Însă, chiar dacă prevederile legate de plata amenzilor de circulație într-un cont unic ar fi trebuit să se aplice de la 1 ianuarie 2019, în practică, această posibilitate nu există nici în prezent, deoarece autoritățile nu au venit și cu norme de aplicare a Legii 203/2018, cu toate că, de la apariție, ea a fost modificată.
Termenul până la care autoritățile ar fi trebuit să vină cu normele ce ar fi făcut aplicabilă plata amenzilor de circulație era ultima zi a lui 2018.
Așadar, cu o întârziere de peste șase ani, normele de aplicare a prevederilor Legii nr.203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale sunt puse acum în dezbatere publică, printr-un proiect de hotărâre conceput de Ministerul Finanțelor.
Viitoarele norme stabilesc, în primul rând, că regulile conținute se vor aplica, în sistem pilot, amenzilor contravenționale rutiere, date de către polițiști șoferilor. Asta înseamnă că, pe viitor, plata în contul unic va fi extinsă și va fi disponibilă și pentru alte tipuri de amenzi contravenționale.
Apoi, sunt stabilite variantele pe care le vor avea la dispoziție șoferii sancționați contravențional pentru a plăti amenzile în contul unic:
- prin decontare bancară, inclusiv internet banking, home-banking, mobile banking sau alte mijloace de plată la distanță puse la dispoziția plătitorilor de instituțiile de credit, precum și prin mandat poștal, plata efectuându-se în contul unic deschis la Trezoreria Operativă Centrală din cadrul Ministerului Finanțelor;
- prin intermediul contului tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanțelor la băncile cu care sunt încheiate convenții;
- în numerar, la orice unitate teritorială a trezoreriei statului;
- prin intermediul cardurilor bancare, utilizând echipamentele POS instalate la orice unitate teritorială a trezoreriei statului;
- în numerar, la casieriile organelor fiscale locale ale autorităților administrației publice locale;
- prin intermediul cardurilor bancare utilizând Sistemul Național Electronic de Plăți, disponibil la adresa de internet www.ghiseul.ro;
- prin intermediul echipamentelor POS instalate la sediile organelor fiscale locale ale autorităților administrației publice locale.
Prin lege s-a stabilit că, pentru a putea fi identificate în sistem, procesele-verbale vor avea o serie de evidență unică. Acum, se mai stabilește semnificația seriei de evidență unică a procesului-verbal de contravenție, care conține douăzeci și trei de caractere, organizate în cinci grupe numerice, după cum urmează:
- prima grupă reprezintă codul alocat instituției emitente care identifică în mod unic ordonatorul principal de credite de care aparține organul din care face parte agentul constatator și este formată din patru cifre;
- a doua grupă, reprezentând anul tipăririi procesului-verbal, este formată din două cifre, respectiv ultimele două cifre ale anului calendaristic;
- a treia grupă este formată din șapte cifre și poate fi folosită pentru eventuale codificări considerate necesare. În cazul în care nu sunt folosite, se va completa cu șapte cifre de „0” (zero);
- a patra grupă este formată din opt cifre și reprezintă numărul de ordine al procesului-verbal de contravenție;
- a cincea grupă este formată din două cifre și reprezintă cifrele de control obținute conform algoritmului de generare a acestora, transmis ordonatorului principal de credite de care aparține organul din care face parte agentul constatator de către Ministerul Finanțelor.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de HG trebuie aprobat la nivelul Guvernului și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)