La modul concret, proiectul aflat în dezbatere publică stabilește că, de la momentul intrării în vigoare, comunicarea electronică va fi folosită ca principal mijloc de interacțiune cu cei ce vor să obțină drepturi de asistență socială, indemnizații de șomaj ori pensie.
Astfel, odată cu aplicarea acestor măsuri, toate cererile, declarațiile, documentele doveditoare, dar și deciziile finale care stabilesc aprobarea sau respingerea, după caz, a drepturilor solicitate se vor transmite, de principiu, numai prin intermediul metodelor electronice de comunicare.
Așadar, pe viitor, principala metodă de interacțiune între cetățean și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă ori Casa Națională de Pensii Publice (și agențiile lor teritoriale) va fi comunicarea electronică.
După cum apare în proiectul de ordin al Ministerului Muncii, “[t]oate modelele de cereri, declarații, alte formulare și lista de documente anexă, necesare pentru acordarea tuturor drepturilor, vor fi afișate, într-o secțiune vizibilă, distinctă de restul informațiilor, în pagina de internet a fiecărei instituții”.
Pentru a putea face o solicitare, cei interesați vor descărca formularele necesare, le vor completa și semna olograf (de mână), apoi trimițându-le către instituția responsabilă prin poșta electronică, în format digital, respectiv .jpeg, .jpg, .png sau .pdf.
Dacă solicitantul va deține o semnătură electronică acceptată de respectiva instituție (fiecare autoritate sau instituție publică poate stabili ce tip de semnătură electronică acceptă), va scăpa de tipărirea și semnarea de mână a documentelor necesare în relația cu acea instituție.
Pe de altă parte, dacă solicitantul va dori să aibă și fizic, nu numai în format electronic, documentul final ce atestă aprobarea dreptului solicitat, îl va putea cere și primi prin poștă sau îl va putea ridica personal de sediul instituției, dar numai cu programare prealabilă.
De altfel, proiectul stabilește că, dacă solicitanții drepturilor nu-și dau acordul pentru comunicarea electronică, instituțiile vor interacționa cu aceștia la sediul lor, numai în baza unei programări prealabile, "într-o zi și la o oră stabilite de comun acord".
Concluzionând, atunci când se vor cere drepturi de asistență socială, șomaj sau pensii, comunicarea cu autoritățile se va face, în principal, prin intermediul e-mailului. În prezent, principalele beneficii de asistență socială se împart, așa cum apare pe site-ul Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București, în trei categorii, și anume:
- beneficiile de asistenţă socială pentru prevenirea şi combaterea sărăciei şi riscului de excluziune socială - ajutorul social, ajutorul pentru încălzirea locuinței, alocaţia pentru susţinerea familiei și ajutoare de urgenţă susţinute din bugetul de stat;
- beneficiile pentru susţinerea copilului şi a familiei au în vedere naşterea, educaţia şi întreţinerea copiilor - alocaţia de stat pentru copii, alocaţia de plasament, indemnizaţia pentru creşterea copilului, stimulentul de inserţie, indemnizația lunară aferentă concediului de acomodare;
- beneficiile de asistenţă socială pentru sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale - drepturi acordate persoanelor cu handicap în conformitate cu Legea nr. 448/2006, bugetele personale complementare acordate lunar persoanelor cu handicap, indemnizaţia lunară de hrană HIV/SIDA, indemnizaţia lunară acordată persoanelor cu handicap grav şi accentuat, indemnizaţia lunară de însoţitor pentru persoanele cu handicap vizual și alocaţia lunară de hrană pentru copiii cu handicap de tip HIV/SIDA.
Atenție! Proiectul de ordin de la Ministerul Muncii prezentat în acest material nu se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să primească semnătura ministrului de resort și apoi să fie publicat în Monitorul Oficial.