avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 629 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Carte funciară - Cadastru, ... Certificat de urbanism - drum de servitute insuficient
Discuție deschisă în Carte funciară - Cadastru, Intabulare şi alte formalităţi funciare

Certificat de urbanism - drum de servitute insuficient

Buna ziua

As avea nevoie de un sfat in problemele pe care le-am intampinat in incercarea de a obtine certificat de urbanism pentru un teren aflat in zona Campul Pipera apartinand de primaria Voluntari.
Am un teren (al treilea de la drumul public) cu acces pe drum de servitute, bucata din acest drum care este in dreptul terenului fiind in proprietate. Latimea drumului de servitute este de 3 m. La acesta se lipeste cota vecinului de vis-a-vis care are 2 m latime. Nu mi se elibereaza certificat de urbanism pe motiv ca latimea drumului trebuie sa fie de minim 4 m, dar la noi sunt 5m chiar daca este impartit intre vecinii aflati de o parte de de alta a drumului. Mi s-a indicat de la primarie sa cer drept de trecere de la toti vecinii de la drumul principal pana la mine de pe ambele parti ale drumului, insa acest lucru este f f f greu de obtinut, unii dintre ei fiind plecati din tara si nu se stie cand se intorc, daca ii gasesc si daca au chef sa umble c mine pe la notariat. Trebuie sa mentionez ca terenul meu este incadrat de case construite deja. Am senzatia ca este o bataie de joc si vreau sa va intreb daca s-a confruntat cineva cu asa ceva si cum a reusit sa rezolve.

