În cazul firmelor care aleg să deducă TVA-ul aferent unor facturi emise în urmă cu peste 3 ani, acestea au obligația de a notifica, în acest sens, Fiscul și de a înscrie suma respectivă în decontul de TVA, potrivit specialiștilor. De asemenea, firmele aflate într-o astfel de situație trebuie să fie pregătite și pentru o eventuală inspecție fiscală. În plus, situația specială a furnizorilor cu codul de TVA anulat, care aleg să se reînregistreze în scopuri de TVA, ar putea fi supusă, în egală măsură, obligației de notificare a Fiscului privind dreptul de deducere după mai bine de 3 ani. Citește articolul
Decembrie 2021 este termenul avansat de Benjamin Angel, directorul Direcției Generale pentru impozitare și uniune vamală din cadrul Comisiei Europene, pentru redactarea unei directive care să pună în aplicare acordul asupra introducerii impozitului minim global pe profit. Acesta consideră că acordul semnat recent de peste 136 de state este cea mai bună variantă care s-ar fi putut obține și a dat asigurări că directiva va prevedea ca impozitul stabilit conform acordului să fie aplicat atât tranzacțiilor domestice, cât și celor transfrontaliere. Președintele francez, Emmanuel Macron, a susținut, la rândul său, în acest weekend, că Franța va forța trecerea directivei în prima jumătate a anului viitor, când va deține președinția Consiliului UE. Ceea ce înseamnă că țările europene trebuie să fie pregătite să implementeze o cotă efectivă de impozitare de 15% foarte curând, iar companiile să ia în calcul noua cotă în strategiile lor. Citește articolul
Dată fiind multitudinea de provocări economice existente pe fondul pandemiei de coronavirus, firmele aleg să recurgă la diverse mecanisme fiscale legale în scopul maximizării fluxurilor de numerar, au subliniat câțiva fiscaliști în cadrul unei conferințe de fiscalitate organizate marți de avocatnet.ro. De la aplicarea facilităților fiscale disponibile și implementarea unor măsuri fiscale benefice, precum scutirea de impozit a profitului reinvestit sau bonificații pentru îmbunătățirea capitalurilor proprii, la metode de utilizare a pierderilor fiscale și modificarea termenelor de plată a facturilor, vă prezentăm în continuare ce soluții practice au identificat specialiștii în legislație. Citește articolul
Una dintre tendințele desprinse din controalele recente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este legată de abandonul de investiții și dreptul de a deduce TVA-ul, au atras atenția specialiștii NNDKP. În aceste situații, firmele pot avea surprize vizavi de felul în care autoritățile interpretează legislația fiscală. Citește articolul
Managementul stocurilor reprezintă o activitate complexă din perspectivă operațională și depinde de numeroase aspecte precum specificul activității, gradul de perisabilitate a produselor sau reglementările legale aplicabile modului de comercializare. În plus, agenții economici trebuie să știe care sunt aspectele fiscale de luat în calcul atunci când gestionează stocurile pe care le dețin și ce reguli și restricții se aplică din perspectiva deductibilității cheltuielilor. Nu în ultimul rând, trebuie să țină cont de noutățile aduse de raportarea SAF-T în această zonă. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA pentru comerțul electronic, care au intrat recent în vigoare, au fost modificate și normele metodologice pentru aplicarea Codului fiscal, pentru a le adapta prevederilor europene recent transpuse în legislația internă, potrivit unui HG publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Reglementările române sunt destul de clare în privința monedei în care trebuie plătit salariul în România, într-un raport de muncă dintre un angajator român și un cetățean care lucrează în țară. Cu toate astea, nu este exclusă de plano raportarea la o monedă străină - euro, de pildă - pentru stabilirea salariului din România, însă implicațiile pot aduce oarecare bătăi de cap suplimentare firmelor. Citește articolul
La fel ca în multe alte state, administrația fiscală din România a devenit extrem de atentă atunci când vine vorba de prețuri de transfer, în special cu ocazia desfășurării inspecțiilor fiscale. Legislația fiscală din domeniul prețurilor de transfer a fost aliniată cu practicile internaționale care sunt validate la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, respectiv la nivelul Comisiei Europene prin lucrările Forumului Comun al prețurilor de transfer. Citește articolul
În cazul firmelor plătitoare de TVA care își mută sediul, prin închirierea sau achiziționarea unui spațiu într-o clădire, modernizarea respectivului spațiu reprezintă, de cele mai multe ori, o decizie firească de business, în scopul amenajării noului sediu potrivit nevoilor companiei. Cu toate acestea, este important de reținut că, în cazul în care valoarea amenajărilor depășește 20% din valoarea spațiului închiriat sau cumpărat, potrivit legislației fiscale, se consideră că acea amenajare se asimilează bunurilor de capital, care trebuie utilizate 20 de ani. În cazul în care spațiul modernizat este folosit pentru o durată mai mică, pentru intervalul de timp rămas până la perioada minimă de utilizare de 20 de ani prevăzută de lege trebuie făcută, spun specialiștii, ajustare de TVA, sumă care nu mai poate fi recuperată de la stat. Citește articolul
Digitalizarea rapidă în mediul public și privat din ultimul an și jumătate a schimbat modul de lucru și a dus, totodată, la accelerarea utilizării unor surse de informare tot mai variate. Vom aborda, în acest articol, impactul pe care aceste schimbări îl au asupra modului în care autoritățile fiscale analizează modelele de afaceri utilizate istoric de multinaționale, ce înseamnă un model de afaceri sustenabil fiscal și care a fost impactul pandemiei asupra acestor modele. Citește articolul