avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1237 soluții astăzi
Acasă Act normativ: ORDONANȚĂ nr 39 / 2015

Act normativ: ORDONANȚĂ nr 39 / 2015

ACCES PREMIUM

Analiză Se profilează sfârșitul procedurii anulării din oficiu a înregistrării de TVA? Despre o speță importantă de la CJUE

Viboal FindEx în Taxe și impozite
30 Aprilie 2025 | 1634 | Timp de citire: 6 min.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire practica (adesea prea răspândită) de anulare, din oficiu, a codurilor de TVA de către organele fiscale. Această cauză are în vedere litigiul dintre societatea bulgară Cityland și administrația fiscală din Bulgaria ca urmare a anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA pe motivul unor încălcări repetate ale obligațiilor fiscale din partea Cityland. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi, în 2025, despre modificarea din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA: Când se poate face asta și ce procedură urmează ANAF

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
21 Ianuarie 2025 | 6385 | Timp de citire: 15 min.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a reglementat o procedură de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal în ceea ce privește înregistrarea persoanelor impozabile în scopuri de TVA, stabilind reguli clare pentru notificarea acestora, audierea și emiterea deciziilor de înregistrare. Deoarece procedura a fost modificată recent, reamintim astăzi principalele aspecte de reținut despre subiect. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce probleme are proiectul cu sancționarea Fiscului atunci când nu „curăță” cazierul contribuabililor, potrivit Guvernului

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 August 2024 | 794 | Timp de citire: 2 min.

Executivul nu este de acord ca organele fiscale care omit sau refuză scoaterea faptelor din cazierul fiscal, atunci când legislația prevede că acest lucru trebuie efectuat din oficiu, să riște amendarea. Proiectul de lege inițiat în acest sens are mai multe probleme și n-ar trebui să iasă din Parlament, potrivit sursei citate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

La anularea din oficiu a codului de TVA, compania tot rămâne cu unele obligații legate de această taxă

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
18 Iunie 2024 | 4948 | Timp de citire: 3 min.

O companie nu scapă de toate obligațiile privind TVA doar pentru că organul fiscal i-a anulat din oficiu codul de TVA. Dacă se găsește într-o asemenea situație, contribuabilul este obligat în continuare, acolo unde este cazul, să colecteze, să declare (prin formularul 311) și să achite TVA. Venim cu clarificări în acest sens în condițiile în care la controalele Fiscului apar din când în când cazuri de contribuabili care nu-și îndeplinesc obligațiile după anularea codului de TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Propunere legislativă

Dacă nu „curăță” cazierul fiscal al contribuabililor atunci când trebuie, autoritățile ar putea risca amendarea

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Iunie 2024 | 843 | Timp de citire: 3 min.

Organele fiscale care omit sau refuză scoaterea faptelor din cazierul fiscal, atunci când legislația prevede că acest lucru trebuie efectuat din oficiu, ar putea risca amendarea cu până la 10.000 lei, conform unei noi propuneri legislative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CCF: E neclar dacă firmele cu codul de TVA anulat trebuie să transmită facturi în e-Factura

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Aprilie 2024 | 1 | 5876 | Timp de citire: 3 min.

Legislația nu prevede actualmente dacă persoanele impozabile care au codul de TVA anulat trebuie să emită facturi cu TVA pentru operațiunile taxabile și, automat, dacă trebuie să le transmită în sistemul e-Factura, atrage atenția Camera Consultanților Fiscali (CCF) într-o adresă recentă către Ministerul Finanțelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Îți poți înființa un PFA dacă ai un SRL cu datorii la stat? Conform autorităților, da

avocatnet.ro în PFA & Profesii liberale
10 August 2021 | 8155 | Timp de citire: 5 min.

Chestiunea privind înființarea unui PFA în cazul în care ești deja asociat sau administrator al unui SRL cu datorii la stat nu apare, concret, trecută în legislație. Cu toate acestea, ținând cont de documentele care se cer la înființarea unui PFA, nu pare a fi nici un demers interzis. Redacția noastră a solicitat, în acest sens, o clarificare oficială din partea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), precum și din partea Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), iar din răspunsul autorităților reiese că acest lucru ar fi posibil. Citește articolul

ACCES PREMIUM
România online

Cazierul fiscal poate fi obținut online de la ANAF. Iată cum

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Martie 2020 | 2 | 9126 | Timp de citire: 2 min.

Din 2019, autoritățile fiscale au pus la dispoziția contribuabililor un nou tip de document ce poate fi obținut direct online, în aplicația Spațiul Privat Virtual (SPV): certificatul de cazier fiscal. Astăzi îți explicăm, pas cu pas, cum se poate obține acesta din aplicația gestionată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Este oficial: Cazierul fiscal nu va mai fi cerut firmelor în relația cu autoritățile centrale și locale

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 August 2019 | 3963 | Timp de citire: 2 min.

Contribuabilii nu vor mai trebui să prezinte cazierul fiscal în relația lor cu autoritățile centrale și locale, conform unui ordin publicat azi de Ministerul Finanțelor în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cazier fiscal 2019: Ce informații apar în acesta și cât timp sunt păstrate

Alexandros Bakos în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
6 Februarie 2019 | 3119 | Timp de citire: 6 min.

Cazierul fiscal este o evidență referitoare la respectarea normelor privind disciplina fiscală, contabilă și financiară, de către contribuabili. Cu alte cuvinte, e vorba de un mijloc de informare relevant pentru aspecte precum cele menționate anterior. Citește articolul