Act normativ: LEGE nr 544/2001
ACCES PREMIUM
Raluca Petrică
în
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fonduri europene,
4 Decembrie 2025 | 506 | Timp de citire: 2 min.
România transparentă: Cum arată în realitate banii europeni absorbiți de România? Tablourile de bord ale MIPE, explicate pe înțelesul tuturor
4 Decembrie 2025 | 506 | Timp de citire: 2 min.
Dacă până acum monitorizarea fondurilor europene părea o treabă pentru experți în Excel, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a schimbat complet jocul. A lansat două tablouri de bord — unul pentru fondurile de coeziune și unul pentru PNRR — care transformă datele despre absorbție în grafice simple, hărți clare și statistici vizuale. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Mai mulți parlamentari propun limitarea accesului la anumite informații publice și instituirea unui regim special stabilit de fiecare autoritate
Un proiect legislativ înregistrat recent la Senat propune introducerea unei noi categorii de informații care nu vor mai putea fi obținute prin solicitări depuse în baza legii privind liberul acces la informațiile de interes public, acestea urmând să fie încadrate ca având regim special, iar autoritățile ar putea refuza cererile și atunci când apreciază că datele solicitate nu sunt de interes public. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Dragoș Niculescu
în
Redactor coordonator, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2025 | 2 | 11001 | Timp de citire: 2 min.
UPDATE Prețurile din 2026 pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial rămân neschimbate
5 Noiembrie 2025 | 2 | 11001 | Timp de citire: 2 min.
Tarifele pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial în 2026 se vor menține la nivelul actual, potrivit unei decizii a Camerei Deputaților apărute marți, după ce, în august, ele au fost majorate. Printre altele, tariful pentru publicarea actelor în Partea I a Monitorului Oficial va fi în continuare de 165 de lei pentru fiecare pagina de manuscris. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Proiect legislativ
Persoanele care agresează funcționari publici vor risca amenzi de până la 20.000 de lei
Persoanele care solicită informații de interes public vor fi obligate să respecte programul instituțiilor și să manifeste un comportament civilizat, care să nu afecteze activitatea angajaților, potrivit unui proiect legislativ înregistrat recent la Senat. Inițiativa prevede și sancțiuni pentru atitudini agresive sau lipsite de respect față de personalul instituțiilor publice. Citește articolul
ACCES PREMIUM
UPDATE Controale antifraudă: O tendință din practica recentă a inspectorilor a fost confirmată de ANAF, însă cu precizarea că aceasta este întâlnită rar
O faptă prevăzută de Legea contabilității, care se referă la nerespectarea unor reglementări legate de documentele justificative și contabile, a fost sancționată de câteva ori, în ultima vreme, în cadrul controalelor antifraudă ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Deși fiscaliștii spun că vorbim de o tendință în controale, ANAF a ținut să sublinieze că practica este întâlnită rar. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Paradoxul României: mai mulți salariați, mai puțini inspectori de muncă. Capacitatea statului de a supraveghea respectarea drepturilor angajaților, serios afectată
În fața repetatelor afirmații cu privire la supradimensionarea aparatului bugetar, am un exemplu care arată fix contrariul: o instituție a statului, deosebit de importantă în ceea ce privește tocmai supravegherea respectării normelor ce privesc raporturile de muncă. Paradoxul României e că, în timp ce numărul salariaților din economia națională crește, Inspecția Muncii, instituția responsabilă cu supravegherea relațiilor de muncă, se confruntă cu o reducere drastică a personalului. Între 2009-2023, numărul inspectorilor de muncă a scăzut cu 27,7%, iar numărul controalelor efectuate s-a redus cu 63%. La București, situația este și mai gravă. Subfinanțarea sistematică a unei instituții esențiale pentru protecția lucrătorilor reflectă „o politică de eficientizare a cheltuirii banului public” ce afectează direct capacitatea statului de a asigura respectarea drepturilor angajaților. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Tu ai obținut acces la dosarul electronic de sănătate până acum? Tot ce trebuie să știi despre acesta în 2025
Dosarul Electronic de Sănătate (DES) ar trebui să fie un instrument esențial pentru digitalizarea sistemului medical din România, însă, în ciuda eforturilor de implementare și a unor finanțări europene alocate, realitatea arată că acesta încă nu funcționează la capacitatea dorită. De la dificultăți tehnice și lipsa unui răspuns clar din partea autorităților, până la nemulțumirile medicilor și pacienților care nu au acces la informațiile lor medicale, DES rămâne, în prezent, mai mult o promisiune decât o soluție funcțională. Citește articolul
ACCES PREMIUM
CJUE s-a pronunțat în materia divulgării unor date personale în contextul accesului la informații din documente oficiale. În ce condiții ar trebui informați în avans cei vizați
Într-o cauză soluționată recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a oferit clarificări cu privire la calificarea ca date cu caracter personal a informațiilor despre reprezentanții unei persoane juridice și a arătat cum trebuie interpretat GDPR în ceea ce privește divulgarea unor asemenea date în contextul accesului public la informații din documentele oficiale. Citește articolul
ACCES GRATUIT
Pentru ce probleme sau chestiuni administrative poți depune cereri online la ANPC
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) și-a schimbat portalul online pentru depunerea de cereri, astfel încât acum este posibil să depui cereri digitale pentru mai multe acțiuni. Citește articolul
ACCES PREMIUM
CJUE: Comunicarea orală a datelor referitoare la condamnări penale e o prelucrare de date personale și trebuie să respecte normele GDPR
Printr-o decizie recentă, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că comunicarea orală a datelor privind condamnările penale reprezintă o formă de prelucrare a datelor personale și, ca atare, intră sub incidența GDPR. Mai mult, Curtea a subliniat că prelucrarea astfel de date sensibile este permisă numai dacă se efectuează sub controlul unei autorități de stat sau dacă este autorizată de legislația națională, care trebuie să ofere garanții adecvate pentru drepturile și libertățile persoanelor vizate. Citește articolul










