ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandru Boiciuc, Redactor-șef,
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
SAF-T: Patru aspecte ce trebuie luate în calcul pe termen lung, conform specialiștilor, după implementarea raportării la firme
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Raportarea fișierului SAF-T prin formularul 406 este, de departe, cea mai complexă și cea mai importantă obligație declarativă cu care s-au confruntat contribuabilii din România. Implementarea raportării SAF-T, în perioada 2022 - 2025, va sta la baza unor viitoare simplificări majore, dar declarația va fi și unul dintre principalele instrumente de identificare a neconformării. Având în vedere aceste chestiuni, contribuabilii nu se pot mulțumi cu o simplă implementare „de mântuială” a raportării, ci trebuie să-i acorde o importanță sporită prin măsuri adecvate pe termen lung.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
1. La ce provocări ar trebui să se aștepte firmele după implementarea raportării. Practic, o dată cu începerea raportărilor obligatorii încep și provocările pe termen lung pentru societăți. De ce? Pentru că felul în care sunt întocmite declarațiile 406 se va reflecta în mod direct în relația cu inspectorii Fiscului - orice greșeli, lipsuri sau nepotriviri vor putea declanșa analize și controale ale autorităților. Totodată, trebuie acordată o atenție mare inclusiv schimbărilor interne, la nivelul afacerii, și schimbărilor legislative.
2. Firmele ce extrag date fiscal-contabile din mai multe sisteme nu trebuie să treacă neapărat la unul centralizat. În privința sistemelor din care se extrag informațiile fiscal-contabile, specialiștii spun că soluția ideală ar trebui implementată în funcție de sistemele folosite acum și în funcție de specificul afacerii. Cei care au mai multe sisteme de gestionat ar trebui să încerce să adapteze automatizarea raportării SAF-T la acestea, pentru că este o variantă mai puțin costisitoare, chiar dacă e mai complicată. Însă nu trebuie exclusă complet nici varianta trecerii la un sistem centralizat.
3. Firmele ar trebui să desemneze cel puțin o persoană care să verifice declarația 406 înainte de fiecare termen de raportare. Este recomandat ca în fiecare firmă să se desemneze cel puțin o persoană care să verifice datele fiscal-contabile preluate în fișierul SAF-T, care se transmite lunar, trimestrial și anual prin formularul 406. Totodată, responsabilul cu SAF-T ar trebui să aplice și anumite teste recomandate înainte de transmiterea declarației. Desigur, în funcție de mărimea unei companii și/sau de complexitatea activităților economice derulate, trebuie luată serios în calcul varianta în care se desemnează o echipă multidisciplinară.
4. Relația firmelor cu Fiscul va fi mai strânsă în contextul depunerii declarațiilor 406. Având în vedere complexitatea și importanța raportării SAF-T, este de așteptat ca firmele să aibă, pe termen lung, o relație mult mai strânsă cu reprezentanții autorităților fiscale, față de situația oricărei alte declarații fiscale. Ce înseamnă asta? De principiu, un proces continuu de identificare a problemelor, o comunicare constantă cu inspectorii și o urmărire atentă a gradului de risc al companiei.
Notă: Redacția avocatnet.ro a urmărit îndeaproape subiectul raportării SAF-T încă din 2019, de când au apărut primele discuții concrete despre implementarea sa. Astfel, cititorii au acces, în secțiunea noastră specială, la o colecție de peste 100 de articole cu informații despre istoricul măsurii și, mai ales, despre implementarea sa în practică la nivelul companiilor. Raportarea SAF-T este obligatorie, în prezent, pentru contribuabilii mari și mijlocii, urmând să devină obligatorie în 2025 și pentru micii contribuabili.
2. Firmele ce extrag date fiscal-contabile din mai multe sisteme nu trebuie să treacă neapărat la unul centralizat. În privința sistemelor din care se extrag informațiile fiscal-contabile, specialiștii spun că soluția ideală ar trebui implementată în funcție de sistemele folosite acum și în funcție de specificul afacerii. Cei care au mai multe sisteme de gestionat ar trebui să încerce să adapteze automatizarea raportării SAF-T la acestea, pentru că este o variantă mai puțin costisitoare, chiar dacă e mai complicată. Însă nu trebuie exclusă complet nici varianta trecerii la un sistem centralizat.
3. Firmele ar trebui să desemneze cel puțin o persoană care să verifice declarația 406 înainte de fiecare termen de raportare. Este recomandat ca în fiecare firmă să se desemneze cel puțin o persoană care să verifice datele fiscal-contabile preluate în fișierul SAF-T, care se transmite lunar, trimestrial și anual prin formularul 406. Totodată, responsabilul cu SAF-T ar trebui să aplice și anumite teste recomandate înainte de transmiterea declarației. Desigur, în funcție de mărimea unei companii și/sau de complexitatea activităților economice derulate, trebuie luată serios în calcul varianta în care se desemnează o echipă multidisciplinară.
4. Relația firmelor cu Fiscul va fi mai strânsă în contextul depunerii declarațiilor 406. Având în vedere complexitatea și importanța raportării SAF-T, este de așteptat ca firmele să aibă, pe termen lung, o relație mult mai strânsă cu reprezentanții autorităților fiscale, față de situația oricărei alte declarații fiscale. Ce înseamnă asta? De principiu, un proces continuu de identificare a problemelor, o comunicare constantă cu inspectorii și o urmărire atentă a gradului de risc al companiei.
Notă: Redacția avocatnet.ro a urmărit îndeaproape subiectul raportării SAF-T încă din 2019, de când au apărut primele discuții concrete despre implementarea sa. Astfel, cititorii au acces, în secțiunea noastră specială, la o colecție de peste 100 de articole cu informații despre istoricul măsurii și, mai ales, despre implementarea sa în practică la nivelul companiilor. Raportarea SAF-T este obligatorie, în prezent, pentru contribuabilii mari și mijlocii, urmând să devină obligatorie în 2025 și pentru micii contribuabili.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
