina .etc).
Legal ce pot sa fac pentru ami acoperi paguba ?
Daca il dau in judecate pe vinovat sa imi dea diferenta, sau sa imi aduca masina in starea in care a fost in momentul dinaintea accidentului (reparatii in val de 5000euro) am sanse sa castig?
Ultima modificare: Vineri, 10 Aprilie 2009
nebundlegat, utilizator
Buna ziua !
trebuie sa aveti in vedere in cazul dvs. ORDINUL nr. 20 din 7 noiembrie 2008 pentru punerea in aplicare a Normelor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule
EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 762 din 11 noiembrie 2008
Data intrarii in vigoare : 11/11/200
Acest ordin prevede urmatoarele:
CAP. III
Stabilirea despagubirilor in cazul avarierii sau al distrugerii vehiculelor

ART. 50
(1) Despagubirile pentru vehicule nu pot depasi cuantumul pagubei, valoarea vehiculului la data producerii accidentului si nici limita de despagubire prevazuta in polita de asigurare RCA.
(2) Prin valoare ramasa se intelege valoarea acelor parti din vehicul ramase neavariate, demontabile si valorificabile, cuprinsa intre 0,1% si cel mult 25% din valoarea vehiculului la data producerii accidentului.
(3) Cuantumul pagubei la vehicule este egal cu costul reparatiilor partilor componente sau ale pieselor avariate ori cu costul de inlocuire a acestora, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente reparatiilor si inlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor produse prin respectivul accident de vehicul, stabilite la preturile practicate de unitatile de specialitate, la care se adauga cheltuielile cu transportul vehiculului, precum si cele efectuate pentru limitarea pagubelor, dovedite cu documente justificative, potrivit art. 55. Prin unitati de specialitate se intelege persoanele juridice legal autorizate, care au in obiectul lor de activitate comercializarea de vehicule, parti componente, piese inlocuitoare si de materiale pentru acestea, cu exceptia celor in regim de consignatie, si/sau executarea de lucrari de intretinere si reparatie la vehicule.
(4) La avarierea unui ansamblu sau subansamblu se ia in considerare inlocuirea numai a partilor componente sau a pieselor care au fost avariate.
(5) Prin parti componente sau piese care necesita inlocuirea se intelege numai cele a caror reparare sau folosire, chiar reparate, nu mai este posibila din punct de vedere tehnic din cauza gradului de avariere al acestora ori, cu toate ca repararea este posibila, costul de reparatie, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente depasesc valoarea de nou a partii componente sau a piesei respective, inclusiv cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente.
(6) Se considera ca a fost necesara revopsirea integrala a vehiculului atunci cand partile avariate din cauza accidentului reprezinta minimum 50% din suprafata totala exterioara a vehiculului respectiv.
(7) Preturile partilor componente, ale pieselor inlocuitoare noi si ale materialelor sunt cele practicate de unitatile de specialitate.
(8) In cazurile in care pentru repararea vehiculelor a fost necesara procurarea directa de catre detinator a unor parti componente, piese sau materiale, cu plata in valuta, costul acestora este egal cu pretul de achizitie prevazut in actele de cheltuieli prezentate, inclusiv cheltuielile de transport, taxe vamale, la care se adauga TVA aferenta, echivalat in lei la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data efectuarii platii facturii de catre pagubit, pentru piesele si materialele cumparate din spatiul Uniunii Europene. Daca piesele si materialele necesare efectuarii reparatiei vehiculului sunt cumparate din afara spatiului Uniunii Europene, costul acestora este egal cu costul de achizitie prevazut in actele de cheltuieli prezentate, inclusiv cheltuielile de transport si orice alte taxe legate direct de importul acestora, in stricta conformitate cu prevederile legale in vigoare la data efectuarii operatiunii, prevederi care se regasesc in actele normative emise de Ministerul Economiei si Finantelor. In aceste cazuri costul partilor componente, al pieselor sau al materialelor nu va depasi preturile de vanzare practicate de unitatile de specialitate din Romania, daca acestea sunt comercializate si in Romania.
(9) Costul reparatiilor efectuate la vehicule se stabileste pe baza documentelor eliberate de unitatile de specialitate.
(10) In cazul in care reparatiile vehiculului se efectueaza in regie proprie sau se solicita plata despagubirii inainte de efectuarea reparatiilor, costul acestora se stabileste pe baza evaluarii asiguratorului si, daca este cazul, a documentelor justificative privind platile facute, prezentate ulterior efectuarii reparatiilor. In astfel de cazuri cheltuielile cu manopera si costul reparatiilor nu pot depasi, pentru parti componente, piese sau materiale, preturile de vanzare si tarifele pentru manopera practicate de unitatile de specialitate.
(11) Daca pentru unele parti componente sau piese ale vehiculului nu exista preturi practicate de unitatile de specialitate, valoarea de nou a acestora se stabileste pe baza preturilor din cataloagele pentru piese de schimb sau, in lipsa, prin asimilare cu preturile din cataloage ori cu cele practicate de unitatile de specialitate, pentru partile componente ori piesele unor vehicule similare. In cazul in care preturile din cataloage sunt exprimate in valuta, se va calcula echivalentul in lei la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data producerii accidentului.
(12) Despagubirile nu pot depasi:
a) cuantumul despagubirii, valoarea vehiculului la data producerii evenimentului si nici limita de despagubire prevazuta in polita de asigurare RCA, in cazul unei daune totale, in situatia in care pagubitul face dovada repararii vehiculului;
b) cuantumul despagubirii, diferenta dintre valoarea vehiculului la data producerii accidentului si valoarea ramasa si nici limita de despagubire prevazuta in polita de asigurare RCA, in cazul unei daune totale, in situatia in care pagubitul nu face dovada repararii vehiculului, si in cazul daunelor partiale.
(13) Dauna totala se defineste ca fiind situatia in care cuantumul daunei, asa cum a fost definit la alin. (3), depaseste 75 % din valoarea vehiculului la data producerii evenimentului.
ART. 65
(1) Odata cu incasarea despagubirii, partea prejudiciata va mentiona in scris ca a fost integral despagubita pentru prejudiciile suferite si ca nu mai are nicio pretentie de la asiguratorul RCA si de la asigurat in legatura cu prejudiciul respectiv, daca despagubirea platita nu depaseste limita de despagubire ce poate fi acordata de asigurator pentru prejudiciile cauzate in unul si acelasi accident de vehicul, prevazuta in polita de asigurare RCA
ANEXA 3 la norme stabileste TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 1 pentru vehicule a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3,5 t si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune nu este mai mare de 9...
puteti gasi acest tabel ca anexa la ordin iar acest Ordin il puteti vedea pe site-ul www.csa-isc.ro in seciunea legislatie.
Ultima modificare: Vineri, 10 Aprilie 2009
Valentin Geapana, Avocat
masina mea clar nu este in stare satisfacatoare ci in stare DE INTRETINERE MEDIE. nu am voprea degradata nicaier sau puscata, am o urma de rugina de cica 5 cm la un segment al aripii, (in momentul accidentului eram cu segmentul de aripa in masina pentru a merge la servis pt remediarea situatiei) deci masina mea se incadreaza in stare de UZURA MEDIE. din start nu mai am uzura de 85% ci 75% iar astefl facut calculul cu uzura de 75% imi convine situatia. Ce pot face pentru a schimab starea de uzura? cui trebuie sa ma adresez?
nebundlegat a scris:

