Potrivit legii, detectivul particular este persoana atestată, care, fără să aducă atingere dreptului la viață intimă, familială și privată ori altor drepturi și libertăți fundamentale, la cererea persoanelor fizice sau juridice, desfășoară activități specifice de investigare, referitoare la:
- conduita și moralitatea publică a unei persoane;
- date privind solvabilitatea ori seriozitatea unei persoane fizice sau juridice potențială parteneră într-o afacere;
- persoanele dispărute de la domiciliu;
- bunurile care fac obiectul unor litigii de natură civilă sau penală înstrăinate în scopul prejudicierii intereselor unei părți în proces;
- asigurarea protecției împotriva scurgerii unor informații din sfera vieții private sau a activității operatorilor economici care doresc să păstreze confidențialitatea acestora.
În primul rând, proiectul stabilește că, în tot cuprinsul legii, sintagma “siguranţă naţională” va fi înlocuită cu sintagma “securitate naţională”.
Apoi, trebuie subliniat că activitatea de detectiv particular poate fi desfășurată numai de persoanele care sunt atestate profesional. Calitatea de detectiv particular poate fi dobândită doar de persoana care îndeplinește următoarele condiții:
- a) are cetățenia română sau cetățenia unuia dintre statele membre ale Uniunii Europene (UE) ori ale Spațiului Economic European (SEE);
- b) posedă cel puțin studii medii și este absolventă a unei școli postliceale de detectivi sau a îndeplinit funcția de polițist ori lucrător în cadrul unor instituții publice cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice sau siguranței naționale ori este absolventă a unei instituții de învățământ superior;
- c) este aptă din punct de vedere medical;
- d) nu a fost condamnată pentru infracțiuni săvârșite cu intenție;
- e) nu desfășoară o activitate care implică exercițiul autorității publice;
- f) a obținut avizul inspectoratului de poliție județean sau al Direcției generale de poliție a municipiului București, după caz;
- g) a promovat examenul de atestare a calității de detectiv particular ori deține un certificat de calificare în această profesie sau un atestat similar eliberat în unul dintre statele membre ale UE sau SEE.
Pentru susținerea examenului de atestare a calității de detectiv particular, cei interesați trebuie să depună, în prezent, la inspectoratele de poliție județene următoarele acte:
- cerere;
- curriculum vitae;
- actul de studii, în original și în copie, sau, după caz, adeverință din care să reiasă îndeplinirea unei funcții de polițist ori lucrător în cadrul unor instituții publice cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice sau securității naționale;
- actul de absolvire a unui curs de specialitate, în original și în copie;
- certificate medicale și de atestare psihologică, eliberate de o unitate sanitară specializată, respectiv un laborator autorizat;
- declarație din care să rezulte că nu desfășoară o activitate care implică exercițiul autorității publice;
- dovada achitării tarifului pentru susținerea examenului de atestare a cunoștințelor, stabilit în conformitate cu dispozițiile legale.
Conducătorii executivi ai societăților specializate de detectivi particulari trebuie să fie, după cum stabilesc regulile actuale, absolvenți ai facultății de drept sau ai unei școli postliceale de detectivi ori să fi îndeplinit funcția de polițist ori lucrător în cadrul unei instituții publice cu atribuții în domeniul ordinii publice sau siguranței naționale cu grad de ofițer și să îndeplinească următoarele condiții:
- sunt apți din punct de vedere medical;
- nu au fost condamnați pentru infracțiuni săvârșite cu intenție;
- nu desfășoară o activitate care implică exercițiul autorității publice;
- au obținut avizul inspectoratului de poliție județean sau al Direcției generale de poliție a municipiului București, după caz.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat și de Parlament, apoi să fie promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul oficial.
Comentarii articol (0)