Pentru a înțelege mai bine logica mecanismelor de soluționare alternativă a disputelor în care sunt implicați consumatorii cu profesioniștii și, mai ales, importanța lor, devine relevant faptul că aceste mecansime sunt considerate servicii de interes public. De fapt, ele au la bază anumite prevederi legale (europene - Directiva nr. 11/2013 - și naționale - OUG nr. 38/2015), care concretizează o serie de politici concepute să le ofere consumatorilor soluții realiste și eficiente de soluționare a disputelor cu comercianții.
Cele mai importante organisme care oferă posibilitatea de soluționare alternativă a neînțelegerilor cu comercianții sunt cel în domeniul bancar, cel în domeniul financiar nebancar, însă și unul general, pus la dispoziție de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC).
1. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) le permite celor care au litigii cu banca sau cu IFN-urile ce acordă împrumuturi să le soluționeze, gratuit, prin conciliere. Diferendul este soluționat rapid, în cel mult trei luni. De asemenea, CSALB chiar pare să fi oferit un avantaj consumatorilor aflați în litigii cu băncile. Până la jumătatea acestui an, de exemplu, aproape 250 de cazuri fuseseră soluționate cu succes, prin intermediul acestui organ. CSALB este o organizație nonguvernamentală.
2. Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin) este o structură creată în cadrul Autorității de Supraveghere Financiară. Aceasta oferă o procedură de conciliere gratuită consumatorilor care intră în litigii cu profesioniștii din domeniul financiar nebancar (de exemplu, asigurători RCA). Avantajul principal al acestei proceduri este că ea se desfășoară foarte rapid (de regulă, o lună sau două), spre deosebire de o procedură în fața instanțelor judecătorești (ce poate dura și câțiva ani).
3. Soluționarea alternativă a disputei prin ANPC. Și ANPC pune la dispoziția consumatorilor o modalitate alternativă de soluționare a disputelor. Potrivit site-ului Autorității, consumatorii pot accesa, gratuit, o procedură prin care le este propusă o soluție la diferendul pe care îl au cu comerciantul. Dacă ambele părți aflate în conflict acceptă soluția, litigiul este soluționat. Dacă nu, rămâne întotdeauna deschisă introducerea unei acțiuni în instanță.
Spre deosebire de entitățile de mai sus, cea care există în cadrul ANPC are o competență generală, care nu este limitată la un anumit sector.
În același timp, OUG nr. 38/2015 permite stabilirea unor entități care oferă modalități alternative de soluționare a disputelor în sectoare specifice.
ACCES GRATUIT
Alexandros Bakos, Redactor,
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic și Conformitate , Management Risc și Control Intern , Asigurări și Reclamații , Comunicare și Relații Publice (PR) , Sustenabilitate și CSR (ESG)
Articolul face referire la următoarele acte normative
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 38/2015, DIRECTIVĂ nr 11/2013
Citește mai mult despre solutionarea alternativa a litigiilor, conciliere, csalb, consumatori, banci, ifn, asiguratori
Litigiile cu băncile, IFN-urile sau asigurătorii pot fi soluționate și prin metode alternative, nu doar în instanță: Ce opțiuni există
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Un consumator care intră în litigii cu diverși comercianți (cum sunt băncile, instituțiile financiare nebancare sau asigurătorii, de exemplu) are o serie de modalități alternative de soluționare a disputelor, pe lângă mersul în instanță. Avantajele recurgerii la asemenea proceduri sunt multiple: ele sunt gratuite pentru consumator, sunt rapide și, în orice caz, nu blochează accesul ulterior în instanță, dacă rezultatul nu e satisfăcător.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic și Conformitate , Management Risc și Control Intern , Asigurări și Reclamații , Comunicare și Relații Publice (PR) , Sustenabilitate și CSR (ESG)
Articolul face referire la următoarele acte normative
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 38/2015, DIRECTIVĂ nr 11/2013
Citește mai mult despre solutionarea alternativa a litigiilor, conciliere, csalb, consumatori, banci, ifn, asiguratori
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (0)