masina mea clar nu este in stare satisfacatoare ci in stare DE INTRETINERE MEDIE.

Ati verificat ajustarea coef.uzura functie de nr.km rulati/an?
nebundlegat a scris:

Daca il dau in judecate pe vinovat sa imi dea diferenta, sau sa imi aduca masina in starea in care a fost in momentul dinaintea accidentului (reparatii in val de 5000euro) am sanse sa castig?


Dupa parerea mea, sansele sunt minime.
Aveti sansa sa il dati in judecata direct pe sofer, insa depinde daca ati urmat pasii corecti. Eu am avut astfel de cazuri, dupa ce s-a primit o parte din suma de la firma de asigurari, stabilita ca valoare reala a vehiculului, dupa reparatie, in baza actelor doveditoare si a efectuarii unei expertize judiciare, s-a obtinut diferenta.

Alte discuții în legătură

Accident, despagubire rca, dauna totala - legislatie felisc felisc Buna ziua, Am avut un accident, fiind nevinovat, partea vinovata avand RCA. Care sunt legile pe care trebuie sa le citesc sa fiu complet informat cu ... (vezi toată discuția)
Problema cu societatea de asigurari... geo26 geo26 Cu respect! Ma confrut cu urmatoarea problema in materie de asigurari: autoturismul meu a fost avariat in proportie de 85%, mi s- a ca voi fi incadrat la dauna ... (vezi toată discuția)
Dauna totala rca / catalog schwacke / valoarea reala auto Bujor-Marius Bujor-Marius Buna ziua, Pe data de 26.08.2012 am fost implicat intr-un eveniment rutier. Pe scurt, o doamna a intors in fata mea pe linia continua, neputand sa evit ... (vezi toată discuția)