Noua procedură de înregistrare fiscală din oficiu, oficializată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), stabilește pașii concreți pentru înregistrarea contribuabililor care nu și-au îndeplinit această obligație. Procedura include respectarea dreptului contribuabilului de a fi ascultat, dar nu în toate cazurile. Citește articolul
Procedura referitoare la înregistrarea fiscală din oficiu a contribuabililor care nu și-au îndeplinit această obligație a fost înlocuită de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit unui ordin recent oficializat. Formalitățile inițiate pe regulile vechi (și care încă sunt în derulare acum) se finalizează pe regulile noi. Citește articolul
Potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, prin noțiunea de „înregistrare fiscală” se înțelege activitatea de atribuire a codului de identificare fiscală, de organizare a registrului contribuabililor sau plătitorilor şi de eliberare a certificatului de înregistrare fiscală. Prin excepție, atribuirea codului de identificare fiscală se face exclusiv de către organul fiscal central, pe baza declaraţiei de înregistrare fiscală. Citește articolul
Un nou ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) stabilește o procedură detaliată pentru înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente fără cod de identificare fiscală, la solicitarea notarilor publici. Procesul se desfășoară prin intermediul unei aplicații informatice puse la dispoziție de Centrul Național pentru Informații Financiare. Teoretic, acum mai este nevoie de sistemul dedicat, despre care autoritățile n-au anunțat nimic, cel puțin momentan. Iată care sunt principalele aspecte de reținut despre pașii procedurii. Citește articolul
Termenul din 25 noiembrie 2024 al amnistiei fiscale, ce vizează plata principalului și depunerea cererii de către datornici pentru anularea accesoriilor, a fost amânat pentru 19 decembrie 2024, conform unui act normativ oficializat recent. Totodată, autoritățile au mai venit cu noutăți legate de activitatea inspectorilor antifraudă, înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente, creșterea accizelor pentru băuturi alcoolice și recompensarea inspectorilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Din 2022 există reguli noi în privința interacțiunii PFA-urilor și profesioniștilor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Între timp, însă, reprezentanții ANAF și-au dat seama că aceste reguli trebuie extinse pentru a detalia procedura de înregistrare fiscală pentru cei care nu se înregistrează la Registrul Comerțului, motiv pentru care recent a fost oficializat un ordin cu completări la regulile respective. Citește articolul
Persoanele juridice, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) care nu se achită de obligația înregistrării fiscale riscă amendarea, conform Codului de procedură fiscală. Venim cu această clarificare plecând de la o speță prezentată recent de un cititor pe forumul avocatnet.ro, în care se întreba despre riscurile neînregistrării fiscale. Citește articolul
Relația dintre autoritățile fiscale și contribuabili s-a îmbunătățit considerabil în ultimii ani, modul de derulare a inspecțiilor a evoluat, iar perspectiva implementării controalelor la distanță, punctual, doar în cazurile identificate în baza analizei de risc, conferă încredere cu privire la simplificarea și eficientizarea procedurilor în domeniu. Cu toate acestea, în practică, există încă situații cel puțin discutabile cu privire la tratamentul aplicat contribuabililor, cum ar fi emiterea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a unor decizii de înregistrare fiscală în absența unui control prealabil, fără audierea și chiar fără informarea persoanei juridice vizate. Mai mult, astfel de decizii sunt considerate justificate inclusiv de Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din Ministerul Finanțelor.
Citește articolulO companie străină fără sediu în România poate angaja cetățeni români care să presteze activitatea aici, iar pentru asta trebuie să depună formularul 015 și să obțină acces în Revisal. În lipsa unui acord, angajatorul datorează pentru aceștia contribuții sociale. Citește articolul
În contextul schimbării cadrului legal al relaționării persoanelor fizice și juridice cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), autoritățile păstrează regula înregistrării fiscale prin intermediul Oficiului. Doar că, mai nou, înregistrarea fiscală se face în baza unei cereri anexate la solicitarea de înregistrare în Registrul Comerțului, al cărei model a apărut recent în Monitorul Oficial. Până acum, nu exista un model de cerere pentru înregistrarea fiscală prin ONRC, ci doar se dădeau anumite informații în baza cărora se cerea de la Fisc acel cod unic. Citește articolul