Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
De la 1 ianuarie 2021, comercianții și prestatorii de servicii pot reduce baza de impozitare a TVA-ului atunci când au facturi neîncasate, de la persoanele fizice, de cel puțin 12 luni. Însă, având în vedere acel termen minim de 12 luni, specialiștii atrag atenția că facilitatea devine efectiv disponibilă abia la începutul anului 2022. Citește articolul
Managementul stocurilor reprezintă o activitate complexă din perspectivă operațională și depinde de numeroase aspecte precum specificul activității, gradul de perisabilitate a produselor sau reglementările legale aplicabile modului de comercializare. În plus, agenții economici trebuie să știe care sunt aspectele fiscale de luat în calcul atunci când gestionează stocurile pe care le dețin și ce reguli și restricții se aplică din perspectiva deductibilității cheltuielilor. Nu în ultimul rând, trebuie să țină cont de noutățile aduse de raportarea SAF-T în această zonă. Citește articolul
În condițiile în care cel de-al treilea trimestru al anului 2021 s-a încheiat de câteva zile, firmele care au înregistrat profit în primele trei luni ale anului pot începe demersurile necesare împărțirii dividendelor interimare. Pentru a împărți profitul trimestrial, companiile sunt obligate să întocmească situații financiare interimare. De asemenea, trebuie să țină cont că legislația a fost modificată recent în sensul în care, dacă distribuie dividende interimare în cursul anului 2021, dar nu le plătesc efectiv până la finele anului, firmele au obligația de a achita impozitul aferent, de 5%, până la data de 25 ianuarie a anului următor distribuirii. Citește articolul
Din acest an, cheltuielile din tranzacțiile cu entități din țările considerate necooperante din punct de vedere fiscal (doar anexa 1) sunt nedeductibile la stabilirea impozitului pe profit. Asta în măsura în care tranzacțiile n-au un scop economic. În acest context, e important de știut că lista țărilor necooperante a fost modificată recent pentru a doua oară în 2021. Citește articolul
Terminarea lunii septembrie și începerea lunii octombrie 2021 aduc o trecere de la mecanismul temporar de eșalonare simplificată la plată la mecanismul permanent. Pe scurt, datornicii la Fisc vor putea cere eșalonarea simplificată numai pe regulile din Codul de procedură fiscală, regulile din Ordonanța de urgență a Guvernului 181/2020 urmând să-și piardă aplicabilitatea (pentru cererile noi, nu și pentru cele deja depuse până la 30 septembrie). În acest sens, autoritățile au stabilit unele reguli tranzitorii importante pentru cei care au accesat mecanismul până acum sau care urmează să-l acceseze în viitor. Citește articolul
Trecerea, de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanţelor (MF), a activității de soluţionare a contestaţiilor făcute de firme și de persoanele fizice autorizate, în legătură cu creanțele și actele fiscale, a fost amânată din nou prin OUG - de data asta până în martie 2022. Teoretic, această activitate ar fi trebuit mutată din 21 iunie 2021, însă Guvernul a lăsat-o pentru 1 octombrie 2021, iar joi s-a oficializat o a doua amânare. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic, la stabilirea plafonului de 10.000 de euro, care este valabil pentru aplicarea cotei de TVA din Romania, se iau în calcul, pentru anul 2021, atât valoarea serviciilor de telecomunicații, de radiodifuziune și de televiziune și cele furnizate pe cale electronică, prestate către persoane neimpozabile în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2021, cât și valoarea vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță efectuate în perioada 1 iulie – 31 decembrie 2021, potrivit unei circulare publicate recent pe site-ul Ministerului Finanțelor (MF). Citește articolul
În contextul modificărilor legislației procedural-fiscale, care se aplică de la începutul lunii septembrie, datoriile fiscale plătite greșit sunt valabile și dacă banii se cuveneau altei autorități sau altui buget. Pentru respectivele datorii, dacă creanţa este administrată de un organ fiscal diferit, cererea de corectare a erorilor se depune, de către contribuabilul interesat, la organul fiscal la care a plătit inițial acea datorie, conform unei clarificări recente publicate de către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Ploieşti pe site-ul instituției. Citește articolul
Prima etapă de implementare a sistemului fișierului standard de control fiscal (SAF-T), adică cea care vizează marii contribuabili, este una destul de problematică, atrag atenția specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Având în vedere termenul scurt de conformare, de doar câteva luni, sunt prea multe probleme de rezolvat atât la nivelul firmelor, cât și la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Astă-primăvară, autoritățile au anunțat că în 2021 vom vedea o reclasificare a contribuabililor în funcție de dimensiune, dar de-atunci nu s-au făcut pași vizibili în acest sens. Chestiunea este destul de importantă din moment ce în funcție de dimensiunea la care se află încadrate companiile la finele anului curent se vor stabili termenele de la care intervine obligația raportării fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin declarația 406. Citește articolul