Transformările care au avut loc în ultimul an în activitatea economică, în contextul pandemiei de COVID-19, sunt, în cele mai multe cazuri, ireversibile, dar și benefice pentru mediul de afaceri. Incertitudinea generată de evoluția pandemiei și preocuparea angajatorilor față de sănătatea angajaților au făcut ca programul de lucru flexibil, inclusiv munca la distanță, să reprezinte o soluție viabilă pentru multe companii. Cu toate acestea, există încă numeroase aspecte neclare, cel puțin în zona de resurse umane și salarizare, care trebuie lămurite, ținând cont de faptul că munca la distanță tinde să devină obișnuință pe termen mediu și lung pentru multe companii. Citește articolul
Atunci când încheie raportul de muncă cu un salariat, angajatorul îi poate elibera acestuia o notă de lichidare. Concret, acest document arată faptul că salariatul nu are datorii fața de firmă, dar nici invers. În prezent, documentul este opțional, așa încât angajatorul nu este obligat să-l emită. Citește articolul
A trecut un an plin de modificări ce privesc în mod direct raporturile de muncă: a fost completat cu aspecte interesante Codul muncii, s-au schimbat pe ultima sută de metri anumite chestiuni fiscale ce țin de sumele primite de angajați pe lângă salariu, au fost adoptate lucruri noi pentru a completa cadrul legislativ al telemuncii și nu numai. O sinteză, în cele ce urmează: Citește articolul
Când Codul Muncii a fost modificat luna trecută, câteva noi prevederi au ridicat semne de întrebare printre angajatori: trebuie să ne schimbăm sau nu organizarea în activitățile de salarizare și resurse umane? Plecând de la ce spun noile prevederi și ajungând până la răspunsurile pe care Ministerul Muncii le-a oferit redacției noastre, iată sinteza modificărilor problematice: Citește articolul
Mai nou, Codul muncii prevede că, dacă un angajator apelează la un serviciu extern specializat pentru activitatea de salarizare și resurse umane, acesta trebuie să fie coordonat de un expert în legislația muncii. Însă, deoarece este neclar dacă expertul coordonator trebuie să fie salariat al angajatorului sau al serviciului extern, Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) ne-a spus că a doua variantă este cea corectă. Citește articolul
Mai nou, Codul muncii stabilește că angajatorii au trei variante pentru a-și organiza activitatea de resurse umane și salarizare, însă fără să-i oblige în vreun fel să aleagă doar una dintre acele opțiuni. În acest context, Ministerul Muncii ne-a spus că angajatorii pot organiza acea activitate atât folosind variantele din Codul muncii, cât și apelând la alte variante disponibile pe piață. Citește articolul
Contabilii pot îndeplini, pentru un angajator, doar parte din tot ce înseamnă activitatea de resurse umane, așa cum reiese din legislația în vigoare. De ce e important să precizăm asta? Pentru că o lege recentă obligă angajatorii ca, atunci când externalizează partea de resurse umane și salarizare a activității proprii, să apeleze la un serviciu extern specializat în așa ceva. Or, în lipsa unor specializări suplimentare, contabilul poate face doar salarizare și partea de gestionare a aplicației Revisal. Citește articolul
De la începutul acestei luni, Codul muncii stabilește concret variantele legale pe care le au angajatorii pentru a-și organiza activitatea de resurse umane și salarizare. Deși Legea 213/2020, cea care a introdus noutățile, face referire la un drept, specialiștii spun că vorbim mai degrabă de o obligație la care angajatorii trebuie să se conformeze mai nou. Citește articolul
Deoarece Codul muncii a fost modificat, de sâmbăta trecută, prin introducerea unor noi reguli pentru activitatea de resurse umane și salarizare, respectiv, în cazul externalizării serviciului, fiind nevoie acum de coordonarea unui expert în legislația muncii, au apărut voci care susțin că această activitate nu va mai putea fi desfășurată, ca până acum, și de contabili. În acest context, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a transmis recent, printr-un comunicat de presă, că experții contabili au competența necesară pentru a desfășura astfel de activități. Citește articolul
Recenta modificare a Codului Muncii care stipulează că doar un expert în legislaţia muncii va putea coordona serviciile externe specializate în resurse umane a readus în discuţie această profesie, introdusă în 2011. Citește articolul