- AVR implementează sistemul DVN inclusiv pentru eliberarea autorizațiilor de comisionar în vamă.
- Comunicarea între autoritatea vamală și operatorii economici se va desfășura exclusiv electronic prin intermediul sistemului DVN, care va gestiona toate etapele procedurale.
ACTUALIZARE (27.11.2025): Sistemul DVN devine operațional din 28 noiembrie 2025.
__________
Un prim aspect legal important de reținut este acela că, în conformitate cu dispozițiile art. 1 din Ordinul AVR 3.167/2025, s-au aprobat normele tehnice privind eliberarea autorizaţiei de comisionar în vamă prin utilizarea sistemului DVN. Acesta a apărut în Monitorul Oficial în 17 noiembrie 2025, dar va intra în vigoare la data implementării în producție a sistemului DVN.
Potrivit actului normativ menționat anterior, aceste norme tehnice stabilesc procedura de eliberare a autorizaţiei de comisionar în vamă şi a autorizaţiei de comisionar în vamă pentru activităţi de curierat rapid prin utilizarea sistemului de DVN - componenta autorizaţia de comisionar în vamă/autorizaţia de comisionar în vamă care desfăşoară activităţi de curierat rapid.
Principalele reguli și formalităţi, care trebuie îndeplinite și întreprinse de operatorii economici în vederea eliberării autorizaţiei de comisionar în vamă şi a autorizaţiei de comisionar în vamă pentru activităţi de curierat rapid, prin utilizarea sistemului DVN, sunt următoarele:
1. Schimburile de informaţii, notificările, comunicările şi informările între autoritatea vamală şi între operatorii economici în ceea ce priveşte cererile şi autorizaţiile se efectuează prin intermediul sistemului DVN;
2. Sistemul DVN este un sistem bazat pe o aplicaţie informatică, care asigură transmiterea şi prelucrarea electronică a cererii şi a documentelor justificative ataşate acesteia, precum şi eliberarea şi gestionarea ulterioară a autorizaţiilor, respectiv modificarea, suspendarea şi anularea acestora;
3. Conectarea operatorilor economici la sistemul DVN şi gestionarea utilizatorilor acestuia se fac prin intermediul modulului de gestiune a utilizatorilor UMG, potrivit instrucţiunilor publicate pe pagina de internet a AVR, rubrica E-customs, secţiunea DVN;
4. Cererea se depune în sistemul DVN de solicitant sau de reprezentantul acestuia; la cerere se ataşează, în format electronic, documentele prevăzute la art. 569 alin. (2), respectiv la art. 573 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin HG 707/2006. În cazul în care cererea se depune prin intermediul unui reprezentant, la cerere se ataşează documente justificative în acest sens;
5. În cazul în care informaţiile şi/sau documentele prezentate în susţinerea cererii sunt incomplete, se solicită, prin intermediul sistemului DVN, completarea acestora, cu un termen de răspuns de 30 de zile;
6. În ipoteza în care informaţiile şi/sau documentele solicitate nu sunt transmise în termenul de 30 de zile, cererea se respinge de sistemul DVN, solicitantul/reprezentantul acestuia fiind notificaţi prin intermediul sistemului DVN prin trecerea cererii în starea „Nefavorabil“;
7. În cazul în care informaţiile conţinute în cerere şi documentele sunt complete, AVR, prin intermediul sistemului DVN, solicită biroului vamal avut în vedere, prin cerere, transmiterea unui raport privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 566 lit. b)-e), g) şi i) din Regulament, starea cererii fiind „Acceptată“;
8. Biroul vamal transmite AVR, prin intermediul sistemului DVN, un raport în termen de 3 zile de la data primirii cererii de raport;
9. În situaţia în care se constată că toate condiţiile de autorizare sunt îndeplinite, AVR, prin intermediul sistemului DVN, eliberează autorizaţia, starea cererii fiind „Favorabil“ şi cea a autorizaţiei „Activă“;
10. În ipoteza în care AVR stabileşte că nu sunt îndeplinite condiţiile de autorizare, acordă solicitantului, prin intermediul sistemului DVN, posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii nefavorabile în ceea ce priveşte eliberarea autorizaţiei în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii, coroborate cu cele ale art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, respectiv în termen de 30 de zile;
11. În situația în care solicitantul nu răspunde în termenul de 30 de zile, autorizaţia nu este eliberată şi solicitantul este notificat prin intermediul sistemului DVN prin trecerea cererii în starea „Nefavorabil“;
12. În situaţia în care solicitantul răspunde în cadrul termenului de 30 de zile şi AVR îşi menţine decizia de neeliberare a autorizaţiei, solicitantului i se comunică, prin intermediul sistemului DVN, motivele care au condus la această decizie, precum şi posibilitatea de a contesta această decizie;
13. În cadrul perioadei de valabilitate a autorizaţiei, titularul sau reprezentantul acestuia poate solicita, prin intermediul sistemului DVN, modificarea autorizaţiei sau a informaţiilor care au stat la baza eliberării acesteia, respectiv schimbarea sediului social, a persoanelor care reprezintă persoana juridică, a spaţiului de birou ori a spaţiului de depozitare şi orice altă modificare în ceea ce priveşte activitatea de comisionar în vamă;
