Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Act normativ: ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 75/1999

ACCES PREMIUM

Auditul intern - dincolo de obligație legală, un catalizator pentru performanță

Deloitte România în 4 Septembrie 2025 | 736 | Timp de citire: 3 min.

Conform prevederilor Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate, implementarea funcției de audit intern este obligatorie pentru toate companiile care îndeplinesc criteriile de mărime, cu scopul de a avea situațiile financiare supuse auditului statutar. Aceste companii au obligația de organizare a funcției de audit intern, al cărei coordonator trebuie să fie membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, iar nerespectarea acestei cerințe atrage sancțiuni care pot varia de la 10.000 până la 100.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Raportarea privind durabilitatea și auditorii: Cele mai importante schimbări recente despre care ar trebui să știe acești specialiști

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Iunie 2025 | 1 | 1865 | Timp de citire: 5 min.

Legislația privind auditul a fost modificată semnificativ, acum câteva luni, în contextul introducerii raportării privind durabilitatea, pe care anumite companii de la noi trebuie să o includă în situațiile financiare anuale. Astfel, pentru a vedea ce este important de reținut în urma schimbărilor date prin OUG, din perspectiva auditorilor, am stat de vorbă cu un reprezentant al acestor profesioniști. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Legislația auditului a suferit multiple modificări oficiale, majoritatea legate de raportarea privind durabilitatea

avocatnet.ro în 4 Decembrie 2024 | 8240 | Timp de citire: 6 min.

Directiva europeană supranumită CSRD a fost implementată inclusiv la nivelul legislației auditului din România, conform unei OUG recent oficializate. Totodată, autoritățile au profitat de ocazie pentru a face și alte modificări de interes legate de activitatea de audit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tocmai ai aflat că ești obligat să faci audit intern? Care sunt principalii pași de urmat

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Iulie 2024 | 2325 | Timp de citire: 2 min.

Companiile care află că devin obligate să aibă funcția de audit intern, potrivit legislației în vigoare, trebuie să demareze anumite proceduri în acest sens pentru a se conforma la cerințele legale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu De ce e util auditul intern, indiferent dacă o firmă e obligată să aibă această funcție sau nu, și ce riscuri există, dincolo de amenzi

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Iulie 2024 | 1 | 4233 | Timp de citire: 5 min.

Vorbim astăzi, cu un specialist de la NOA, despre utilitatea auditului intern în cadrul companiilor, în contextul în care anumite firme sunt obligate să aibă această funcție. Scriam recent că firmele fără funcția de audit intern sunt raportate, mai nou, la autorități, astfel că aducem în discuție principalele repere legate de auditul intern. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele fără funcția de audit intern sunt raportate la ASPAAS, atenționează specialiștii, și e posibil să vedem controale pe această temă. Nerespectarea obligației, amendată cu până la 100.000 lei

avocatnet.ro în 24 Mai 2024 | 16643 | Timp de citire: 2 min.

Companiile fără funcția de audit intern sunt raportate, mai nou, de auditorii financiari la Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS), care se află în subordinea Ministerului Finanțelor, atenționează specialiștii de la NOA. Informațiile sunt transmise la ASPAAS în cadrul rapoartelor de activitate ce trebuie depuse anual de auditori. Astfel, este posibil să urmeze controale la companii, iar amenda pentru lipsa funcției de audit intern, acolo unde aceasta e obligatorie, poate ajunge până la 100.000 lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Anumite firme au nevoie de audit inclusiv pentru activitatea de prevenire a spălării banilor

avocatnet.ro în 22 Martie 2022 | 2689 | Timp de citire: 2 min.

Anumite companii au nevoie de audit inclusiv din perspectiva activităților de prevenire și combatere a spălării banilor, atrag atenția specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Termenul bilanțurilor pe 2021 se apropie: Ce firme au obligația de a-și organiza activitatea de audit intern

avocatnet.ro în 16 Martie 2022 | 7205 | Timp de citire: 3 min.

Obligația de auditare internă se aplică tuturor firmelor supuse auditului statutar care fie îndeplinesc, timp de două exerciții financiare consecutive, criteriile de mărime prevăzute de lege, fie fac parte din categoria entităților de interes public pentru care există această obligație. Criteriile de mărime se referă la total active, cifra de afaceri netă și numărul de angajați. Venim cu aceste informații în contextul în care termenul-limită pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare pe 2021 este peste două luni și un pic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Granturi HoReCa: Datele contabilului sau auditorului se preiau telefonic și se validează prin CECCAR sau CAFR

Anca Cernat în Redactor, avocatnet.ro
30 Iunie 2021 | 1604 | Timp de citire: 1 min.

Odată cu începerea înscrierilor pentru granturile acordate firmelor care activează în sectorul HoReCa și ținând cont de blocarea adresei de e-mail a Direcției Generale Ajutor de Stat (DGAS) în urma numărului mare de solicitări primite, datele contabilului sau ale auditorului care a întocmit rapoartele necesare înscrierii vor fi preluate telefonic și validate, ulterior, de către corpul experților de care aceștia aparțin, adică de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) sau, după caz, de către Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), potrivit unui anunț publicat astăzi de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT). Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Ce operațiuni poți rezolva online sau telefonic cu autoritățile, ca să nu te mai plimbi pe la instituții

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Martie 2020 | 1 | 3224 | Timp de citire: 3 min.

O serie de autorități publice au început să-și suspende programul cu publicul la ghișee, în contextul răspândirii coronavirusului. Din acest motiv, companiile și persoanele fizice ar trebui să știe că au căi alternative pentru a lua legătura cu reprezentanții instituțiilor de stat sau pentru a transmite și primi documente. De principiu, vorbim de diverse aplicații și portaluri online, dar și de folosirea serviciilor poștale sau de asistența telefonică. Citește articolul