Numărul proceselor dintre consumatori și bănci este la cel mai scăzut nivel din 2015, respectiv din anul înființării Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), potrivit unui comunicat de miercuri al acestuia. Totodată, în ultimii doi ani, durata medie de soluționare a unei înțelegeri amiabile între consumatori și bănci a fost de aproximativ 30 de zile în cadrul CSALB. În plus, potrivit centrului, situațiile în care se șterg sume mari din datoria consumatorilor sunt tot mai dese. De pildă, după cum anunța CSALB în primăvară, peste 445.000 de lei au fost șterși din soldul creditului unui consumator de către o bancă, care a acceptat soluția propusă de centru în cadrul unei proceduri de conciliere. Citește articolul
Un regulament al Băncii Naționale a României (BNR) privind instituțiile financiare nebancare (IFN), intrat deja în vigoare, a modificat mai multe prevederi ce țin de funcționarea acestor entități. Noile reglementări vizează garanțiile, indicatorii de solvabilitate, gradul de expunere, capitalul minim sau modul și frecvența raportărilor care trebuie făcute către BNR. În plus, au apărut noi rigori privind monitorizarea lichidității IFN-urilor, dar și a nivelului minim la care aceasta poate fi menținută. Citește articolul
Societățile care respectă reglementările contabile emise de către Banca Națională a României (BNR) și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), precum băncile și asigurătorii, trebuie să declare și achite impozitul pe profit conform regulilor normale. Concret, aceste entități nu pot beneficia de facilitățile fiscale pentru recapitalizare, astfel că nu li se aplică termenul unic din 25 iunie. Citește articolul
Tabloul contribuabililor mijlocii care trebuie să înceapă în ianuarie 2023 raportarea fișierului SAF-T a fost definitivat de Fisc cu doar câteva săptămâni înainte de finalul anului 2022. Însă nu trebuie să uităm că există și unele companii mari pentru care această obligație intervine, cu întârziere, tot de anul viitor. Citește articolul
Cei de la ANPC obligă băncile, instituțiile financiar-nebancare (IFN) și casele de amanet să afișeze informații cu privire la procedurile de insolvență personală, urmând ca din noiembrie să înceapă să se facă și verificări de către inspectorii ANPC pentru a vedea dacă plăcuțele de informare sunt afișate așa cum prevede un recent ordin ANPC publicat în Monitorul Oficial. Citește articolul
Autoritățile au operaționalizat recent noul mecanism prin care operatorii economici pot cere amânarea ratelor la credite pentru până la nouă luni, dacă sunt afectați de criza actuală generată de războiul dus de Rusia în Ucraina. Astfel, solicitările se pot transmite creditorilor până pe 28 august 2022, iar de facilitate pot beneficia atât persoanele juridice, cât și PFA-urile, întreprinderile individuale (II) sau familiale (IF) și profesioniștii. Citește articolul
O instituție financiară nebancară (IFN) ce activează în țara noastră a refuzat să acorde unei persoane nevăzătoare un împrumut, argumentându-și decizia prin faptul că, după cum stabilește un nou regulament al firmei, împrumutul se poate acorda doar dacă solicitantul împuternicește o altă persoană prin procură notarială. În acest caz, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a stabilit că este vorba despre o discriminare și a aplicat IFN-ului o amendă de 2.000 de lei. Citește articolul
În ultimii ani, am asistat la creșterea numărului de companii care pregătesc situații financiare conform Standardelor Internaționale de Raportare Financiară (IFRS), ca urmare a introducerii acestei obligativități prin legislație. Începând cu 1 ianuarie 2023, aceste standarde își vor lărgi aria de aplicabilitate și vor avea un impact și asupra instituțiilor financiare nebancare (IFN). Citește articolul
Chiar dacă Guvernul dăduse deja o ordonanță de urgență ce permitea celor afectați de pandemia de coronavirus, fie ei persoane fizice ori companii, să amâne plata ratelor la credite, un proiect legislativ ce conținea măsuri aproape identice a fost adoptat de Parlament imediat după. Ajuns la Curtea Constituțională a României (CCR), documentul a fost declarat neconstituțional, iar azi a fost respins definitiv în Camera Deputaților. Citește articolul
Un consumator care intră în litigii cu diverși comercianți (cum sunt băncile, instituțiile financiare nebancare sau asigurătorii, de exemplu) are o serie de modalități alternative de soluționare a disputelor, pe lângă mersul în instanță. Avantajele recurgerii la asemenea proceduri sunt multiple: ele sunt gratuite pentru consumator, sunt rapide și, în orice caz, nu blochează accesul ulterior în instanță, dacă rezultatul nu e satisfăcător. Citește articolul