Multumesc foarte mult.
Cel mai recent răspuns: __catalin__ , utilizator 01:00, 17 Februarie 2017
Teoretic prevederile Regulamentului General de Urbanism si cele de trafic auto sunt aceleasi pentru toti cetatenii Romaniei
Mai exista si Regulamentul local de Urbanism, zona respectiva tine de Orasul Voluntari, care are Regulament Local!
Baza elaborarii Regulamentului local de urbanism aferent P.U.G. sau P.U.Z. se sprijină pe o vastă bază legală formată din:
- legi şi alte acte normative care cuprind reguli privind modul de ocupare al terenurilor şi de realizare a construcţiilor;
- norme şi standarede tehnice care fundamentează amplasarea şi conformarea construcţiilor în acord cu exigenţele de realizare a stabilităţii, securităţii şi siguranţei în exploatare ale acestora;
- reguli proprii domeniului urbanismului şi amenajării teritoriului privind ocuparea cu construcţii a terenului în acord cu principiile de dezvoltare durabilă – configuraţia parcecelor, natura proprietăţii, amplasarea şi conformarea construcţiilor.
Dintre acestea mentionăm:
- legea 50/1991 privind autorizarea executării construcţiilor, modificată,
completată şi republicată
- H.G.R. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului General de Urbanism
- Legea 18/1991 privind fondul funciar
- Legea 69/1991 privind administraţia publică locală
- Legea 33/1994 privind expropierea pe cauză de utilitate publică 5
- Legea 10/1995 privind calitatea în construcţii
- Legea 137/1995 privind protecţia mediului.
Regulamentul local de urbanism detaliază prevederile Regulamentului general de urbanism în conformitate cu conditiile specifice fiecărei localităţi.
In regulamentul local de urbanism- respectand legialatia sus mentionata:
Reguli cu privire la asigurarea acceselor obligatorii
Accese carosabile
Autorizarea executării contrucţiilor este permisă numai dacă există posibilităţi de acces la drumurile publice, diresct sau prin servitute, conform destinaţiei construcţiei. Caracteristicile acceselor la drumurile publice trebuie să permită intervenţia mijloacelor de stingere a incendiilor.
În mod excepţional se poate autoriza executarea construcţiilor fără îndeplinirea condiţiilor prevăzute mai sus cu avizul unităţii teritoriale de pompieri.
Numărul şi configuraţia acceselor prevazute mai sus se determină conform anexei nr. 4 a Regulamentului General de Urbanism.
Orice acces la drumurile publice se va face conform avizului şi autorizaţiei speciale de construire, eliberate de adiministratorul acestora.
Accesul la drumurile publice reprezintă accesul carosabil direct sau prin servitute din drumurile publice la parcelă.
Accesul direct reprezintă posibilitatea de intrare-ieşire fără afectarea altor funcţiuni sau proprietăţi.
Servitutea de trecere reprezintă o dispoziţie juridică reglementată de codul civil,
conform căreia, proprietarul al cărui teren este înfundat (fără nicio ieşire la drumul public), poate cere să i se permită trecerea pe proprietatea vecinului, în scopul exploatării fondului său, cu obligaţia de a-l despăgubi proporţional cu pgubele produse. Servitutea de trecere către drumul public poate fi construită atât pe terenurile proprietate privată, cât şi pe terenurile aparţinând domeniului public, în localităţi urbane sau rurale şi se înregistrază în evidenţele cadastrale.
Drum public este drumul destinat satisfacerii tuturor cerinţelor de transport rutier,
fiind gestionat de organele centrale sau locale ale administraţiei publice.
Accese pietonale prevazute in R.G.U.
Autorizarea executării construcţiilor şi amenajărilor de orice fel este permisă numai dacă se asigură accese pietonale, potrivit importanţei şi destinaţiei construcţiei.
În sensul prezentului articol, prin accese pietonale se înţelege căile de acces pentru pietoni, dintr-un drum public, care pot fi : trotuare, străzi pietonale, pieţe pietonale, precum şi orice cale de acces public pe terenuri proprietate publică sau, după caz, pe terenuri proprietate privată grevate de servitutea de trecere publică, potrivit legii sau obiceiului.
Accesele pietonale vor fi conformate astfel incât să permită circulaţia persoanelor cu handicap şi care folosesc mijloace specifice de deplasare.
Străzile pietonale sunt străzi rezervate exclusiv circulaţiei pietonilor şi ocazional accesului vehiculelor în scop utilitar – servicii şi intervenţie pentru parcelele din zonă.
Accesele pietonale cu circulaţie continuă sunt accesele amenajate astfel ăncât intersecţiile cu căile carosabile sunt la niveluri diferite (tuneluri, pasarele, poduri) fiind excluse interferenţe între traficul auto şi traficul pietonal.
Flux de pietoni – numărul pietonilor care se deplasează pe un traseu dat într-o perioadă de timp ( de ex. 1 oră) într-un sens sau în ambele sensuri.
Reglementarea circulaţiei pietonilor – organizarea circulaţiei şi a acceselor pietonale în contextul organizării generale a circulaţiei vehiculelor, mijloacelor de transport în comun, bicicliştilor, etc.
Ultima modificare: Duminică, 20 Aprilie 2014
BEJENARU PETRU, Expert judiciar
Buna ziua

Cred ca este vorba despre o problema de interpretare/intelegere a prevederior tehnice si legale in legatura cu drumul de acces.
Voi incerca sa justific aceasta opinie printr-un raspuns cat se poate de scurt, punctual si cat mai putin tehnic.

1. \" Nu mi se elibereaza certificat de urbanism\"

- prin certificatul de urbanism ar trebui sa vi se spuna :
a) terenul este construibil in urmatoarele conditii........ sau
b) terenul NU este construibil, insa
- este putin probabila posibilitatea argumentarii - de catre serviciul urbanism - a variantei b) deoarece pe strada/in zona, exista constructii, iar in acest caz
- autorizatiile emise pentru constructiile vecine ar fi eliberate fara respectarea prevederilor legale, asadar
- daca nu exista interdictie de construire, ramane de indeplinit conditia drumului ( 5 ml)

2. \" Latimea drumului de servitute este de 3 m. La acesta se lipeste cota vecinului de vis-a-vis care are 2 m latime\"

- nu este vorba desre o alipire ci despre insumarea latimilor/suprafetelor
- drumul de servitute ( lotul aflat in proprietatea vecinilor). are, in mod identic lotului dumneavoastra, destinatia de \"acces/drum\" catre proprietati, asadar,
- asa cum poate rezulta si dintr-un extras de plan cadastral - \" accesul \" prevazut de regulamentul de urbanism, este format din doua loturi insumate/alaturate si are o latime corespunzatoare prevederilor regulamentare ( 5m)

