Pentru abaterile constatate de la prevederile legale in vigoare s-au aplicat: - 196 avertismente; - 636 amenzi contraventionale in valoare de 2155,9 milioane lei.
Principalele abateri constatate la service-urile auto:
1.Legalitatea functionarii agentului economic
1.1 lipsa la prestator a Autorizatiei tehnice de functionare, emisa de Registrul Auto Roman pentru marcile si tipurile de autovehicule pentru care efectueaza reparatii.
1.2. lipsa abilitatii din partea producatorului produsului final, pentru efectuarea reparatiilor asupra autoturismelor aflate in garantie.
2.Informarea consumatorilor
2.1 neinformarea in mod complet, corect si precis asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor prestate si ale produselor utilizate la prestarea serviciilor.
2.2 neasigurarea de catre prestator consumatorilor servicii de intretinere sau reparare numai pe baza de contract, cu precizarea termenului de garantie a reparatiei respective (conform art. 19 din H.G 394/1995, pentru produsele aflate in perioada de garantie, certificatul de garantie tine loc de contract, in care prestatorii vor face mentiunea cu privire la repararea sau intretinerea acestora). 2.3 neutilizarea la efectuarea lucrarilor de service numai a pieselor de schimb insotite de documente de atestare a calitatii si certificate de garantie acordate de producatorii acestora (conform art. 20 din H.G 394/1995).
3.Verificarea calitatii de:
1) piese auto de origine; 2) piese de schimb auto, altele decat componentele de origine.
3.1.Piese auto de origine (sunt considerate componente de origine numai produsele noi conform art. 2.11 Ordin 657/2003). -lipsa documentului care atesta calitatea de componenta de origine eliberat de catre producatorul de vehicul rutier ( art. 2.2.1.; 2.3; 2.3.2; 2.8. Ordin 657/2003).
3.2 Piese de schimb auto, altele decat componentele de origine -lipsa documentului care atesta existenta certificarii si/sau omologarii de catre RAR a componentelor produse in tara sau importate ( art. 3.1; 3.2; 3.6; 7.14 Ordin 657/2003). -lipsa documentului care atesta existenta declaratiei de conformitate si a certificatului de garantie, emise de producator, de reprezentantul autorizat al producatorului sau importator (art. 3.15; 3.19. Ordin 657/2003). -lipsa inscriptionarii marcajului special de securizare diferit de marca de conformitate/omologare ( art. 7.6; 7.6.1; 7.6.3 Ordin 657/2003).
4. Materiale de exploatare auto folosite in service-uri (ulei, lichid de frana, antigel, aditivi pentru benzina). -lipsa certificarii/omologarii de catre RAR pentru produsele partitionate si ambalate (a uleiurilor de transmisie, lichidului de frana si antigelului.)-art 4.18. Ordin 657/2003:
5. Neacordarea si neinscrierea de catre prestatorii de service pe nota de comanda sau pe orice alte acte a termenului de garantie pentru lucrarile de service, (conform art. 22 din H.G 394/1995). -neacordarea de termene de garantie a carei durata va fi egala cu durata garantiei acordate de furnizorii pieselor de schimb respective pentru lucrarile de service care impun utilizarea de piese de schimb. -neacordarea garantiei care va fi de cel putin 3 luni in cazul lucrarilor de service care nu necesita utilizarea unor piese de schimb.
6. Neafisarea in unitate a listei lucrarilor de service pe care le pot efectua cu mentiunea termenului de garantie precum si a tarifelor aferente (conform art. 23 din H.G 394/1995).
7. Neefectuarea operatiunilor de service in perioada de garantie in cel mult 10 zile de la data inregistrarii reclamatiei ( conform art. 24 din H.G 394/1995).
8. Nefolosirea in cadrul serviciilor prestate, numai a produselor sigure, si dupa caz, daca actele normative in vigoare prevad, testate si/sau certificate.
9. Neasigurarea conditiilor tehnice stabilite de producator pentru prestarea serviciilor tehnice: -lipsa documentatiei stabilita de producator in baza careia se desfasoara prestarea de service. -lipsa unei dotari minimale a prestatorilor de service (conform art. 5.14, Ordin 62/2003).
10. Lipsa documentelor care atesta efectuarea obligatorie de testari, pe standuri specializate cu ocazia interventiilor efectuate asupra sistemelor care contribuie la siguranta circulatiei (rulare, franare, directie, iluminare si semnalizare) in vederea functionarii acestora la parametrii declarati de producator.
11. Neeliberarea documentelor care sa ateste calitatea lucrarilor efectuate (conform art. 8 din RNTR 4, aprobate prin ordinul MTLP nr. 538/2000).
12. Alte abateri folosirea de produse falsificate, abateri de la legea publicitatii, lipsa sau neprezentarea registrului unic de control etc.).
S-a dispus:
- masura opririi temporare de la comercializare a 8197 bucati piese auto in valoare de 15343 milioane lei; - masura opririi definitive de la comercializare: 51 bucati piese auto in valoare de 12,734 milioane lei; - masura opririi temporare a prestarii service-ului la 422 de service-uri auto, reprezentand 42 % din service-urile controlate.
Judetele cu cele mai multe sanctiuni privind oprirea temporara de la functionare sunt: Arad, Bihor, Constanta, Hunedoara, Mehedinti, Mures, Vaslui, Satu Mare, Salaj.
Cele mai mari valori ale amenzilor au fost inregistrate in judetele: Bihor, Bucuresti, Hunedoara, Arad, Mures, Constanta, Ialomita, Olt, Valcea, Dolj.
Au fost depistate componente auto si materiale existente in magazia service-ului auto neconforme (contrafacute) in judetele: Arad, Galati, Timis.
Comentarii articol (0)