ACCES PREMIUM
De ce premium?
Noi cazuri de inactivitate sunt scoase din cazierul fiscal de la momentul reactivării, nu după trei luni de la reactivare
Câteva cazuri noi de inactivitate sunt scoase din cazierul fiscal al contribuabililor direct de la momenul reactivării, nu abia după trei luni de la reactivare, ca până acum. Măsura apare într-o lege oficializată recent.
Articolul continuă mai jos
Legea 179/2025, care a venit cu o modificare punctuală privind
cazierul fiscal (OG 39/2015), a apărut recent în Monitorul Oficial și intră în vigoare în data de
8 noiembrie 2025.
Concret, în privința
scoaterii din evidență a contribuabililor care au informații înscrise în cazierul fiscal, există
trei cazuri noi de inactivitate pentru care
ștergerea se face de la momentul reactivării - când durata de funcționare a societății expirase, când societatea nu mai avea organe statutare, când durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social expirase.
„Astfel, contribuabilul va fi scos din evidența cazierului fiscal, în aceste cazuri, după reactivarea acestuia de către organul fiscal, deci după remedierea de către acesta a situațiilor care au condus la inactivare. Odată ce sunt remediate de către contribuabil toate motivele care au condus la inactivare, nu se justifică o pedeapsă mai mare pentru aceste fapte, în comparație cu celelalte fapte, respectiv scoaterea contribuabililor din evidența cazierului fiscal după trei luni de la reactivare, față de scoaterea la data reactivării, atâta timp cât motivele înscrierii au fost deja remediate”, argumentau
inițiatorii legii.
Anterior, ștergerea din cazier odată cu reactivarea se făcea numai în cazul în care contribuabilul fusese inactivat pentru că nu și-a îndeplinit obligațiile declarative. Pentru celelalte cazuri se aplica termenul de trei luni de la reactivare.
Prin urmare, ștergerea din cazierul fiscal intervine, în continuare,
după trei luni de la reactivare atunci când: contribuabilul se sustrage controalelor efectuate de Fisc prin declararea unor date despre domiciliul fiscal care nu permit identificarea acestuia, respectiv Fiscul constatată că contribuabilul nu funcționează la domiciliul fiscal declarat.
Conform OG 39/2015, în cazierul fiscal se înscriu inclusiv informații din documentele întocmite pentru inactivitatea fiscală. Este vorba, mai precis, de
inactivitatea fiscală declarată potrivit legii, cu excepția inactivității fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivității temporare la Registrul comerțului.
„Inactivitatea fiscală (...) se înscrie atât în cazierul fiscal al persoanei juridice sau entității fără personalitate juridică declarate inactivă, cât și al reprezentanților legali sau reprezentanților desemnați ai acestora. Înscrierea inactivității fiscale se face în cazierul fiscal al reprezentanților legali ai persoanei juridice, precum și al reprezentanților legali sau desemnați ai entităților fără personalitate juridică existenți în perioada în care au intervenit situațiile de declarare a inactivității fiscale.În situația în care sunt desemnați noi reprezentanți/reprezentanți legali și se menține starea de inactivitate fiscală pe o perioadă mai mare de un semestru calendaristic de la data înscrierii mențiunilor privind desemnarea noilor reprezentanți legali în registrul comerțului sau în evidențele autorităților și instituțiilor publice la care sunt înregistrate celelalte persoane juridice și entități fără personalitate juridică care nu se înregistrează la registrul comerțului, inactivitatea fiscală se înscrie și în cazierul fiscal al acestora”, este detaliat în ordonanță.
Cazierul fiscal este un mijloc de evidență și urmărire a respectării disciplinei fiscale, contabile și financiare de către contribuabili. În acesta se ține evidența persoanelor fizice, juridice și a entităților fără personalitate juridică care au săvârșit fapte sancționate de legile fiscale, contabile, vamale și de cele care privesc disciplina financiară, conform actului normativ. Astfel, cazierul fiscal este utilizat pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale și eficientizarea procesului de administrare a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor venituri bugetare datorate de contribuabili.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.