Mai nou, companiile care participă la licitații publice pot obține certificatul de atestare fiscală direct prin platforma Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP), potrivit unui comunicat de presă de luni al Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Asta înseamnă că firmele nu mai trebuie să-l obțină separat din Spațiul Privat Virtual (SPV) al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și apoi să-l încarce în SEAP. Citește articolul
Un proiect anunțat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de câțiva ani începe să se contureze și ar putea să devină realitate în curând. Concret, Ministerul Finanțelor (MF) a demarat recent consultarea pieței pentru achiziția publică a unui chatbot care să răspundă la întrebările contribuabililor. Totodată, achiziția pregătită de MF va include o platformă audio-video pentru comunicarea între contribuabili și ANAF. Citește articolul
Autoritățile au stabilit recent, prin lege, noi prevederi ce vizează companiile care emit facturi în relația cu entitățile statului. Pe de o parte, se introduce o interdicție de a plăti facturile pentru achiziții publice, în lipsa transmiterii facturilor prin e-Factura, și, pe de altă parte, se extinde indirect sfera facturilor ce trebuie transmise prin e-Factura în relația B2G. Citește articolul
Pachetul de măsuri fiscale ar putea antrena creșterea costurilor cu forța de muncă, cu finanțarea și, în general, majorarea prețurilor diverselor materiale și produse, cu impact inclusiv asupra angajamentelor pe care statul și companiile private și le-au luat reciproc în contractele de achiziție publică. Astfel, companiile private trebuie să analizeze soluțiile pe care le au la îndemână pentru a recupera o parte din pierderile suferite ca urmare a acestor modificări, împărțind povara cu statul care se va afla, practic, în situația de a suporta efectele propriilor măsuri. Citește articolul
În condițiile în care legislația actuală nu conține un termen maxim ferm pentru plata facturilor pentru livrările de bunuri și prestările de servicii în relația B2B, autoritățile europene vor să impună un termen unic de 30 de zile calendaristice (fără excepții), care ar fi valabil inclusiv în relația B2G. Măsura este prevăzută de un proiect de regulament inițiat recent de Comisia Europeană care va înlocui dispozițiile stabilite acum, în mod individual, de fiecare stat membru. Citește articolul
Printre planurile de digitalizare ale autorităților fiscale se numără și implementarea unei platforme pentru licitații online, cu ajutorul căreia Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va putea să valorifice mai rapid bunurile sechestrate în cadrul executărilor silite. Este vorba de o achiziție publică pe care Ministerul Finanțelor (MF) o pregătește în această perioadă, conform unui anunț recent. Citește articolul
Din 4 iulie 2023, autorităților publice centrale și locale li se interzice să mai ceară contribuabililor dosare cu șină atunci când vine vorba de furnizarea la cerere a serviciilor publice, de concursuri publice sau de proceduri de achiziții publice. Măsura este dintr-o lege oficializată la începutul anului. Citește articolul
Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au demarat recent consultarea de piață pentru o achiziție publică viitoare, care va viza implementarea unei platforme speciale prin care autoritățile să comunice de la distanță cu contribuabilii și a unui chatbot al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
La finalul derulării contractelor de achiziție publică sau după expirarea perioadei de garanție oferite în executarea acestor contracte autoritățile contractante au obligația de a emite documente constatatoare cu privire la modul în care contractantul respectiv și-a îndeplinit obligațiile contractuale. Neîndeplinirea acestor obligații sau îndeplinirea lor în mod defectuos va atrage emiterea unui certificat constatator „negativ” (în care sunt incluse și eventualele prejudicii suferite de autoritatea contractantă). Citește articolul
Legislația în domeniul achizițiilor publice, sectoriale și al concesiunilor a suferit o serie de modificări importante, menite să clarifice anumite prevederi interpretabile și/sau care au generat dispute în practică. Noutățile legislative au fost introduse prin recent adoptata Hotărâre de Guvern nr. 336/2023, care modifică normele metodologice de aplicare ale legislației primare aplicabile celor trei domenii. Citește articolul