Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Persoanele care solicită informații de interes public vor fi obligate să respecte programul instituțiilor și să manifeste un comportament civilizat, care să nu afecteze activitatea angajaților, potrivit unui proiect legislativ înregistrat recent la Senat. Inițiativa prevede și sancțiuni pentru atitudini agresive sau lipsite de respect față de personalul instituțiilor publice. Citește articolul
Tarifele pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial în 2025 s-au majorat, potrivit unei decizii a Camerei Deputaților apărute luni, după ce anterioara majorare a avut loc în februarie. Printre altele, tariful pentru publicarea actelor în Partea I a Monitorului Oficial este de-acum de 165 de lei pentru fiecare pagina de manuscris. Citește articolul
O faptă prevăzută de Legea contabilității, care se referă la nerespectarea unor reglementări legate de documentele justificative și contabile, a fost sancționată de câteva ori, în ultima vreme, în cadrul controalelor antifraudă ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Deși fiscaliștii spun că vorbim de o tendință în controale, ANAF a ținut să sublinieze că practica este întâlnită rar. Citește articolul
În fața repetatelor afirmații cu privire la supradimensionarea aparatului bugetar, am un exemplu care arată fix contrariul: o instituție a statului, deosebit de importantă în ceea ce privește tocmai supravegherea respectării normelor ce privesc raporturile de muncă. Paradoxul României e că, în timp ce numărul salariaților din economia națională crește, Inspecția Muncii, instituția responsabilă cu supravegherea relațiilor de muncă, se confruntă cu o reducere drastică a personalului. Între 2009-2023, numărul inspectorilor de muncă a scăzut cu 27,7%, iar numărul controalelor efectuate s-a redus cu 63%. La București, situația este și mai gravă. Subfinanțarea sistematică a unei instituții esențiale pentru protecția lucrătorilor reflectă „o politică de eficientizare a cheltuirii banului public” ce afectează direct capacitatea statului de a asigura respectarea drepturilor angajaților. Citește articolul
Dosarul Electronic de Sănătate (DES) ar trebui să fie un instrument esențial pentru digitalizarea sistemului medical din România, însă, în ciuda eforturilor de implementare și a unor finanțări europene alocate, realitatea arată că acesta încă nu funcționează la capacitatea dorită. De la dificultăți tehnice și lipsa unui răspuns clar din partea autorităților, până la nemulțumirile medicilor și pacienților care nu au acces la informațiile lor medicale, DES rămâne, în prezent, mai mult o promisiune decât o soluție funcțională. Citește articolul
Într-o cauză soluționată recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a oferit clarificări cu privire la calificarea ca date cu caracter personal a informațiilor despre reprezentanții unei persoane juridice și a arătat cum trebuie interpretat GDPR în ceea ce privește divulgarea unor asemenea date în contextul accesului public la informații din documentele oficiale. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) și-a schimbat portalul online pentru depunerea de cereri, astfel încât acum este posibil să depui cereri digitale pentru mai multe acțiuni. Citește articolul
Printr-o decizie recentă, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că comunicarea orală a datelor privind condamnările penale reprezintă o formă de prelucrare a datelor personale și, ca atare, intră sub incidența GDPR. Mai mult, Curtea a subliniat că prelucrarea astfel de date sensibile este permisă numai dacă se efectuează sub controlul unei autorități de stat sau dacă este autorizată de legislația națională, care trebuie să ofere garanții adecvate pentru drepturile și libertățile persoanelor vizate. Citește articolul
Inspecția Muncii a deschis o consultare publică pentru un proiect tehnic care face parte din reforma activității de control a instituției. Reforma va presupune transformarea digitală a Inspecției Muncii, creșterea transparenței și îmbunătățirea colaborării cu alte instituții publice, implementarea semnăturii electronice și a altor servicii digitale, ce vor aduce îmbunătățiri în calitatea serviciilor oferite salariaților și angajatorilor. Proiectul prevede, printre altele, implementarea unui sistem informatic de control, gestionarea electronică a documentelor și notificărilor și crearea unei platforme centrale pentru documentele emise de Inspecția Muncii. Citește articolul
Printr-un proiect legislativ înregistrat marți la Senat pentru dezbatere, mai mulți parlamentari vor să asigure un grad mai mare de transparență când vine vorba despre cheltuielile din fonduri publice. Concret, autoritățile și instituțiile de stat vor fi obligate să publice online, din oficiu, toate informațiile legate de cheltuielile pe care le fac pentru deplasările reprezentanților sau angajaților. Citește articolul