Legea 267/2021, apărută în noiembrie 2021 și care are în vedere completarea OUG nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, vizează astfel debirocratizarea sistemului administrativ prin facilitarea obținerii de copii ale diverselor documente de care ar putea fi nevoie pentru soluționarea unei cereri printr-un simplu e-mail între instituții, cu acordul expres al celui care a făcut cererea.
„ (1) Se interzice instituțiilor publice și organelor de specialitate ale administrației publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale.
(2) Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale solicită entităților care au emis documentele prevăzute la alin.(l), în format electronic, copii sau extrase ale acestora, în baza consimțământului expres al beneficiarului serviciului public, (…)”, se arată în documentul amintit.
Acum, după intrarea în vigoare a măsurii, respectiv din 1 ianuarie 2022, cel puțin teoretic, după cum spun inițiatorii, relația dintre stat și cetățean se simplifică, mai ales în ceea ce privește interacțiunea cu instituțiile statului în anumite cazuri specifice, precum cumpărarea unei locuințe, schimbarea cărții de identitate, înscrierea în evidențele fiscale a unui mijloc de transport și alte asemenea demersuri.
“Prin simplificare si debirocratizare se oferă cetățeanului predictibilitate, iar asta contribuie la creșterea încrederii populației în activitatea administrației publice. În plus, administrația publică ar demonsta că poate soluționa mai simplu și mai repede solicitările cetățenilor, iar asta va crește satisfacția față de actul de guvemare și administrare al țării”, se punctează în expunerea de motive ce a însoțit inițiativa în faza de proiect.
Totuși, cel puțin în primă fază, după cum subliniază avocatul Ioan-Luca Vlad pe pagina personală de Facebook, măsura se aplică instituțiilor centrale (ministere, autorități etc.), dar nu și primăriilor, serviciilor locale, taxelor și impozitelor locale. Acest lucru va fi posibil doar după ce va apărea un act normativ prin care să se stabilească regulile interogărilor inter-instituționale de date.
Reamintim că, în trecut, a mai existat o propunere similară privind debirocratizarea sistemului, care însă se află încă în dezbatere la Parlament.
ACCES GRATUIT
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic și Conformitate , Financiar și Contabilitate, Achiziții (Procurement), IT și Securitatea Datelor , Management Risc și Control Intern , Administrativ și Imobiliare (Facilities)
Articolul face referire la următoarele acte normative
LEGE nr 267/2021, ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 41/2016
Citește mai mult despre administratia centrala, administratia publica, debirocratizare
Reminder: Din aceasta lună, instituțiile nu mai pot cere, cel puțin teoretic, copii după actele emise deja de alte entități ale statului
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
De-acum, persoanele care au depus o cerere pentru a li se furniza un serviciu public nu vor mai trebui să facă drumuri suplimentare pentru obținerea unor copii de pe documentele deja emise de alte entități, instituțiile publice urmând a comunica pe e-mail între ele în acest sens, cu acordul solicitantului, potrivit unei legi oficializate în noiembrie 2021.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic și Conformitate , Financiar și Contabilitate, Achiziții (Procurement), IT și Securitatea Datelor , Management Risc și Control Intern , Administrativ și Imobiliare (Facilities)
Articolul face referire la următoarele acte normative
LEGE nr 267/2021, ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 41/2016
Citește mai mult despre administratia centrala, administratia publica, debirocratizare
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (4)