De la 1 ianuarie 2021, preţul energiei electrice nu mai este reglementat de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). În acest context, printr-un proiect de ordin aflat în dezbatere publică, ANRE vrea să modifice termenul actual până la care consumatorii casnici pot semna un nou contract de furnizare de electricitate, și anume 1 februarie 2021, și să-l prelungească până la sfârșitul lunii iunie. Citește articolul
Necesitatea certificatului de stare de urgență, pentru ca firmele să poată cere din nou amânarea ratelor la creditele bancare, o să dispară, conform unui proiect de HG publicat marți în dezbatere la Minsterul Finanțelor Publice (MFP). Citește articolul
Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a lansat, începând de astăzi, un call-center dedicat procesului de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale, în contextul în care piaţa de energie electrică s-a liberalizat din 1 ianuarie 2021 şi foarte puţin clienţi casnici înţeleg ce presupune această schimbare. Citește articolul
Persoanele fizice şi juridice pot suspenda plata ratelor la credite şi în acest an, pentru o perioadă de până la nouă luni, după ce această măsură a fost prelungită de Guvern printr-un act normativ oficializat în ultima zi din 2020. Ratele vor putea fi suspendate atât pentru creditele pentru care s-a obținut deja suspendarea obligaţiilor de plată, cât și pentru cele pentru care nu s-a aplicat această facilitate. Cererile către instituţiile bancare şi non-bancare pot fi depuse până pe 15 martie. Citește articolul
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a lansat, în dezbatere publică, un proiect de ordin ce va schimba mecanismul despăgubirilor pentru consumatorii de electricitate, dacă serviciile furnizate nu vor atinge anumite standarde. Posibilitatea, în sine, nu este nouă, pentru că ea exista deja. Ce e nou e stabilirea unor noi abateri pentru care vor fi acordate despăgubiri. De asemenea, cuantumul efectiv al despăgubirilor se va schimba - ca procent din salariul minim, spre deosebire de situația actuală, unde vorbim de sume exacte. Citește articolul
Distribuitorii de energie electrică vor fi obligați să conecteze gratis clienții casnici la rețelele pe care le administrează, urmând să-și recupereze costurile de racordare din facturile consumatorilor, potrivit unei legi ce se va aplica începând de mâine. De fapt, această lege introduce obligația și pentru distribuitorii de energie electrică, după ce, în octombrie, racordarea la gaze a devenit gratuită pentru clienții finali casnici. Citește articolul
Un consumator care intră în litigii cu diverși comercianți (cum sunt băncile, instituțiile financiare nebancare sau asigurătorii, de exemplu) are o serie de modalități alternative de soluționare a disputelor, pe lângă mersul în instanță. Avantajele recurgerii la asemenea proceduri sunt multiple: ele sunt gratuite pentru consumator, sunt rapide și, în orice caz, nu blochează accesul ulterior în instanță, dacă rezultatul nu e satisfăcător. Citește articolul
Comercianții care fac vânzări de soldare pentru produsele de toamnă-iarnă și cele de primăvară-vară au scăpat de azi de mai multe obligații pe care le aveau până acum. Măsura este inclusă în Ordonanța de urgență a Guvernului 210/2020, ce tocmai a fost publicată în Monitorul Oficial. Citește articolul
În mod normal, dacă o instanță constată că un contract încheiat între un consumator și un profesionist conține o clauză abuzivă, acea clauză abuzivă trebuie înlăturată. De preferat, fără a se anula contractul, dacă acest lucru l-ar pune pe consumator într-o situație nefavorabilă. Cu alte cuvinte, un consumator nu ar trebui să fie salvat de la o situație nefavorabilă prin crearea alteia. De aceea, este permisă înlocuirea clauzei abuzive cu una prevăzută de lege (așa-zisele „norme supletive”). Ce se întâmplă, însă, în situația în care asemenea norme nu există? Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că o instanță, chiar și în asemenea situații, ar putea să caute soluții pentru evitarea anulării contractului - de exemplu, să încurajeze părțile să renegocieze clauza constatată ca fiind abuzivă. Citește articolul
Atunci când îi vinde un bun unui consumator, vânzătorul are obligația să livreze un anumit tip de produs, conform cu anumite așteptări ale consumatorului, să asigure anumite protecții, inclusiv legate de existența unei garanții că produsul va funcționa corespunzător pentru o perioadă de timp etc. Acest cadru normativ urmează să fie actualizat, în 2022, când un proiect de lege pus joi în dezbatere publică de Ministerul Economiei va intra în vigoare. În acest context, vânzătorii vor avea de respectat obligații mai clare și mai detaliate, mai ales când va veni vorba de vânzarea unor produse cu elemente digitale (de exemplu, televizoare inteligente, smartphone-uri etc.). Citește articolul