avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 506 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Contencios administrativ sau ... Amenda STB, noi reguli de taxare a călătoriilor.
Discuție deschisă în Contencios administrativ sau probleme juridice cu autorităţile, contravenţii

Amenda STB, noi reguli de taxare a călătoriilor.

În cursul zilei de ieri, soția mea a primit o amenda în STB, pe care intenționează să o conteste.
Din capul locului, pentru a evita comentarii răutăcioase, aș vrea să precizez că nu merge fără a achita călătoria, amenda de față fiind luată într-un contex aparte, pe care îl explic mai jos:

- în jurul orei 11:20 a plecat de acasă, utilizând STB și achitând cu cardul electronic prețul călătoriei;
- în jurul orei 12:45 s-a urcat din nou într-un autobuz STB, pentru a se întoarce acasă;
- la urcare, a bifat din nou cardul în dreptul aparatului de validat călătoria din autobuz, care a emis un zgomot și o luminiță (piuit pe care soția l-a perceput ca o confirmare a taxării);
- în jurul orei 13:00 au urcat în autobuz controlorii care i-au solicitat cardul și au constatat ca nu a fost validat;
- explicația controlorilor a fost ca aparatul nu a validat călătoria întrucât încă erau valabile cele 90 de minute, care au început sa curgă de la prima validare (11:20);
- soția a încercat să le explice ca nu cunoștea despre noua regula a STB (se pare ca a fost implementată la nivelul lunii august) si că a vrut să valideze cardul așa cum făcea de obicei (validare la urcarea în fiecare mijloc de transport), subliniind ca nu e de rea credință și, cu atât mai mult, nu a încercat sa călătorească fără bilet;
- controlorii i-au explicat ca înțeleg situația, însă nu pot trece cu vederea, întrucât sunt monitorizați și vor fi trași la răspundere pentru neamendarea ei;
- soția a refuzat sa plătească suprataxa de 80 de lei și a optat pentru amenda de 500 de lei, pentru a o putea ataca în instanță.

Întrebarea mea este: are vreo șansă să atace procesul verbal în instanță (nu i-a fost eliberat pe loc, înțeleg ca va fi expediat acasă la o data ulterioara)?
Are vreo șansă ca judecătorul să înțeleagă situația?
Poate solicita STB să emită un log al utilizării cardului, pentru a putea dovedi orele la care a validat și re-validat cardul?

De menționat că aparatul ar fi trebuit să afișeze un mesaj de eroare (cel mai probabil l-a afișat), însă acesta este foarte rapid (dispare foarte repede) și dacă nu ești extrem, dar extrem de atent, nu îți dai seama ce scrie.

Mulțumesc anticipat pentru pareri și sugestii.
Ultima modificare: Vineri, 29 Octombrie 2021
ghapciu, utilizator
Cel mai recent răspuns: ZZXX , utilizator 16:08, 3 Februarie 2024
Teoretic se poate ataca, dar asta nu garanteaza succesul. Practic, cat timp nu a avut un titlu de calatorie valabil pe pana la destinatie, pe ce motiv sa atace procesul verbal?
1. Pentru neglijenta - a validat cardul si nu s-a uitat pe ecranul aparatului ca sa confirme ca validarea a fost ok? (Nota bene: mesajul nu dispare extrem de rapid de pe ecran, ci are o temporizare data de interactiunea aparatului cu cardul. In alte cuvinte, mesajul va fi vizibil pe ecran cat timp cardul este in spatiul de citire al aparatului)
2. Pentru lipsa de informare - din august si pana in prezent sunt aproape 3 luni, perioada de timp mai mult decat suficienta pentru documentarea si intelegerea mecanismului noului tip de bilet.
Desigur, puteti face o cerere pentru log-uri (banuiesc ca ati avea nevoie de numarul de ordine al autobuzului - cele 4 cifre negre care sunt sub parbriz), dar nu vad cum va pot ajuta.
Exact astea sunt contraargumentele de care ma tem...
1. Probabil ca e asa cum spuneți, însă dacă nu circuli frecvent cu STB, nu prea știi cum funcționează aparatele respective.
Nu as vrea sa pară ca ma lamentez sau ca încerc sa caut scuze, dar când ai și un copil mic după tine (cazul ei), e și mai greu sa urmărești mesajul respectiv.
2. Și aici, argumentul este valabil. Din august și pana în prezent cred ca a mai circulat de câteva ori (nu foarte multe), însă nu a fost în situația de a avea o călătorie mai lunca de 90 de min... asta e.

