Sediul fix al companiilor nerezidente este subiectul multora dintre inspecțiile fiscale din ultima perioadă, bulversând cu impuneri semnificative de TVA modele de business îndelung utilizate, în sectoare precum farma, auto, energie sau structuri de procesare la comandă. Pe fondul unei legislații neclare în privința definirii criteriilor de stabilire a sediului fix pentru nerezidenți, nu de puține ori inspectorii fiscali au impus TVA suplimentar societăților românești care prestează servicii către nerezidenții beneficiari ai acestor servicii. Citește articolul
La autentificarea vânzării, notarului trebuie să i se spună dacă respectiva tranzacție este făcută în exercițiul unei activități economice, respectiv dacă vânzătorul acționează ca o persoană fizică autorizată (PFA), de exemplu. În această situație regăsim în special pe cei care înstrăinează două sau mai multe imobile într-o perioadă de timp relativ scurtă și care fie nu știu că Fiscul îi consideră că acționează în scopul obținerii de profit, fie știu dar ignoră acest lucru. Dacă vânzătorul a plătit impozit la notar pentru tranzacția respectivă, el va mai datora și restul de impozit impus ulterior de Fisc însă. Citește articolul
Pentru cheltuielile de protocol, Codul fiscal și normele sale de aplicare prevăd reguli specifice în ceea ce privește taxa pe valoarea adăugată (TVA). Cu ocazia unei conferințe de fiscalitate organizate recent de avocatnet.ro, Delia Cataramă, Tax Partner, și Mihaela Ardeleanu, Tax Consultant în cadrul firmei de consultanță Viboal FindEx au răspuns participanților la câteva întrebări privind aplicarea TVA-ului în cazul acestor cheltuieli: Citește articolul
Numărul declarațiilor fiscale folosite de contribuabili (că firme, că persoane fizice autorizate) în relația cu Fiscul este unul destul de ridicat. Dintre toate, însă, numai anumite formulare sunt folosite lunar/trimestrial/anual de un număr semnificativ de contribuabili: cele prin care se declară și plătesc dările fiscale, cele care țin de aplicarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) și nu numai. Citește articolul
În primele zile ale noului an, companiile trebuie să verifice dacă e nevoie de schimbarea perioadei fiscale la TVA, conform legislației în vigoare. Astfel, în funcție de situația fiecărui contribuabil, poate fi necesară depunerea unor declarații fiscale la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) - 092, 094 sau 700. Citește articolul
În privința plafoanelor fiscale majore care se pot aplica, potrivit legislației, firmelor și PFA-urilor, avem o modificare majoră ce ține de sistemul de TVA la încasare. Însă iată care sunt și celelalte plafoane - pentru impozitarea micro, scutirea de TVA, plata TVA, achizițiile intracomunitare și determinarea pe bază de norme a venitului net. Citește articolul
La începutul anului scriam despre faptul că inspectorii fiscali au luat în vizor companiile care acordă tichete cadou pentru salariații partenerilor de afaceri, deoarece tratamentul fiscal aplicabil este unul neclar. Această problemă a fost rezolvată printr-o lege apărută luni în Monitorul Oficial. Concret, specialiștii spun că, începând din ianuarie 2021, tichetele cadou date altor salariați decât cei proprii sunt considerate venituri din alte surse, pentru care trebuie plătit la stat numai impozitul de 10%. Citește articolul
Atât agențiile de turism, cât și vânzătorii de bunuri la mâna a doua trebuie să verifice dacă se mai încadrează la scutirea de TVA, după ce regulile au fost modificate recent de către Guvern. În esență, s-a modificat felul în care se calculează, pentru acești contribuabili, încadrarea în plafonul ce permite scutirea de TVA, ceea ce înseamnă că unii pot fi obligați să devină plătitori de TVA. Concret, se iau în calcul, mai nou, prețurile de vânzare, nu marjele de profit. Citește articolul
Încă din anul 2019, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Mirela Călugăreanu, anunța cu entuziasm că a mai descoperit "un focar" de evaziune fiscală (că tot este la modă termenul), în problematica acordării de către companii a tichetelor cadou către salariați, dar mai ales către alte persoane care nu au relații salariale cu acestea. Problema, deși simplă la prima vedere, capătă o notă dramatică pentru mediul de afaceri în momentul în care inspectorii ANAF/Antifraudă forțează legile în vigoare și fac abuz de puterea de apreciere pe care le-o oferă Codul fiscal și Codul de procedură fiscală, interpretând eronat, după părerea noastră, anumite texte legale, cu scopul de a impune suplimentar tichetele cadou acordate în afara relației angajat-angajator cu contribuții la sistemul public de asigurări sociale (CAS – 25%) și la sistemul public de asigurări sociale de sănătate (CASS – 10%). Citește articolul
Procedura de înregistrare a unei companii în scopuri de TVA în România a intrat într-un proces de simplificare începând din 2019, când, în Codul fiscal, pentru anumite companii s-a introdus posibilitatea obținerii codului de TVA în ziua solicitării, sub rezerva efectuării ulterioare a unei analize de risc. Din luna mai a acestui an, regula ar trebui să se aplice tuturor companiilor care se înregistrează, indiferent dacă solicită codul de TVA la înființare sau pe parcursul derulării activității. Însă reglementările adoptate recent cu scopul declarat de a ajuta societățile comerciale în acest demers par să fi complicat lucrurile. Citește articolul