Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Regulile anumitor cheltuieli deductibile sau care se scad din impozitul pe profit urmează să fie modificate din ianuarie 2024, conform unei ordonanțe de urgență oficializate recent. În același timp, recuperarea pierderilor din anii anteriori se limitează la doar 70%. Citește articolul
Instituțiile și autoritățile publice nu vor putea acorda angajaților, în 2024, bilete de valoare, cu excepția tichetelor de creșă, după cum stabilește OUG 115/2023, apărută acum câteva zile și care conține o serie de măsuri fiscal-bugetare. Totuși, pentru că “ordonanța-trenuleț”, așa cum mai este cunoscută ordonanța amintită, nu vizează și voucherele de vacanță, bugetarii vor putea beneficia de ele și în 2024. Citește articolul
În contextul trecerii la folosirea generalizată a e-Factura în relațiile comerciale, de la 1 ianuarie 2024, unele aspecte practice, de la emiterea și transmiterea e-facturilor și până la primirea, stocarea și arhivarea lor, cu accent pe provocările și avantajele aduse de acest sistem, rămân neclare pentru mulți dintre comercianți, în special pentru cei mai mici. Citește articolul
OUG nr. 115/2023 aduce clarificări privind aplicarea facilităților fiscale pentru angajații din sectoarele speciale. Aceasta se referă la aplicarea scutirii de impozit și a procentului redus de CAS în cazul în care angajatul trece de la un angajator la altul în timpul aceleiași luni. De asemenea, OUG-ul aduce modificări și în privința opțiunii pentru plata integrală a CAS, stabilind că angajatorul poate decide regulile privind opțiunea și revenirea asupra opțiunii prin regulament intern sau un document separat. Aceste prevederi se aplică începând cu veniturile lunii ianuarie 2024 însă. Citește articolul
Transmiterea facturilor emise de operatorii economici stabiliți în România către acest sistem de facturare electronică devenit obligatoriu prin aprobarea Legii 296/2023, presupune mai multe etape de proces ce trebuiesc parcurse de către aceștia. Citește articolul
Trei noi categorii de operațiuni B2B în cazul cărora raportarea facturilor în sistemul e-Factura nu este obligatorie au fost stabilite recent prin OUG. Printre acestea se numără operațiunile în care se emit facturi simplificate. Citește articolul
Deși renunțase inițial la intenția de a majora anumite amenzi contabile prin Legea reformei fiscale, Guvernul a introdus măsura printr-o ordonanță de urgență recent oficializată. Noile cuantumuri majorate se pot aplica deja în practică. Citește articolul
Regimul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor urmează să sufere, la 1 ianuarie 2024, noi modificări importante, conform unei ordonanțe de urgență recent oficializate. În principal, vorbim de reguli mai dure pentru acest regim, care vor duce la un nou val de treceri către impozitul pe profit, după cel din anul 2023. Citește articolul
În același timp cu modificarea regulilor TVA-ului redus la livrarea de locuințe, autoritățile au stabilit anul 2024 ca perioadă de tranziție în care se mai poate aplica vechea cotă de 5%. Însă aceasta vizează numai antecontractele semnate în 2023, nu și cele din 2021 și 2022. Prin urmare, dezvoltatorii imobiliari ar trebui să le gestioneze cu prudență pe cele din urmă, dacă nu vor să se expună unui risc major de recalificare la un eventual control fiscal. Citește articolul
Schimbările fiscale care vizează restrângerea facilităților acordate angajaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, adoptate prin intermediul Legii nr. 296/2023, au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, astfel că angajatorii din domeniile respective trebuie să depună raportările salariale în această lună (termenul-limită este 21 decembrie) în conformitate cu noile reglementări. Modificările care trebuie operate în sistemele interne de salarizare sunt substanțiale, iar varianta actualizată a declarației 112 a fost publicată abia în data de 13 decembrie 2023 și conține cerințe complexe și detalii fiscale esențiale pentru o raportare corectă. În aceste condiții, departamentele de salarizare din companiile care activează în sectoarele menționate sunt contra cronometru pentru implementarea noilor modificări fiscale. Citește articolul