Nu pot decât sa sper că judecătorul ar putea sa constate lipsa intenției de a călători fără bilet și sa meargă pe spiritul legii, nu pe litera ei.
Logul cardului cred ca mi-ar fi util în ideea de a încerca să dovedesc faptul ca obișnuiește sa valideze călătoriile, chiar și atunci când nu exista riscul de a fi prinsa (locuim într-o localitate din Ilfov, unde nimeni nu validează, tocmai pentru ca nu exista controlori...).
În cazul în care pierde contestația, aveți idee dacă plătește cheltuieli de judecata și care ar fi valoarea acestora?
Follow up:
Am trimis un email către STB, în care le-am solicitat imaginile din mijlocul de transport și jurnalul de utilizare a cardului.
Pentru ca nu au răspuns în timp util, azi am depus plangere contraventionala la Judecatoria Sector 5.
Tot astazi însă, surpriza. Soția a fost sunata de la STB, pentru a veni la sediul lor, sa anuleze procesul verbal de amenda. :)
Când a auzit ca a fost depusa plangere, doamna s-a panicat și a rugat-o pe soție sa meargă sa retragă plangerea, ca se va rezolva la nivel de STB...
Chiar a insistat pe rugămintea de retragere a plângerii.
Probabil ca va merge soția sa o retragă, pentru a nu mai tergiversa.

Dacă e cineva interesat, pot pune aici un model actualizat de plangere.
Buna ziua. Multumesc pentru impartasirea rezolvarea cazului.

Mi s-a intamplat si mie ceva asemanator duminica trecuta (20/03/22) la un tramvai si vreau sa le cer celor de la STB si eu filmarea si anularea amenzii. Controlorii au fost extrem de lipsite de respect fata de mine.

Ati putea impartasi mai detaliat cum ati procedat? La STB ati scris emailul catre info@stbsa.ro ? Cat timp ati asteptat pana sa depuneti plangerea contraventionala la Judecatoria Sectorului 5? 15 zile?

M-ar interesa modelul actualizat de plangere.
Va multumesc mult!

Imi cer scuze pentru eventuali erori. Sunt straina si ma comunic cum pot.
Buna ziua, soțul meu a pățit exact același lucru astăzi, doar că el a plătit suprataxa pe loc, nedorind să plătească mai mult (amenda). Așa a gândit pe moment. Menționez că de obicei nu circulam cu mijloacele de transport în comun, și nu știam de noul regulament ( nu credeam că trebuie să consultam regulamentul stb înainte să ne urcăm în autobuz).
Oare am mai putea depune plângere daca a achitat deja suprataxa? Toate aceste contravenții sunt nedrepte fata de călătorii de bună credință care își încarcă de fiecare data cardurile.
Mă interesează și pe mine modelul de plângere pe care l-ați folosit dvs/soția.
Și se depune la judecătoria sectorului de care aparțin sau la cea de pe raza sectorului unde se întâmplă incidentul?
Daca nu am numarul de mașină , cum le pot cere filmările din autobuz?
Ultima modificare: Miercuri, 23 Martie 2022
Madalina.yo, utilizator

Alte discuții în legătură

Am platit suprataxa stb - 80 lei pentru ca, desi aveam pe card ... Crina2260 Crina2260 Am platit suprataxa stb - 80 lei pentru ca, desi aveam pe card 7 calatorii , cand am incercat sa validez cu cardul calatoria , acesta nu a mers ( validatorul ) ... (vezi toată discuția)
Buna ziua! am și eu o întrebare legată de ce mi s-a întâmplat ... Stefania90!!! Stefania90!!! Buna ziua! Am și eu o întrebare legată de ce mi sa întâmplat astăzi in Stb, M-am urcat in 330 de la capăt la Piața Presei, controlori era deja in ... (vezi toată discuția)