3. \" Mi s-a indicat de la primarie sa cer drept de trecere de la toti vecinii de la drumul principal pana la mine de pe ambele parti ale drumului \"

- dumneavoastra NU aveti nevoie de acord de trecere de la vecini intrucat drumul de servitute asupra caruia sunteti proprietar ( probabil si delimitat cadastral), va permite accesul la teren, atat cu piciorul cat si auto; prin urmare
- prevederea regulamentara ( cu privire la latimea drumului) , are in vederea asigurarea accesului pompierilor, altor masini de interventie, etc ( care NU au nevoie de un acord special in acest sens), iar aceasta conditie este indeplinita prin insasi destinatia loturilor de servitute insumate ( ale dumneavoastra si ale vecinilor 2m+3m).

Nota: In cazul in care autoritatea NU intelege lucrurile in modul prezentat de mine, puteti face urmatoarea proba concludenta: cereti sa vi se aprobe imprejmuirea lotului ( drum de servitute), pe care il detineti dumneavoastra impreuna cu vecinii ;)

Veti vedea ca NU vi se aproba, deoarece lotul dumneavoastra este considerat de autoritate ( impreuna cu lotul vecinilor - cu latimea de 2m), ca drum de acces care indeplineste prevederile regulamentare ( de 5 m latime) ;) fara a tine cont de regimul lor juridic
( proprietate privata, cote indivize, servitute, etc)

Oare, ce s-ar intampla daca ati construi - asa cum in intepretarea actuala a autoritatii ar fi corect - o imprejmuire a drumului de servitute pe care il detineti??!!!! ;)


Oricum, este o chestiune care depinde exclusiv de intelegerea si intepretarea - de catre autoritate - a situatiei de fapt si de drept, insa chestiunea cu acordul vecinilor este extrem de simplista si totodata fortata !

Cu stima,
NIcu C
Ultima modificare: Miercuri, 6 Mai 2015
inspectiiimobiliare, utilizator
Cred ca se impune urmatoarea completare la mesajul pe care l-am postat anterior:

Practica tehnico-juridica privind dezmembrarea si vanzarea acestor loturi cu titlu de "drum de servitute" este in general improprie in raport cu obiectivele cumparatorilor.

Astfel, in locul unei cote dintr-un drum de acces - cu caracter public si nerestrictionat - cumparatorul " se trezeste" proprietar pe o cota indiviza dintr-un drum de servitute care- i asigura nu atat drepturi ci mai mult obligatii/ il impovareaza.

Sunt convins ca vecinii NU au nimic impotriva accesului pe cele doua loturi alaturate
(conform situatiei de fapt), insa modul in care au luat nastere obiectul si drepturile privind imobillele ( loturile de acces), fac posibila interpretarea - absurda - a autoritatii, care solicita, principial corect: acordul pentru accesul/utilizarea proprietatii vecinului.

Deasemenea, creeaza proprietarului "obligatia" de a constitui efectiv "un drept" in favoarea cuiva care il exercita oricum, fara ca el , proprietarul sa se poata opune in vreun fel sau mai mult decat atat, sa aibe ceva impotriva.

PS: Sigur, pot exista si situatii in care aceasta modalitate tehnico-juridica se justifica.
Ultima modificare: Miercuri, 6 Mai 2015
Admin, administrator

Alte discuții în legătură

Drum de servitute nickola nickola Buna ziua! Spuneti-mi va rog,daca intr-un ctr.de vanzare cumparare casa din 2008,nu s-a precizat clar ca in urma dezmembrarii intre cele 2 loturi exista ... (vezi toată discuția)
Latimea drumului de acces vizitator_buc vizitator_buc Buna ziua, este pentru prima oara cand foloesc acest forum...daca ar putea cineva sa ma lamureasca in cateva cuvinte despre autorizatia de constructii a unei ... (vezi toată discuția)
Obligații cu privire la servitute FARKAS TRAIAN IOSIF FARKAS TRAIAN IOSIF Bună ziua, Pentru parcelarea și convenția de partaj a unui imobil (fond aservit) la care sunt co-proprietar, este necesar să solicit acceptul ... (vezi toată discuția)