14. Solicitantul sau reprezentantul acestuia depune cererea de modificare prin intermediul sistemului DVN, împreună cu documentele justificative privind modificarea solicitată. În cazul în care cererea se depune prin intermediul unui reprezentant, la cerere se ataşează documente justificative în acest sens;
15. În situaţia în care informaţiile şi/sau documentele prezentate în susţinerea cererii de modificare sunt incomplete, se solicită, prin intermediul sistemului DVN, completarea acestora, cu un termen de răspuns de 30 de zile;
17. În ipoteza în care AVR respinge cererea de modificare, solicitantului i se comunică, prin intermediul sistemului DVN, motivele care au condus la această decizie, precum şi posibilitatea de a contesta această decizie conform prevederilor legislaţiei în vigoare, starea cererii fiind „Nefavorabil“;
18. AVR modifică autorizaţia, respectiv informaţiile care au stat la baza eliberării acesteia prin intermediul sistemului DVN, în termen de 30 de zile de la depunerea cererii şi a documentaţiei complete, starea cererii fiind „Favorabil“;
19. În cazul în care AVR stabileşte că sunt aplicabile prevederile art. 580 din Regulament, acordă titularului autorizaţiei, prin intermediul sistemului DVN, posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii nefavorabile în ceea ce priveşte suspendarea autorizaţiei în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii, coroborate cu cele ale art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, respectiv în termen de 30 de zile;
20. În situația în care titularul nu răspunde în termenul de 30 de zile, autorizaţia este suspendată de sistemul DVN, solicitantul fiind notificat prin intermediul sistemului DVN prin trecerea autorizaţiei în starea „Suspendată“;
21. În ipoteza în care solicitantul răspunde în cadrul termenului de 30 de zile şi AVR îşi menţine decizia de suspendare a autorizaţiei, solicitantului i se comunică, prin intermediul sistemului DVN, motivele care au condus la această decizie, precum şi posibilitatea de a contesta această decizie;
22. Titularul autorizaţiei suspendate poate solicita, prin intermediul sistemului DVN, revocarea deciziei de suspendare şi, în situaţia în care cererea titularului este justificată, AVR aprobă cererea, starea acesteia fiind „Favorabilă“ şi a autorizaţiei „Activă“;
23. Titularul poate solicita, prin intermediul sistemului DVN, anularea autorizaţiei;
24. În cazul în care informaţiile şi/sau documentele prezentate în susţinerea cererii de anulare sunt incomplete, se solicită, prin intermediul sistemului DVN, completarea acestora, cu un termen de răspuns de 30 de zile;
25. AVR anulează autorizaţia, prin intermediul sistemului DVN, în termen de 30 de zile de la depunerea cererii şi a documentaţiei complete, starea cererii fiind „Favorabil“ şi a autorizaţiei „Anulată“;
26. În situaţia în care AVR stabileşte că sunt aplicabile prevederile art. 581 din Regulament, acordă titularului autorizaţiei, prin intermediul sistemului DVN, posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii nefavorabile în ceea ce priveşte anularea autorizaţiei în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii, coroborate cu cele ale art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, respectiv în termen de 30 de zile;
27. În cazul în care solicitantul nu răspunde în termenul de 30 de zile, autorizaţia este anulată de sistemul DVN, solicitantul fiind notificat prin intermediul sistemului DVN prin trecerea autorizaţiei în starea „Anulată“;
28. În ipoteza în care solicitantul răspunde în cadrul termenului de 30 de zile şi AVR îşi menţine decizia de anulare a autorizaţiei, solicitantului i se comunică, prin intermediul sistemului DVN, motivele care au condus la această decizie, precum şi posibilitatea de a contesta această decizie;
29. Titularul autorizaţiei anulate poate solicita, prin intermediul sistemului DVN, revocarea deciziei de anulare şi, în situaţia în care cererea titularului este justificată, AVR aprobă cererea, starea acesteia fiind „Favorabilă“ şi a autorizaţiei „Activă“;
30. Autorizaţiile eliberate de AVR pe suport hârtie înainte de data implementării în producţie a sistemului DVN sunt valabile pe perioada pentru care au fost eliberate, iar gestionarea acestora, respectiv modificarea, suspendarea şi anularea se realizează prin sistemul DVN;
31. Cererile privind eliberarea, modificarea, suspendarea şi anularea autorizaţiilor, depuse la AVR înainte de implementarea în producţie a sistemului DVN, se soluţionează conform prevederilor legale în vigoare la data depunerii acestora. Deciziile privind eliberarea, modificarea, suspendarea, respectiv anularea autorizaţiilor vor fi emise pe suport hârtie şi introduse ulterior în sistemul DVN.
