Unul dintre indicatorii de risc pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) îl folosesc la analiza activității contribuabililor are legătură cu relațiile comerciale. Mai precis, spun avocații, o firmă poate să intre în vizorul ANAF din cauza partenerilor săi comerciali cu „reputație” fiscală mai proastă. Citește articolul
Plătitorii de impozit pe profit au posibilitatea de a accesa o facilitate fiscală pentru sponsorizările pe care le fac către ONG-uri și biserici. Asta înseamnă că o parte din impozit nu mai ajunge la bugetul de stat, ci la acele entități. Astfel, inspectorii din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au verificat cu atenție, în 2024, aplicarea facilității în practică, ceea ce se poate întâmpla și în 2025. Citește articolul
Sponsorizarea cauzelor nobile, pe care le susțin asociațiile și fundațiile (organizații non-profit), reprezintă o bună oportunitate pentru contribuabilii români plătitori de impozit pe profit și impozit minim pe cifra de afaceri, atât din perspectiva responsabilității sociale corporative, cât și din punct de vedere fiscal. În loc să vireze întreaga sumă a impozitului pe profit către stat, companiile pot alege să devină parteneri activi ai comunității, finanțând direct inițiative în domeniul culturii, artelor, medicinei, științei etc. Citește articolul
Sunt ultimele două săptămâni pe care contribuabilii le mai au la dispoziție pentru definitivarea calculului rezultatului fiscal, respectiv întocmirea și depunerea declarației anuale de impozit pe profit pentru anul 2022. Astfel, prezentăm astăzi principalele aspecte fiscale de avut în vedere, în contextul apropierii termenului din 26 iunie 2023. Citește articolul
Asociațiile și fundațiile ar fi putut ajunge să fie obligate la transparență absolută în privința sumelor de bani ce reprezintă sponsorizări și redirecționări de impozit, printr-o propunere legislativă ce a fost, într-un final, retrasă de inițiatori. Până să ajungă să fie retrasă, luni, primise și un raport favorabil pentru adoptare, conform căruia asociațiile și fundațiile ar fi trebuit să țină registre cu numele tuturor salariaților, pensionarilor și altor contribuabili care au redirecționat 3,5% din impozitul pe venit, precum și sumele exacte alocate de la fiecare contribuabil, riscând altfel dizolvarea. Practic, toate aceste nume și cifre ar fi devenit informații de interes public și orice persoană interesată le-ar fi putut consulta oricând. În afară de asta, propunerea ce a fost retrasă luni prevedea mai multe cerințe privind inițiativa acțiunilor în justiție formulate de aceste entități, precum și cu privire la membrii consiliului director. Citește articolul
Un proiect de lege ce prevede că firmele din România ar urma să fie obligate să sponsorizeze asociații, fundații și alte entități non-profit, precum și sectorul sportiv, a fost propus recent pentru respingere de către deputați, deși inițial acesta fusese adoptat de senatori în 2019. În esență, deputații sunt de părere că sponsorizările trebuie să rămână opționale pentru firme, iar propunerea oricum nu mai e de actualitate, din moment ce sistemul sponsorizărilor s-a schimbat semnificativ din 2022. Citește articolul
Odată cu intrarea în vigoare a Ordinului ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală) nr. 1.679/2022, contribuabilii plătitori de impozit pe profit sau de impozit pe veniturile microîntreprinderilor pot solicita redirecţionarea unor sume din impozitul datorat, în termen de șase luni de la termenul legal de depunere al declaraţiei anuale de impozit pe profit, respectiv al declaraţiei de impozit pe veniturile microîntreprinderilor aferente trimestrului IV, prin depunerea formularul 177. Citește articolul
Firmele care vor să sprijine anumite persoane, grupuri de persoane sau cauze în sine o pot face prin intermediul donațiilor și al sponsorizărilor. De pildă, pot contribui cu sume de bani, produse și servicii pentru a ajuta în această perioadă refugiații ucrainieni. Actele de sponsorizare și donațiile trebuie să bifeze câteva criterii legale, iar firmele nu ar trebui să uite că, în „bucătăria lor contabilă”, toate cheltuielile trebuie marcate; cei care se gândesc să beneficieze și de ceva facilități fiscale pentru sponsorizări trebuie să fie atenți la cerințele legii fiscale privind respectivele sume. Câteva aspecte importante, în materialul de azi: Citește articolul
Prin tradiție, decembrie este luna bilanțurilor, a pregătirilor de sărbători sau a planurilor pentru un nou an. Dar decembrie este și luna recunoștinței. Și, chiar dacă indicatorii economici, în unele cazuri, ar putea să nu arate așa cum au fost estimați, companiile vor în continuare să își manifeste recunoștința față de parteneri și clienți, pentru încredere și colaborare, față de angajați, cărora vor să le mulțumească pentru un an greu și, nu în cele din urmă, să-i bucure pe copiii care au nevoie de ajutor. Dar care sunt acele cadouri ce pot fi oferite de către companii, care pot beneficia de facilități fiscale sau deduceri: tichete cadou, cadouri sau sume de bani? La ce aspecte fiscale trebuie să fie atente companiile? Citește articolul
Și ONG-urile pot acorda sponsorizări, nu numai societățile comerciale. Finanțările acordate prin sponsorizare pot contribui pe scară largă la susținerea unor proiecte non-profit, firmele, dar și organizațiile non-profit care sponsorizează beneficiază pe de o parte de avantaje fiscale, concomitent cu susținerea unor cauze de interes general. Citește articolul